Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل بورس کالای ایران در آیین افتتاح معاملات پسته مطرح کرد:

معاملات 5000 میلیارد تومانی، یکی از انگیزه‌های مهم بورسی شدن پسته/ ایران باید در کشف قیمت پسته در جهان مؤثر شود

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: محصولات کشاورزی از کمبودهایی همچون بازاری شدن و مکانیزم کشف قیمت کارشناسی رنج می‌برند.

معاملات 5000 میلیارد تومانی، یکی از انگیزه‌های مهم بورسی شدن پسته/ ایران باید در کشف قیمت پسته در جهان مؤثر شود

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: برای نخستین‌بار در این بورس، ارزش بازار مشتقه از بازار فیزیکی به اندازه۲۰ درصد پیشی گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایانا، حامد سلطانی‌نژاد، امروز در آیین افتتاح معاملات پسته در بورس کالای ایران افزود: حجم تجارت محصولات کشاورزی بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان است که این رقم نشان‌دهنده پتانسیل بالای بخش کشاورزی است، اما در عین حال محصولات کشاورزی از کمبودهایی همچون بازاری شدن و مکانیزم کشف قیمت کارشناسی رنج می‌برند.

وی با بیان اینکه موضوع دیگری که درباره محصولات کشاورزی مطرح است؛ چگونگی تأمین مالی محصولات باکیفیت و بی‌کیفیت است، بیان کرد: این بخشی از کاری است که بورس می‌تواند بر عهده گیرد.

به گفته سلطانی‌نژاد، با توجه به قانون ۳۳ بهره‌وری محصولات کشاورزی که در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ خورشیدی اجرا شد، محصولاتی که به کیفیت و کمیت آن اعتنا نمی‌شد، توجه گردید که ایجاد رقابت در عرضه 600 هزار تن محصول با کیفیت ذرت، از آن جمله بود که بار مالی دولت را نیز کاهش داده است.

وی که در طول مراسم بارها می‌شد لبخند خشنودی و رضایت را از چهره وی مشاهده کرد، ادامه داد: کشاورزان کشورمان با ساز و کارهای بورس کالا می‌توانند محصولات خود را بدون کارشکنی و سوءاستفاده دلالان پیش‌فروش کنند.

مدیرعامل بورس کالا با اعلام اینکه برای نخستین‌بار در بورس کالای ایران ارزش بازار مشتقه از بازار ‌فیزیکی، پیشی گرفته است، عنوان کرد: این موضوعی است که ما همیشه دنبالش بودیم و در حال حاضر نیز شاهد رشد ۲۰ درصدی در معاملات مستقل نسبت به معاملات نقدی هستیم.

سلطانی‌نژاد با اشاره به حجم تولید پسته در سال ۲۰۱۵ در ایران که 230 هزار تن بوده، ارزش پنج‌هزار میلیارد تومانی بازار پسته را نکته‌ای دانست که نشان می‌دهد تعداد بازیگران پسته زیاد است و این امر، دقیقاً همان نکته‌ای است که بازار آینده نگر به آن نیاز دارد.

وی در تکمیل اظهارات خود پیرامون این بازیگران تأکید کرد: تعاونی‌های محصولات کشاورزی، پیش‌نیاز بازار آینده‌نگر است.

به گفته سلطانی نژاد، وقتی محصولی می‌خواهد بورسی شود، باید انبارهای آن هم به‌وجود آید که برای پسته این انبارها را داریم؛ لذا برنامه‌ای برای صادراتی شدن آن هم می‌تواند وجود داشته باشد.

وی با اشاره به پتانسیل ۴۰ درصدی ایران در تولید پسته جهان، اضافه کرد: با وجود این شرایط چرا نباید درباره آن کشف قیمت داشته باشیم./

S-951216-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید