Iranian Agriculture News Agency

فقط 8 درصد ریزگردها منشا داخلی دارند

سدسازی ترکیه عامل بروز ریزگردهای ایران

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه مهمترین مسئله روز ایران، مشکل ریزگردهاست، سدسازی ترکیه به روی دجله و فرات را عامل بروز این پدیده در ایران معرفی کرد.

سدسازی ترکیه عامل بروز ریزگردهای ایران

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه مهمترین مسئله روز ایران، مشکل ریزگردهاست، سدسازی ترکیه به روی دجله و فرات را عامل بروز این پدیده در ایران معرفی کرد.

به گزارش ایانا به نقل از پاون، رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب در دیدارعصر امروز با " فلاس بارت " معاون وزیر محیط زیست حفاظت از طبیعت، ساختمان و ایمنی هسته‌ای جمهوری فدرال آلمان یادآور شد: فعالیت کشورها در سرنوشت همسایگان تأثیر می‌گذارد. 92 درصد ریزگردهای ایران منشا خارجی دارد که 65 درصد از این ریزگردها از کشور عراق و به دلیل سدسازی ترکیه به روی دجله و فرات به سمت ایران سرازیر می‌شود.

وی مشکلات آب و محیط زیست را به عنوان مهم‌ترین مسائل روز جمهوری اسلامی معرفی کرد و گفت: فقط هشت درصد از پدیده ریزگردها که در روزهای اخیر معضلاتی را برای کشور ایجاد کرده است، منشأ داخلی دارد.

میدانی در ادامه به نشست سه ماه قبل با حضور متخصصان آلمانی در خصوص احیای تالاب هامون در یزد اشاره کرد.

وی گفت: در حال حاضر 4 پروژه مهم در زمینه مدیریت منابع و استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در پایش منابع آب به صورت مشترک بین ایران و آلمان در دست اجرا است.

میدانی ادامه داد: جمهوری اسلامی در برنامه ششم توسعه، آب و محیط زیست را به عنوان اولویت‌های کشور پیش‌بینی کرده است و با توجه به تجربیات کشور آلمان در بحث محیط زیست و مدیریت آب، تمایل دارد تا به همکاری‌های خود در این خصوص با کشور آلمان تحکم بخشد.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به یک دهه است که در زمینه مدیریت آب به دنبال اجرای مدل مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب هستیم، افزود: در زمان حاضر 4 پروژه مهم از جمله پروژه حوضه آبریز زاینده‌رود، پروژه منطقه رودشت در شرق اصفهان و پروژه استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و سنجش از راه دور در پایش منابع آب نشان می‌دهد که گرایش جمهوری اسلامی به سمت مدیریت منابع آبی است.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان این مطلب که همکاری دو کشور ایران و آلمان از مرحله حرف عبور کرده و به مرحله عمل رسیده است، افزود: همکاری‌های مشترک دو کشور می‌تواند در جلوگیری از مصارف غیرمجاز در حوضه‌های آبریز، استفاده از پساب فاضلاب در بخش کشاورزی نیز ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه کشور ما در زمینه آب‌های زیرزمینی از متخصصان برجسته‌ای برخوردار است، افزود: در زمینه حفظ پساب در چرخه مصرف دارای تجربه زیادی نیستیم. بنابراین در پروژه مشهد نیاز است تا از 100 میلیون مترمکعب پساب به‌صورت بازیافت استفاده شود.

میدانی با اشاره به حائز اهمیت بودن تهیه بیلان آب‌های زیرزمینی گفت: حدود 50 سال است که در کشور بیلان آب‌های زیرزمینی را تهیه می‌کنیم، ولی با توجه به پدیده تغییر اقلیم نیاز به طرح بازنگری در بیلان داریم.

آقای "فلاس بارت" معاون وزیر محیط زیست، حفاظت از طبیعت، ساختمان و ایمنی هسته‌ای جمهوری فدرال آلمان نیز با بیان این مطلب که روابط ایران و آلمان سنتی و دیرینه است و پس از ایجاد توافق هسته‌ای وارد مرحله جدید برای تجدید ارتباط شده‌ایم، بیان کرد: با روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید آلمان، روابط ایران و آلمان در بخش‌های مختلف توسعه خواهد یافت و گستره وسیعی در تمام بخش‌های ایران را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه آلمان تمایل دارد تا در زمینه فراوری آب، تصفیه فاضلاب، تأمین آب و تهیه آب آشامیدنی با ایران همکاری داشته باشد، افزود: مراحل اجرایی پروژه زاینده رود آغاز شده و پروژه جدید نیز آماده آغاز به کار است.

بارت در ادامه با اشاره به اینکه بایستی به ساختار کلی آب کشور بیشتر توجه داشته باشیم، افزود: در خصوص طرح بازیافت فاضلاب و استفاده از پساب آن در مشهد تمایل داریم تا همکاری بیشتری با وزارت نیرو داشته باشیم.

معاون وزیر محیط زیست آلمان سپس با اشاره به اینکه در زمینه افزایش راندمان انرژی و توسعه طرح‌هایی که کربن کمتری تولید می‌کنند ایران یک پارتنر (شریک) خوبی خواهد بود افزود: کشور آلمان آگاه است که ایران در زمینه توسعه صنعت گام‌های بلندی برداشته و بعد از شرایط تحریم، این رشد بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهایی است که تأمین کننده انرژی از سوخت فسیلی است، افزود: تأثیر این کشور در توسعه طرح‌های خود که منجر به تولید کربن کمتری خواهد شد بسیار مهم است.

فلاس بارت ادامه داد: در قالب طرح‌های ابتکاری بین المللی اقلیم این امکان وجود دارد تا کشورهای که در این راستا حرکت می‌کنند پروژه‌هایی را اجرایی کنند که کربن کمتری را تولید کند.

وی آنگاه به همکاری فرا مرزی بین ایران و افغانستان برای احیای مجدد تالاب هامون اشاره کرد و افزود: مکاتبات رسمی توسط مسئولان دو کشور باعث خواهد شد تا طرح اجرایی سریع‌تر آغاز شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید