Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

جای خالی ماشین‌های کشاورزی در وزارت صنعت/ سرمایه‌گذاری بی‌سابقه در بخش مکانیزاسیون کشاورزی

تولید و ساخت ادوات و ماشین‌های کشاورزی را می‌توان یکی از زیربناهای ایجاد امنیت غذایی قلمداد کرد.

جای خالی ماشین‌های کشاورزی در وزارت صنعت/ سرمایه‌گذاری بی‌سابقه در بخش مکانیزاسیون کشاورزی

تولید و ساخت ادوات و ماشین‌های کشاورزی را می‌توان یکی از زیربناهای ایجاد امنیت غذایی قلمداد کرد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا ضمن انتقاد از بی‌توجهی وزارت صنعت به تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی، گفت: اگرچه در تولید این ادوات، امنیت غذایی کشور نهفته است، اما متأسفانه حوزه صنعت، پذیرای این گروه از فعالان نیست.

کامبیز عباسی با اشاره به اینکه هنوز جایگاه ماشین‌آلات کشاورزی در عرصه صنعت، شناخته‌شده نیست، افزود: مسئولان وزارت صنعت، آن اهمیتی را که نسبت به خودرو و صنایع دیگر قائلند، در عرصه ماشین‌های کشاورزی قائل نیستند و با وجود دعوت از ایشان برای شرکت در جلسات و نمایشگاه‌های مربوطه، اما هیچ کدام از آنها تا به حال در این مراسم‌ها شرکت نکرده‌اند.

به گفته وی، باید تولید ماشین‌های کشاورزی را یکی از مهم‌ترین نهاده‌هایی محسوب کرد که خروجی آن به امنیت بیشتر غذایی کمک کرده و با محرومیت‌زدایی و کاهش فقر همبستگی نزدیکی دارد. ضمن اینکه این فعالان، با کم‌درآمدترین اقشار جامعه در ارتباط بوده و در پایداری کشاورزی و جامعه روستایی، بسیار مثمر ثمر هستند. بنابراین باید مسئولان صنعت نیز این اهمیت را درک کرده و نسبت به حل مشکلات این گروه از صنعتگران، بکوشند. زیرا وزارت جهاد کشاورزی، تنها متولی تولید محصول است و نمی‌تواند هم‌زمان، مسئولیت صنعتگران این عرصه را نیز بر عهده بگیرد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالانه بیش از دوهزار میلیارد تومان نیاز تسهیلاتی در حوزه مکانیزاسیون وجود دارد، عنوان کرد: طی چهار سال اخیر، به‌طور متوسط، بیش از سه‌هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ماشین‌های کشاورزی به کشاورزان داده شده که با آورده شخصی و خریدهای نقدی، این مبلغ به بیش از پنج‌هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ بنابراین سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این مدت، در 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

عباسی ادامه داد: در سال جاری بیش از دو میلیون و 200 هزار هکتار به سطح کشت مکانیزه گندم افزوده شده که این عدد برای برنج به حدود 300 هزار هکتار می‌رسد.

وی در پایان تأکید کرد: همچنین یک‌هزار و 700 دستگاه کمباین برداشت غلات و بیش از 70 هزار دستگاه تراکتور به عرصه مزارع وارد شده که امید می‌رود این روند در سال آینده رشدی قابل توجه داشته باشد./

V-951214-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید