Iranian Agriculture News Agency

با وجود پتانسیل بالای کشاورزی رومانی

سطح بهره‌وری کشاورزی رومانی پایین است

با توجه به مطالعه شرکت PwC Romania ، رومانی یکی از کشورهای اروپایی با بیشترین پتانسیل در بخش کشاورزی و به عنوان ششمین منطقه کشاورزی اتحادیه اروپا شناخته شده است، اما به دلایل متعدد دارای سطح پایین بهره وری است.

سطح بهره‌وری کشاورزی رومانی پایین است

با توجه به مطالعه شرکت PwC Romania ، رومانی یکی از کشورهای اروپایی با بیشترین پتانسیل در بخش کشاورزی و به عنوان ششمین منطقه کشاورزی اتحادیه اروپا شناخته شده است، اما به دلایل متعدد دارای سطح پایین بهره وری است.

به گزارش ایانا از وب سایت Business Review ، رومانی در سال 2013 با دارابودن میزان سطح کشاورزی در حدود 13.9 میلیون هکتار، بعد از فرانسه (28 میلیون هکتار)، اسپانیا (29 میلیون هکتار)، انگلیس ( 17.3 میلیون هکتار)، آلمان (16.7 میلیون هکتار) و لهستان (14.4 میلیون هکتار)، جای داشت در حالی که ایتالیا (13.1 میلیون هکتار)، مجارستان (5.3 میلیون هکتار) و بلغارستان (5.1 میلیون هکتار) پس از رومانی قرار گرفتند.


این در حالی است که 60 درصد (8.2 میلیون هکتار)، زمین های رومانی قابل کشت هستند که دو سوم آن برای کشت غلات استفاده می شود، این در حالی است که رومانی یکی از 10 صادر کننده بزرگ غلات در سراسر جهان به شمار می رود (رتبه نهم در صادرات گندم و مکان ششم در صادرات ذرت).


سهم کشاورزی در تولید ناخالص داخلی رومانی در 20 سال گذشته از 22.6 در سال 1993 ، به کمتر از پنج درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2015 رسیده است. که این کاهش به دلیل تحول ساختاری اقتصاد رومانی از اقتصاد کشاورزی - صنعتی به خدماتی به وجود آمده است.

این در حالی است که دستمزد حدود 85 درصد از کل نیروی کار بخش کشاورزی پرداخت نشده است.

Bogdan Belciu ، از شرکای مشاوره شرکت PwC Romania و هماهنگ کننده این مطالعه گفت: " عوامل متعددی روی بهره وری پایین کشاورزی دخیل بوده ، همچون تکه تکه شدن مناطق کشاورزی، به طوری که تقریبا 75 درصد از مزارع رومانی کمتر از 2 هکتار هستند و همچنین میزان سطح آموزش کشاورزان ، به طوری که 94 درصد از کشاورزان رومانیایی می گویند دانش در بخش کشاورزی را با تمرین و تجربه به دست می آورند."

وی افزود: "بنابراین باید برای بهینه سازی مناطق کشاورزی در راستای بهبود شیوه های ارایه کمک های مالی برای مناطق کوچک، افزایش سطح آماده سازی حرفه ای کشاورزان با ترویج مدارس فنی و حرفه ای کشاورزی اقدام کرد."

این در حالی است که، رومانی هنوز هم دارای بالاترین سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شمار می رود، که این میزان سه برابر بیشتر در مقایسه با میانگین اروپایی است. علاوه بر این، در سال 2014 ، 27.3 درصد از جمعیت فعال رومانی در بخش کشاورزی، به کار گرفته شدند که این میزان شش برابر بیشتراز 4.4 درصد میانگین جمعیت فعال اروپا است.

رومانی در آخرین وضعیت اش در بخش ارزش افزوده ناخالص در هکتار، در سال 2013 حدود 600 یورو در هکتار( EUR 600/ha ) داشته که در مقایسه با کشورهای اروپای غربی ، که ارزش افزوده ناخالص آن ها بیش ازیک هزار یورور در هکتار ( EUR 1,000/ha ) بود. گفتنی است ارزش افزوده ناخالص در بخش های اقتصاد منجر به شکل گیری تولید ناخالص داخلی کشور می شود.

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید