Iranian Agriculture News Agency

خروش خروس

خروش خروس

علیرضا صفاخو

نرم نرمک می‌رسد سال جدید... پرونده هرآنچه در سال گذشته رخ داد، به تاریخ می‌پیوندد و سررسیدهای تازه سال جدید خورشیدی گشوده می‌شود. سالی که گذشت، سال پرحادثه‌ای بود از بحر امید. حادثه‌های تلخ و شیرینی که برخی اندوه‌بار و البته بعضی هم نشاط‌آفرین بودند در سرزمین مغموم ایران. سرزمینی که به گواه جامعه‌شناسان و روان‌شناسان، نه از برای حوادث و رکود اقتصادی و فعالیت‌های شاد هنری و اجتماعی، بلکه از برای خلق و خوی تاریخی ایرانیان که بررسی ریشه آن محل بحث یادداشت پایان سالی نگارنده نیست و نگارنده شخصاً در طول دوران 17 ساله فعالیت روزنامه‌نگاری کشاورزی و صنایع غذایی، تلاطم‌ها دیده و شنیده‌ام از اندرونی و بیرونی‌های حوزه‌های خبری! سال‌هایی با سنگینی بار حجم اخبار حوادث ناخوش کشاورزی و سال‌هایی با سنگینی وزن اخبار به سمت اخبار خوش.

در این میان، سالی که گذشت نیز سالی بود که در حوزه‌های مختلف، خوش‌خبری‌ها و بدخبری‌هایی به گوش رسید که شاید در سلایق هر شنونده‌ای اولویت تعیین خوش و ناخوشی آنها یکسان نباشد و قصد نگارنده نیز تحمیل سلیقه خود به‌عنوان حکم قطعی نیست؛ اما اگر از دید تجربی یک روزنامه نگار به آنچه رخ داد و نداد بنگریم؛ در حوزه اقتصادی، گشایش بیشتر مرزهای تجاری و بده بستان‌های مالی با جهان بین‌الملل، وجه پررنگ اتفاق‌های مهم سال 95 بود. سالی که بخش کشاورزی و صنایع وابسته اش از آن بی‌نصیب نماندند و رفت و آمدهای مشهود و متعددد هیأت‌های خارجی به ایران و بالعکس فزونی گرفت که درعاقبت این تفاهم‌ها، رد و بدل شد تفاهم‌نامه‌هایی بسیار. از مذاکرات و اجرایی شدن کشت‌های فراسرزمینی در کشورهای هدف گرفته تا مشارکت گسترده مؤسسه‌های تحقیقاتی و تجاری اروپایی و... در ایران که در بخش زراعت و باغبانی با استفاده از ارقام تازه وارد فازی شد که خوداتکایی گندم کشورمان با وجود کاهش سطح زیر کشت و بحران کم‌آبی از نتایج سحر آن است و افزایش تولید گوشت قرمز و صادرات دام زنده که مرهون آغاز اصلاحات ژنتیکی دام‌ها و جهش یافتن تلاش‌ها برای تنوع ژنتیکی در کشور و پرورش بزهای بازیگوشی است که شیر و گوشت این دام چابک نیز دیر یا زود، قوت پررنگ یکی دو سال پیش رو خواهد شد. اگرچه روند پرافتخار رونق صادرات دام زنده با جریان‌سازی‌های شدید و پشت پرده دلالان در رسانه‌های جناح مخالف دولت متوقف شد، اما از انصاف نگذریم در مورد حوزه دامپروری، باید به هوشمندی معاونت امور دام و سازمان دامپزشکی کشور بالید که با اعتماد و واگذاری بسیاری از امور به تشکل‌های تولیدی، هجوم گسترده بیماری آنفلوآنزای پرندگان به آسمان ایران در عین کمبود بودجه لازم، باعث برهم زدن ثبات گوشت مرغ در بازار نشد. توفیقی که دست کم تا این لحظه، وزارت جهاد کشاورزی در امر تنظیم بازار پرتقال نیز به دست آورده است و بدون واهمه از جوسازی‌های مدعیان حمایت از تولید و سوءاستفاده از شعار ارزشی اقتصاد مقاومتی، خواب دلالان هرساله شب عید را بدخواب کرده و خواب سیاستمداران کمین کرده برای انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در اردیبهشت سال 96 را آشفته خاطر!

در سالی که گذشت، مناسبات وزارت جهاد کشاورزی و کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی نیز وارد فاز متمایزی نسبت به سال‌های گذشته شد و وزیر جهاد کشاورزی با قرار دادن نام دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی در فهرست افراد دولتی هیأت اعزامی در مذاکرات، اوج اعتماد خود را به نماینده بخش خصوصی صنعتی که پیش از این، برخی انگ خصومت ذاتی وزیر جهاد کشاورزی با صنعت آنها را جعل و نشر می‌کردند، نشان داد. صنعتی که امسال به درک نزدیک‌تری با وزیر متولی تولید غذا (از مزرعه تا تحویل به حلقه بازار) رسید. تا آنجا که غلامعلی سلیمانی، بانی تولید لبنیات پاستوریزه نوین در ایران و بنیانگذار یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای صنایع لبنی کشور، پس از توفیق در صادرات پنیر به کشور آمریکا، آن هم در اوج کج‌خلقی‌های دونالد ترامپ با ایران، طی مصاحبه‌ای رسمی از نقش مؤثر دو وزیر که یکی از آنها وزیر جهاد کشاورزی بود، ستایش رسمی کرد که امری نادر بود در ادبیات مدیران صنعت غذا. یا توفیق مجموعه خلق‌شده مرتضی سلطانی بنیانگذار یکی از برندهای موفق صنعت ماکارونی که موفق به راه‌اندازی رسمی نخستین پالایشگاه غلات در کشور و صادرات فرآورده فروکتوز به سایر کشورها نیز شد.

در این وادی، فارغ از این دستاوردها که مثال‌های نظیر آن پرشمار بوده و هست، از آنجا که شرقی‌ها معتقدند اتفاقات هر سال از شخصیت حیوان نمادینش تأثیر می‌گیرد، پس باید امید داشت که در سال خروس، چشم‌انتظار برخی اتفاق‌های تازه در حوزه کشاورزی باشیم که بنیان بسیاری از آنها در چند سال اخیر صدارت محمود حجتی و یاران باوفایش رقم خورد. سالی که برای ما ایرانی‌ها از نوروز ۹۶ آغاز می‌شود و برای کشورهای با تقویم میلادی از اول ژانویه ۲۰۱۷ شروع شده است.

در واقع با توجه به اینکه خروس، نشانه‌ای از سپیده‌دم، بیداری، پیروزی و موفقیت است و از آن به‌عنوان "طبل جهان" هم نام برده می‌شود که با بانگ خود به وقت طلوع خورشید، پیروزی روشنایی بر تاریکی را خبر می‌دهد؛ لذا بر اساس تعالیم فنگ‌شویی و با توجه به عنصر سال خروس، امید می‌رود سرمایه‌گذاران کشاورزی نیز پروژه‌های خود را با مراعات نیازها و مختصات بازار داخلی و بین‌المللی سریع‌تر شروع کنند، چراکه هفته‌های آخر هر فصل، زمان ثبات انرژی و کارهاست. سالی که می‌توان پس از رفع برخی ایرادات ناشی از ساختار به هم ریخته دهه‌های گذشته که انتظار هم نمی‌رود با ایرادات نظام اقتصادی و حتی سیاسی و اجتماعی کشور به سرعت رفع و رجوع شود، شاید بتوان آن را سال "خروش خروس" نامید./

S-951229-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید