Iranian Agriculture News Agency

در همایش بزرگداشت روز ملی آب اعلام شد:

جایزه ملی آب سال آینده اهدا می‌شود/ حداکثر مهلت حل بحران آب برای ایران؛ تا پایان برنامه ششم

دومین همایش بزرگداشت روز ملی آب با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و نمایندگان دستگاه‌های دولتی، توسط مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران برگزار شد.

جایزه ملی آب سال آینده اهدا می‌شود/ حداکثر مهلت حل بحران آب برای ایران؛ تا پایان برنامه ششم

دومین همایش بزرگداشت روز ملی آب با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و نمایندگان دستگاه‌های دولتی، توسط مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس اتاق ایران امروز در این همایش بر همکاری مسالمت‌آمیز تکنولوژی با آب و محیط‌ زیست تأکید کرد و گفت: امروز شاهدیم در ایران آب به عنوان مایه حیات، تبدیل به مایه مرگ شده است چرا که این زندگی مسالمت‌آمیز بین آب و تکنولوژی وجود نداشته است. در واقع به دست خود، زندگی خودمان و آیندگان را به مخاطره جدی انداخته‌ایم.

غلامحسین شافعی افزود: امیدواریم با این آغاز مبارک و رویکرد جدید و قابل‌تحسین اتاق و سازمان‌های مسئول و مجموعه فرهیختگان و دانشمندان و کشاورزان حداقل از این زمان جلوی پیشرفت این بحران را بگیریم و نگذاریم بزرگ‌تر شود.

وی تخلیه روستاها، افزایش حاشیه‌نشینی و معضلات اجتماعی فراوان را از مهم‌ترین اثرات اجتماعی بحران آب عنوان کرد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور بیان کرد: درست است که عوامل مختلفی در بحران آب دخیل بوده‌اند؛ روستاها در حال تخلیه هستند و اقتصاد روستاها در حال نابودی است، اما همه باهم باید برای حل این بحران تلاش کنیم.

شافعی انگیزه اصلی این نهاد بخش‌خصوصی از ورود به بحران آب را توجه به مسائل و مصالح ملی دانست.

وی به تکلیف قانونی اتاق ایران هم اشاره کرد و ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در موضوع آب و کشاورزی تکلیفی قانونی مشخص کرده و اتاق باید در ارتباط با موضوع آب پاسخ و عکس‌العمل مناسب ارائه دهد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اثرات اقتصادی بحران آب را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: به‌طورکلی مسئله آب بر اشتغال‌زایی و فعالیت‌های کشاورزی اثرگذار است و اتاق ایران از این منظر توجه جدی به موضوع آب دارد.

شافعی اجرای طرح تعادل بخشی به منابع آب‌های زیرزمینی، بررسی اثرگذاری سرعت حرکت افزایشی حفر چاه‌های مجاز و نصب کنتورها در منابع خروجی چاه‌های فعلی را از مهم‌ترین انتظارات اتاق ایران در رابطه با روند حل بحران آب عنوان کرد.

وی با اشاره به افول دریاچه‌ها و تالاب‌های ایران یادآور شد: اتاق ایران در سال ٨٤ یا ٨٥ هم‌زمان با سفر روسای اتاق‌های سراسر کشور به ارومیه، بیانیه‌ای رسمی صادر و پیش‌بینی‌هایی برای وضعیت دریاچه ارومیه مطرح و به دولت ارائه کرد، اما با وجود پیگیری‌های اتاق ایران هیچ نتیجه‌ای از آن‌ها ندیدیم و در نهایت هم آنچه نباید، اتفاق افتاد.

رئیس اتاق ایران اضافه کرد: مرکز مطالعات و بهره‌وری آب اتاق باید با نگاهی آینده‌نگرانه به محیط‌زیست و آب و تدوین یک برنامه بلندمدت، چنین مواردی را پیش‌بینی و برای رفع آن راه‌حل ارائه کنند.

شافعی افزود: این همایش فرصت خوبی است تا از نظرات متنوع افراد مختلف بهره‌مند شویم و بازیگران اصلی فعالیت‌های اقتصادی با جمع‌بندی مطلوب بتوانند رهنمودهای لازم را به سیاستمداران ارائه کنند.

وی همچنین از اهدای جایزه ملی آب در سال آینده توسط اتاق ایران خبر داد.


حداکثر زمان ما برای پرداختن به بحران آب برنامه پنج‌ساله ششم است

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، هدف از برگزاری این همایش را بیان کردن مسئله آب، بیان جایگاه کشور در این بحران و اینکه هر نهاد و فردی در این بحران چه جایگاهی دارد، عنوان کرد.

سیدمحمدحسین شریعتمدار گفت: همه ذی‌نفعان اعم از مردم و دانشگاهیان باید در جریان قرار بگیرند و نظرات خود را بیان کنند تا مسئولان در تصمیم‌گیری‌های خود آنها را در نظر بگیرند.

وی با تأکید بر اهمیت زمانی حل بحران آب، بیان کرد: هیچ نسلی مانند ما در معرض یک امتحان بزرگ قرار نگرفته است و تمام مسائلی که ظرف ٥٠ سال گذشته در مورد آب اتفاق افتاده به نسل ما رسیده است. در وضعیتی قرار داریم که دیگر نمی‌توان حل این بحران را به تأخیر انداخت.

شریعتمدار ادامه داد: دیگر زمانی نداریم و باید به بحران آب بپردازیم. حداکثر زمان ما یک برنامه پنج‌ساله است. اگر در زمان برنامه ششم موفق نشویم برای حل ابن بحران راهکاری بیندیشیم، دیگر فایده‌ای ندارد.

دبیر همایش بزرگداشت روز ملی آب بر حضور همه ذی‌نفعان در حل ابن بحران تأکید کرد./

S-951211-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید