Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان شیلات ایران در چهارمین جشنواره طبخ آبزیان عنوان کرد:

تعجب کره ای ها از منوی صبحانه هتل های ایران!

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: مصرف سرانه آبزیان از یک کیلوگرم در سال 1357 خورشیدی به 10 کیلوگرم در حال حاضر افزایش یافته است.

تعجب کره ای ها از منوی صبحانه هتل های ایران!
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: مصرف سرانه آبزیان از یک کیلوگرم در سال 1357 خورشیدی به 10 کیلوگرم در حال حاضر افزایش یافته است.

به گزارش ایانا، حسن صالحی، در چهارمین جشنواره طبخ آبزیان در قم، با اشاره به حضور هیئتی از کره جنوبی در ایران و تعجب آن ها از اینکه در منوی صبحانه هتل‌های ایران آبزیان قرار ندارند، عنوان کرد: در کشور کره، حداقل سرانه هر نفر ۷ کیلو گیاهان آبزی، بخصوص جلبک‌های دریایی است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: ۳ دهه پیش توسط یک شرکت کره‌ای تحقیقاتی انجام و در نتیجه آن اعلام شد، بیش از ۱۶ میلیون تن از گونه‌ای ماهی به نام فانوس ماهی در حوزه آبی مشترک ایران و عمان وجود دارد. یک شرکت نروژی در تحقیقاتی میزان آن را ۲۰ میلیون تن عنوان کرد. در برنامه ششم تصمیم گرفتیم ۱۰۰هزار تن از این گونه را صید کنیم.
وی اضافه کرد: سال گذشته ۱۰هزار تن و امسال ۱۶ هزار تن فانوس ماهی صید داشته‌ایم.
صالحی گفت: عمر فانوس ماهی دو سال است و ۳ تا ۴ سانت رشد می‌کند، با این حال سرشار از پروتئین است.
وی ادامه داد: در کشور بیش از ۷۰ هزار تن ماهی ساردین صید می‌کنیم اما مقدار زیادی از آن به مصرف حیوانی می‌رسد.
رئیس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: از ۶۰۰هزار تن صید ماهی در کشور تنها کمتر از ۱۰۰هزار تن آن به مصرف انسانی می‌رسد؛ یعنی با تبدیل مصرف حیوانی به انسانی، سرانه مصرف ماهی هر ایرانی ۳ تا ۴ کیلو افزایش می یابد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سال گذشته یک میلیون تن برداشت آبزی داشته‌ایم، اظهار کرد: از این مقدار ۶۰۰ هزار تن برداشت از دریا و ۴۰۰هزار تن از آبزی پروری بوده است که با این مقدار برداشت مصرف سرانه برای هر ایرانی به ۱۰ کیلوگرم افزایش یافت، در حالی که این مقدار در سال ۵۷ یک کیلوگرم بوده است. هرچند که این مقدار با ۲۰ کیلوگرم میزان جهانی و ۳۰ کیلو گرم مصرف سرانه در کشورهای توسعه یافته فاصله دارد اما نشان از حرکت رو به رشد دارد و امیدواریم در برنامه ششم و هفتم توسعه به میانگین جهانی برسیم.
صالحی در پایان با بیان اینکه جشنواره طبخ آبزیان، یکی از فعالیت‌ها در راستای بالابردن میانگین سرانه مصرف آبزیان در کشور است، گفت: اگر ماهی در سبد مصرف خانوار قرار گیرد بیماری‌های مختلف کاهش و در نتیجه هزینه‌های درمان نیز کاهش پیدا می‌کند، کودکان باهوش و استحکام استخوان‌های سالمندان زیاد می‌شود. از استاندار، شهردار، شورای شهر و علوم پزشکی می‌خواهیم مساعدت کنند که در شهر بازارهای مناسب و پیشرفته فروش آبزیان در راستای ترغیب شهروندان ایجاد شود.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید