Iranian Agriculture News Agency

در آیین رونمایی از کتاب دایرة‌المعارف آشپزی ایرانی مطرح شد:

دانش‌آموختگان آشپزی مدرک دانشگاهی می‌گیرند/ سرمنشاء 50 درصد غذاهای هندی، ایرانی است

یکی از بزرگ‌‌ترین کتاب‌های آشپزی ایرانی در حضور نویسنده و مسئولان شهرداری تهران رونمایی شد.

دانش‌آموختگان آشپزی مدرک دانشگاهی می‌گیرند/ سرمنشاء 50 درصد غذاهای هندی، ایرانی است

یکی از بزرگ‌‌ترین کتاب‌های آشپزی ایرانی در حضور نویسنده و مسئولان شهرداری تهران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، یکی از بزرگ‌‌ترین کتاب‌های آشپزی ایرانی در سرای محله باغ‌فردوس تهران در حضور نویسنده و مسئولان شهرداری تهران رونمایی شد. در این مراسم، ساناز مینایی، نویسنده کتاب، ضمن تأکید بر نقش بی‌بدیل خوراک در ایران، روم و چین، گفت: در این سه سرزمین، آشپزی و خوراک، آنقدر پیشرفته و دقیق بود که به نوعی می‌توان آنها را از مکاتب مادری در این عرصه معرفی کرد.

وی با اشاره به اینکه کشور هندوستان از فرهنگی غنی در این زمینه برخوردار است، افزود: با این حال، می‌توان سرمنشاء 50 درصد غذاهای هندی را در ایران جست‌وجو کرد؛ کمااینکه خود هندی‌ها نیز به این مسئله اعتراف کرده و این غذاها را با نام ایرانی‌شان می‌شناسند. البته عراق و دیگر کشورهای عربی و همچنین ترکیه نیز تأثیرپذیری زیادی از غذاهای خوش‌پخت و لذیذ ایرانی داشته‌اند که تا امروز رد پای آن در فرهنگ این کشورها به وضوح مشاهده می‌شود.

مینایی جرقه اصلی ورود خود به حرفه آشپزی را غذای سوخته و غیرقابل خوردنی می‌داند که دستپخت خودش بود و مانند تلنگری او را به سمت یادگیری این هنر متمایل کرد. یعنی درست همان زمانی که تنها یک کتاب درباره آشپزی در ایران به چاپ رسیده و آن نیز در دسترس همگان نبود. به همین دلیل وی تصمیم گرفت تا درباره خوراک و آشپزی ایرانی به‌طور جدی تحقیق کند. او در 21 سالگی نخستین کتاب خود را به چاپ رساند و در اوایل سال 70 استاندارد آموزش آشپزی و شیرینی‌پزی حرفه‌ای را تدوین کرد.

به گفته کارآفرین برتر صنعت آشپزی، درباره فرهنگ و رسوم آشپزی ایرانی، دانش کمی در اختیار ایرانیان است. حتی اطلاعات مندرج در اینترنت نیز در برخی مواقع، مخاطبان را به انحراف می‌کشاند. به‌عنوان مثال، صفحه‌های مجازی، ورود قاشق و چنگال را برای نخستین‌بار در عصر نادری قلمداد می‌کنند، در حالی که یافته‌های باستان‌شناسی، قدمت استفاده از این ابزارها در ایران را مربوط به سه‌هزار سال پیش می‌داند. حتی سنگ‌‌تراشی‌هایی از زمان هخامنشیان وجود دارد که ایرانیان را پشت میز غذا با رسومی کاملاً اصیل به نمایش می‌گذارد.

مینایی بیان کرد: به همین دلیل پس از حدود 37 سال تحقیق درباره فرهنگ و رسوم اصیل خوراک و غذاهای ایرانی، آخرین نتایج این مطالعات و پژوهش‌ها در کتابی با عنوان "دایرة‌المعارف آشپزی ایرانی" منتشر شده است که اطلاعاتی جامع و کاربردی از خورشخانه ایران باستان تا آشپزخانه هر استان را می‌توان در آن یافت.

وی با بیان اینکه تاکنون 27 عنوان کتاب درباره آشپزی به چاپ رسانده است، ادامه داد: در آشپزی اصیل ایرانی، تقریباً تمام نکات مؤثر در تغذیه رعایت شده است. به‌عنوان مثال، آش ایرانی در مقایسه با سوپ فرنگی، حاوی انواع ویتامین‌ها و املاحی است که می‌توان آن را غذایی کامل محسوب کرد. حتی در غذاهای ایران، مسائل سرد و گرم نیز مطرح بوده که خبری از این موارد در آشپزی فرنگی نیست.

این کارآفرین برتر، شروع کارآفرینی در حوزه آشپزی و شیرینی‌پزی برای زنان خانه‌دار را از درون خانه‌ها امکان‌پذیر دانست و عنوان کرد: در کنار این کتاب، سی‌دی آداب پذیرایی و تشریفات ایرانی نیز انتشار یافته و در حال ترجمه به زبان‌های مختلف است. ضمن اینکه مذاکراتی انجام گرفته تا به دانش‌آموختگان آشپزی، مدارک دانشگاهی ارائه شود.


انتشار کتاب دایرة‌المعارف آشپزی ایرانی، تلنگری برای توسعه کارآفرینی

در ادامه این مراسم، معاون مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه تمرکز داشتن روی یک مسئله، موفقیت در آن عرصه را رقم می‌زند، گفت: کتاب‌هایی که در زمینه آشپزی ایرانی نوشته می‌شوند، می‌توانند در ارتقای فرهنگ تغذیه مردم بسیار مؤثر بوده و آنها را از مصرف غذاهای فست‌فودی به سمت غذاهای سالم‌تر سوق دهد.

آرش ظفری اظهار کرد: همان‌طور که مسئولان همیشه مردم را به مصرف کالاهای ایرانی توصیه می‌کنند، باید فرهنگ لذت بردن از خوراک‌های ایرانی گسترش یابد تا در این مسیر، بحث سلامتی شهروندان نیز تضمین شود.

به گفته وی، کتاب دایرة‌المعارف آشپزی ایرانی، می‌تواند تلنگری باشد برای توسعه کارآفرینی به‌ویژه در میان بانوان؛ زیرا امروزه نمی‌توان نقش زنان در چرخه اقتصاد کشور را نادیده گرفت و البته موفقیت‌های چشم‌گیری هم نصیب این گروه فعال اجتماعی شده است. ضمن اینکه ساناز مینایی، نویسنده این کتاب نیز به همراه خانواده خود، کارآفرینی کرده و کسب‌وکاری موفق در این زمینه راه‌اندازی کرده است.

ظفری در پایان تأکید کرد: بیش از 200 کتابخانه محلی در فضای تهران احداث شده و شهرداری، توجه ویژه‌ای به گسترش فرهنگ کتابخوانی دارد؛ بنابراین کتاب‌های اینچنینی که هم به ارتقای فرهنگ تغذیه کمک می‌کنند و هم می‌توانند تلنگری برای کارآفرینی باشند، در اولویت قرار می‌گیرند و مسئولان شهری، مطالعه آن را به همگان توصیه می‌کنند./


فیلم کوتاهی از مراسم رونمایی کتاب آشپزی ایرانی (اینجا)


V-951217-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید