Iranian Agriculture News Agency

از سوی قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی؛

سیاست‌های تنظیم بازار جهاد کشاورزی برای نوروز 96 اعلام شد/ واردات محدود پرتقال به قصد تنظیم بازار عید انجام شد

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی عصر امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه به پرسش‌های آنها درباره سیاست‌های تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی برای نوروز 96 پاسخ داد.

سیاست‌های تنظیم بازار جهاد کشاورزی برای نوروز 96 اعلام شد/ واردات محدود پرتقال به قصد تنظیم بازار عید انجام شد

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی عصر امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه به پرسش‌های آنها درباره سیاست‌های تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی برای نوروز 96 پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، علی‌اکبر مهرفرد، عصر امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه که برخی از آنها پرسش‌های خود را منحصر به موضوع پرتقال و مرغ در آستانه نوروز کرده بودند، با بیان اینکه رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی، حمایت همزمان از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است، گفت: بازار محصولات کشاورزی از مرحله تولید محصول تا عرضه در بازارهای داخلی و خارجی و سفره مردم باید ساختار نظام‌مند داشته باشد و بر مبنای زنجیره‌های تولید شکل بگیرد.

وی درباره راهکار تحقق این مهم بر لزوم ایجاد و تقویت تشکل‌های قدرتمند برای مدیریت و تنطیم بازار داخلی و صادرات محصولات کشاورزی تأکید کرد.

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در سه سال اخیر به‌منظور افزایش تولید و صادرات محصولات کشاورزی و کاهش واردات اقلام غیرضروری که در سال‌های پیش از 92 به حجم گسترده‌ای رسیده بود، افزود: در این مدت با اقدامات مختلف صورت‌گرفته، تراز تجاری بخش کشاورزی حدود پنج میلیارد دلار بهبود یافته و از منفی ۸.۱ میلیارد دلار در سال ۹۲ به منفی 3.4 میلیارد دلار در سال 94 خورشیدی کاهش یافته که بر اساس قرائن موجود، پیش‌بینی می‌شود این تراز تا پایان سال جاری به کمتر از منفی سه میلیارد دلار برسد.

مهرفرد با اشاره به مصادیق مختلف راهبردهای لازم بیان کرد: به‌دنبال آن هستیم با مجموعه برنامه‌ها و اقدامات این تراز را تا چند سال آینده به صفر برسانیم.

وی با اشاره به خسارت سرمای پاییز امسال به مرکبات شمال کشور و مباحث پیرامونی متعاقب آن ادامه داد: بر اساس مصوبه کارگروه ستاد تنظیم بازار، مقرر شده مقدار محدودی پرتقال توسط شرکت نهاده‌های دامی "جاهد"، به‌عنوان کارگزار دولتی کارگروه تنظیم بازار وارد شود تا در صورت افزایش قیمت‌ها خارج از نرخ منطقی و معقول، در شب عید به‌منظور تنظیم بازار عرضه شود.

مهرفرد درباره دلیل انتخاب "جاهد" به‌عنوان کارگزار واردکننده میزان تعیین‌شده پرتقال‌های وارداتی -که وی احتمالاً به دلیل پیشگیری از سوءاستفاده دلالان زیر بار فشار چند خبرنگار برای اعلام میزان واردات و نرخ پرتقال‌های وارداتی تعیین شده نرفت- توضیح داد: این کارگزار با نظر ستاد تنظیم بازار -به‌عنوان کارگزاری دولتی که شبهه ایجاد رانت از سوی بخش خصوصی ایجاد نشود- با دریافت فقط حق‌العمل‌کار مصوب سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، مبادرت به تأمین میزان مصوب جهت تنظیم بازار شب عید و پیشگیری از ایجاد بحران در بازار مرکبات مردم در نوروز 96 کرد؛ لذا میزان مجوز واردات محدود و کنترل شده پرتقال، در آینده اعلام خواهد شد.

وی در واکنش به پرسش خبرنگار واحد مرکزی خبر نیز که از قول رئیس سازمان تعاون روستایی ایران مدعی شد ستاد تنظیم بازار برای پرتقال والنسیای جنوب نرخ چهارهزار و 200 تومان را تصویب کرده است؛ از اساس هرگونه نرخ‌گذاری از سوی این ستاد را تکذیب کرد و یادآور شد: احتمالاً منظور آقای صفایی، تعیین نرخ برای میزانی محدود و جهت روزهایی خاص بوده است و ارتباطی به توزیع پرتقال در ایام نوروز 96 ندارد.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه واردات محدود مرکبات، فقط محدود به ایام شب عید بوده و با رعایت کامل ضوابط قرنطینه گیاهی صورت می‌گیرد، پیش‌بینی کرد: این واردات از افزیش قیمت مرکبات شب عید جلوگیری کند و باعث تعادل قیمت این محصولات بدون وارد شدن خسارت به باغداران و در عین حال سوءاستفاده دلالان از کاهش میزان پرتقال سالم و با کیفیت در بازار شود.

مهرفرد با اشاره به اینکه برای شب عید گوشت و مرغ به اندازه کافی ذخیره‌سازی شده و در صورت نیاز در بازار عرضه می‌شود، عنوان کرد: برای تنظیم بازار شب عید به میزان کافی برنج، روغن و شکر با قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار عرضه می شود و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

وی که از لحن برخی گفته‌هایش، می‌شد نگرانی او بابت شکل درج اخبار برخی رسانه‌ها به نحوی که بیشتر به تنش و سوءاستفاده دلالان کمین کرده در خروجی اخبار این نشست نشسته‌اند بیانجامد احساس کرد، اظهار امیدواری نمود تا رسانه‌ها به جای کاشتن بذر یاس و نامیدی در دل مردم، واقعیات را با ملاحظه امید بخشی منتشر کنند تا باعث نگرانی غیرواقعی در اذهان مردم نشود.

مهرفرد درباره قیمت گوشت قرمز و مرغ نیز با اشاره به میانگین قیمت گوشت مرغ در سال 92 که شش‌هزار و 266 تومان بوده و امروز به شش‌هزار و 872 تومان افزایش یافته است که گویای تنها رشد هفت درصدی است، تأکید کرد: با این وجود شگفت انگیز است که برخی رسانه‌ها با تیترهای اعجاب‌آوری مانند "مرغ پرواز کرد!"، ناخواسته به ایجاد شبهه و تنش در بازار و سوءاستفاده جمعی دلال کمک می‌کنند.

البته وی در بخشی از این نشست هم کوشید رسانه‌ها را به ترغیب مردم برای تغییر فرهنگ استفاده از گوشت‌های گرم به گوشت‌های منجمد مرغ و گوساله که در شرایط مطمئن تولید و توزیع می‌شوند مجاب کنند؛ زیرا به لحاظ سیاست‌های تنظیم بازار نیز -به نسبت گوشت گرم- امکان مدیریت با ثبات و بیشتری برای دولت فراهم می‌کنند./

S-951207-02

عکس‌ها: فرهاد یداللهی‌نژاد - احمد سناویز

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید