Iranian Agriculture News Agency

به مناسب 21 مارس روز جهانی جنگل فائو منتشر کرد

وابستگی 2.4 میلیون نفر از مردم جهان به چوب به‌عنوان منبع انرژی

2.4 میلیون نفر در جهان به چوب جنگل‌ها به‌عنوان یک منبع انرژی برای انجام فعالیت‌های روزانه وابسته هستند.

وابستگی 2.4 میلیون نفر از مردم جهان به چوب به‌عنوان منبع انرژی

2.4 میلیون نفر در جهان به چوب جنگل‌ها به‌عنوان یک منبع انرژی برای انجام فعالیت‌های روزانه وابسته هستند.

به گزارش ایانا از فائو ، براساس گزارشی که توسط فائو برای روز جهانی جنگل منتشر کرده است، هنوز هم چوب جنگل‌ها، یک منبع اصلی از انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان است. چوب جنگل‌ها امروزه 40 درصد از انرژی تجدیدپذیر را فراهم می‌کند درست به همان اندازه که انرژی‌های باد، خورشید و برقابی در تولید انرژی نقش دارند. حدود 50 درصد از تولید جهانی چوب (حدود 1.86 ملیارد مترمکعب) صرف تهیه انرژی برای پخت و پز، گرم کردن و تولید برق در جهان می‌شود. در واقع برای 2.4 میلیون نفر در جهان چوب جنگل‌ها یک منبع انرژی برای انجام فعالیت‌های روزانه است.

گزارش فائو به جنبه‌های دیگر نقش چوب جنگل‌ها در زندگی جمعیت جهان پرداخته است. بر همین اساس تقریبا 900 میلیون نفر، عمدتا در کشورهای در حال توسعه، در بخش‌های مرتبط با چوب و انرژی مشغول به کار هستند. نوسازی بخش انرژی چوب می‌تواند به احیای اقتصاد روستایی و تحریک توسعه در شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری بیشتر در تولید چوب کمک کند. از طرفی با تامین درآمد از این طریق می‌توان به درآمدی برای مدیریت بهتر جنگل دست پیدا کرد که باعث توسعه جنگل‌ها و هم بخش اشتغال وابسته به جنگل خواهد شد.

جنبه دیگر اهمیت درختان و نقش جنگل‌ها در ساختار شهری است. درختان زندگی در شهرها را مطلوب‌تر کرده و با مکان‌یابی استراتژیک برای توسعه درختان در مناطق شهری می‌توان درجه حرارت شهری را از 2 تا 8 درجه سانتیگراد متعادل‌تر کند.

فائو در گزارش خود برای روز جهانی جنگل به نقش انرژی چوب در کاهش اثرات تغییرات اقلیمی و توسعه پایدار طرح‌های توسعه جنگل اشاره کرده است. در سطح جهانی، جنگل‌ها محتوای انرژی تقریبا 10 برابر از مصرف انرژی اولیه سالانه در جهان را در دست دارند. بنابراین آنها پتانسیل قابل توجهی را به‌عنوان منبع تجدیدپذیر برای پاسخگویی به تقاضای انرژی در جهان را دارا هستند.

فائو با اشاره به نقش جنگل‌ها در اقتصاد سبز آینده جهان عنوان می‌کند که سرمایه‌گذاری بیشتر برای نوآوری‌ها در فن‌آوری و مدیریت پایدار جنگل‌ها کلید افزایش نقش جنگل‌ها به‌عنوان یکی از منابع اصلی انرژی تجدیدپذیر جهان است. به این ترتیب، ما با سرمایه‌گذاری برای آینده پایدار، می‌توانیم به چند هدف از اهداف توسعه پایدار و رشد اقتصاد سبز دست پیدا کنیم.

افزایش مناطق با ذی‌نفعان پایدار و جوامع بهره‌بردار مشترک از طرح‌های جنگل‌کاری و استفاده بهینه از چوب برای مصارف خانگی هم می‌تواند در کشورهای در حال توسعه نوعی دسترسی به انرژی ارزان، قابل اعتماد و تجدیدپذیر باشد./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-951230-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید