Iranian Agriculture News Agency

طرح تنفس در 150 هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی کشور اجرا شده است

تمدید قرارداد با حافظان جنگل از ابتدای 96/ رشد 191 درصدی بودجه منابع طبیعی در سال 96

به گفته رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور طرح تنفس و توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های کشور تاکنون در 150 هزار هکتار از مناطق جنگلی شمال اجرا شده و برای تداوم فعالیت بخشی از نیروهای حفاظتی طرح‎‌های جنگلداری برای ادامه یافتن برنامه‌های حفاظتی، قراردادهایی با حافظان جنگل از ابتدای سال آینده منعقد خواهد شد.

تمدید قرارداد با حافظان جنگل از ابتدای 96/ رشد 191 درصدی بودجه منابع طبیعی در سال 96

به گفته رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور طرح تنفس و توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های کشور تاکنون در 150 هزار هکتار از مناطق جنگلی شمال اجرا شده و برای تداوم فعالیت بخشی از نیروهای حفاظتی طرح ‌های جنگلداری برای ادامه یافتن برنامه‌های حفاظتی، قراردادهایی با حافظان جنگل از ابتدای سال آینده منعقد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایانا خدا کرم جلالی در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری بیان کرد: اجرای طرح تنفس در 150 هزار هکتار از جنگل‌های شمال مربوط به طرح‌هایی است که مدت آنها به اتمام رسیده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: طرح‌های جنگلداری که در سه سال اول برنامه ششم مدت آنها به پایان نمی‌رسد باید طی این سه سال تعیین تکلیف شده و تسویه حساب شوند. طرح‌هایی نیز که به اتمام رسیده‌اند، تمدید قرار داد نمی‌شوند.

وی درباره اظهارات جنگلبانان طرح واتاشان که قرارداد آنها در راستای حفاظت از جنگل تمدید نشده، گفت: برخی شرکت‌های بزرگ که دارای چندین طرح هستند و یک یا دو طرح آنها خاتمه یافته، از طریق تعهداتی که نسبت به کارکنان دارند، نیروها را حفظ کردند. از سال 96 برای کار حفاظت بر اساس اعتباری که مجلس به ما اختصاص می‌دهد، قرارداد می‌بندیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها درباره اعتبارات در نظر گرفته شده برای اجرای طرح تنفس، بیان کرد: رقمی برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده که هنوز نهایی نشده است. امیدواریم طی چند روز آینده این اعتبار نهایی شود. از آنجا که مجلس تمایل به اجرای طرح دارد، امیدواریم اعتبارات کافی برای اجرای این طرح در نظر بگیرد. ما حداقل سالانه 80 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای تنفس نیاز داریم.

با وجود توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال، برای جنگل‌های ارسباران که ذخیره‌گاه زیست کره هستند، طرح جنگلداری تهیه شده و بخشی از کارشناسان بر این باورند که طرح‌های تدوین شده برای مدیریت این جنگل‌ها مطلوب نیست و قطع درختان در این جنگل‌ها غیر اصولی است. جلالی دراین رابطه گفت: طرح جنگلداری برنامه مدیریت جنگل است. تدوین طرح به منزله بهره‌برداری نیست و ما برای تمام جنگل‌ها طرح تهیه می‌کنیم. اگر موردی از قطع در جنگل‌های ارسباران بوده کار پرورشی و بهداشتی است و به‌هیچ وجه بهره‌برداری تجاری از جنگل ارسباران نداریم.

به گفته رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال جاری هفته منابع طبیعی با شعار "همیار طبیعت باشیم"، گرامی داشته خواهد شد.

وی افزود: امسال 10 میلیون اصله نهال در سطح 100 هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد، مردم و علاقه‌مندان کاشته می‌شود و عملیات مراقبتی آنها نیز در آینده پیگیری خواهد شد.


رشد 191 درصدی بودجه منابع طبیعی در سال 96

جلالی به تشریح وضعیت بودجه پرداخت پرداخت و گفت: در سال 95 حدود 620 میلیارد تومان اعتبار برای سازمان جنگل‌ها پیش بینی شد. با مصوبه دیروز 100 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به کنترل کانون گرد و غبار اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: در سال 96، یک هزار و 806 میلیارد تومان اعتبار داریم که 191 درصد افزایش نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان جنگل‌ها بیان کرد: بودجه آبخیزداری 131 درصد رشد یافته و بیابان‌زدایی که بحث مورد توجه این روزها است و خسارات سنگینی از این ناحیه داریم، با رشد 14 برابری، 910 میلیارد تومان تعیین شده است.

وی همچنین با تشریح عملکرد دولت یازدهم در بخش منابع طبیعی گفت: در این دوره 19.5 میلیون هکتار اخذ سند مالکیت اراضی به صورت کاداستر داریم. با پیگیری کاداستر، تعرض به اراضی کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر برای 135 میلیون هکتار از اراضی ملی سند رسمی صادر شده اما با حدنگاری اراضی و کاداستر، می‌توانیم ضریب حفاظتی اراضی را افزایش دهیم.

جلالی افزود: کمربند حفاظتی برای جلوگیری از تصرفات و جدا کردن اراضی ملی و مستثنیات در سه هزار و 631 کیلومتر ایجاد شده است.

وی ادامه داد: با ایجاد و ساماندهی 43 تشکل مردم نهاد در قالب اتحادیه‌های ملی و استانی تلاش می‌کنیم سیاست اصلی سازمان، یعنی جلب مشارکت مردم در حفاظت عرصه‌های طبیعی را عملیاتی کنیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها همچنین از پیگیری اجرای طرح مدیریت جامع حوضه آبخیز در 1.5 میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور خبر داد و افزود: سیاست ما این است که با توجه به یافته‌های تحقیقاتی و تجربیات کشورهای پیشرو در زمینه مدیریت منابع طبیعی در قالب پروژه‌های بین‌المللی پایلوت مدیریت جامع حوضه آبخیز را با محوریت مشارکت مردم در سراسر کشور اجرا کنیم.

وی ادامه داد: طرح مدیریت جامع حوضه آبخیز می‌تواند نجات بخش بسیاری از مشکلات و چالش‌ها در حوزه منابع طبیعی و مشکلات زیست محیطی کشور حل خواهد شد.

به گفته جلالی بخشی از مشکلات حوزه‌های منابع طبیعی و محیط زیست به عدم جامع نگری در حوضه‌های آبخیز باز می‌گردد. دستگاه‌های ما به صورت انتزاعی در پروژه‌های خود عمل کرده و بدون توجه به اثرات طرح‌های مختلف به روی یکدیگر و تاثیر عوامل اقلیمی، اقدام به اجرای برنامه‌های مختلف کرده‌اند که نتیجه آن گرد و غباری است که امروز از عراق می‌آید و خشک شدن هورها و تالاب‌های ایران است.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های برنامه ششم توسعه به مسئله آب و محیط زیست متمرکز شده، از رشد مطلوب اهداف کمی و کیفی در بخش منابع طبیعی خبر داد.

رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: در برنامه ششم اجرای عملیات آ بخیزداری و آبخوان‌داری به میزان حداقل 10 میلیون هکتار و سالانه حداقل دو میلیون هکتار، احیا، توسعه و غنی‌سازی جنگل‌ها در سطح 815 هزار هکتار، اجرای طرح‌های کنترل کانون گرد و غبار در سطح یک میلیون و 140 هزار هکتار، تهیه نقشه حد نگاری در سطح 132 میلیون هکتار و ارتقای پوشش 10 درصد ضریب حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور و اجرای طرح‌های مرتعداری به میزان 10 میلیون هکتار پیش‌بینی شده است.

وی درباره کنترل ریزگردها در خوزستان بیان کرد: طی 15 سال گذشته یک میلیون هکتار از تالاب‌های کشور به دلیل کم آبی خشک شده و این عرصه‌ها به کانون گرد و غبار تبدیل شده‌اند.

وی افزود: در خوزستان یک میلیون و 200 هزا رهکتار بیابان وجود دارد که 800 هزار هکتار آن کانون بحرانی است و در سطح 120 هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی انجام شده است. 350و هزار هکتار از کانون‌های بحرانی خوزستان در جنوب شرقی اهواز واقع شده که کانون تولید ریزگرد است و اگر این عرصه‌ها مرطوب نشود، برای منطقه مشکل ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان جنگل‌ها افزود: مطالعه دقیقی درباره سهم ریزگردهای داخلی و خارجی انجام نشده اما پیش‌بینی می‌شود 80 درصد گرد و غبار از خارج وارد شده و 20 درصد آن از کانون‌های داخلی منشا می‌گیرد.

وی از اختصاص 30 میلیارد تومان برای عملیات بیابان‌زدایی در خوزستان و کنترل کانون‌های بحران خبر داد.

این مقام مسئول آبخیزداری را یکی از راه‌های ارزان قیمت استحصال آب دانست که یک پنجم سدها هزینه دارد اما بعد از انقلاب با غفلت مواجه شده است.

به گفته جلالی با توجه به نقش آب‌های زیرزمینی در تامین منابع آبی ایران، باید به آبخیزداری بیشتر توجه شود. البته در شورایعالی آب معاون اول رئیس جمهور بر ضرورت اجرای آبخیزداری تاکید کرده است.

وی یادآور شد: در سال جاری 200 میلیارد تومان اعتبار برای آبخیزداری در نظر گرفته شده که درصد تخصیص اعتبارات حدود 10 درصد بوده است./

L-951209-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید