Iranian Agriculture News Agency

خبرنگار ایانا گزارش می‌دهد:

فرصت‌ها و تهدید‌های سرمایه‌گذاری "فونترا" در ایران/ آیا نیوزیلندی‌ها ما را در تولید کره خوداتکا می‌کنند؟

ورود یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های لبنی جهان به بازار ایران برای سرمایه‌گذاری، ابعاد گسترده‌ای دارد که بسته به نوع واکنش‌ها می‌تواند مخاطره‌آمیز یا فرصت‌محور باشد.

فرصت‌ها و تهدید‌های سرمایه‌گذاری "فونترا" در ایران/ آیا نیوزیلندی‌ها ما را در تولید کره خوداتکا می‌کنند؟

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - وحید زندی‌فخر:

پسابرجام، اتفاقات میمون و مبارکی را در حوزه تجارت برای ایران رقم زده که حوزه کشاورزی و البته صنایع غذایی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. هرچند که در بسیاری از زیربخش‌ها هنوز با استانداردهای اروپایی فاصله‌هایی وجود دارد و تکنولوژی صنایع کشور، در برخی زمینه‌ها نمی‌تواند با همتایان اروپایی رقابت کند، اما این ضابطه همیشگی نیست و در بعضی عرصه‌ها نیز ایران به داشته‌های خود در مقابل حریف اروپایی افتخار می‌کند. نمونه آن را می‌توان در اشتیاق فرانسوی‌ها در واردات انواع شیرهای ترکیبی از ایران دید؛ خلاقیتی که هنوز از تیررس کشف آن ها دور مانده بود.

اما به‌طور کلی، بحث سرمایه‌گذاری از طرف خارجی‌ها که می‌شود، می‌توان تمام توصیه‌های کارشناسان در این باره را درون یک قالب ریخت و آن ها را با هم همگن ساخت. به عبارتی، بیشتر صاحبنظران بر این اعتقاد پافشاری می‌کنند که اگر قرار است سرمایه‌ای به بهانه تولید، وارد کشور شود، باید انتقال تکنولوژی، آموزه‌ها و آخرین یافته‌های تحقیقاتی در اولویت قرار بگیرد؛ چیزی که از منظر ملی، دیدگاه کلان مردم یک کشور را نیز تشکیل می‌دهد.

در همین راستا خبر ورود یکی از معروف‌ترین شرکت‌های حوزه لبنیات، به نام "فونترا" در رسانه‌ها پیچید که از کشور نیوزیلند، از دیروز شنبه میهمان ایرانی‌هاست. البته هنوز حرفی از انعقاد قرارداد یا تفاهمنامه از طرف این شرکت در ایران نیست، اما ممکن است پس از بازدید از کشور و بررسی تمام جوانب، این اتفاق رخ دهد. البته حدود دو هفته پیش، یک هیأت ایرانی با سفر به نیوزیلند، از این شرکت بازدید کرده و با نحوه کار آن ها از نزدیک آشنا شده بودند که یکی از آنها وحید مفید، کارشناس صنایع لبنی است.


تحقیق و توسعه؛ فرصتی برای ایرانی‌ها

به گفته مفید، ورود ضابطه‌مند شرکت‌های خارجی به ایران، می‌تواند عاملی برای توسعه لبنیات کشور باشد. زیرا نیوزیلند، روی کارهای تحقیقاتی و توسعه‌ای اقدامات و پژوهش‌های ارزشمندی انجام داده و ایران نیز می‌تواند از این فرصت استفاده کند؛ بنابراین همه چیز به نوع روابط به وجود آمده بستگی دارد.

این دقیقاً اظهار نظر حسین چمنی، دیگر کارشناس صنعت شیر است. وی شرکت‌هایی مانند نستله و دنون را مثال می‌زند و می‌گوید: تجربه سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ حوزه لینیات در ایران جدید نیست، اما باید این مسیر به جایی ختم شود که در نهایت ارتقای کیفیت و تنوع را برای محصولات ایرانی رقم بزند.

وی معتقد است امروز توسعه، یک اضطرار است، نه انتخاب؛ بنابراین چنین اتفاق‌هایی در مجموع نمی‌تواند منفی باشد؛ به‌ویژه اگر آن ها حداقل در مدیریت مجموعه تولیدی، کارشناسان ایرانی را دخیل کنند تا بتوانیم این مقوله را از آن ها یاد بگیریم، زیرا بازار شیر در کشورمان بسیار بزرگ است و ناخودآگاه به سمت توسعه حرکت می‌کند و این به مدیریتی صحیح و منطقی نیاز دارد.


مزیت‌های نیوزیلندی!

کشور نیوزیلند با داشتن 4.7 میلیون نفر جمعیت، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات لبنی در جهان محسوب می‌شود. به‌طوری‌که صنعت گاوداری در این کشور، همپای نفت در سرزمین‌هایی مانند ایران است. در حال حاضر 5.5 میلیون راس گاو شیری در نیوزیلند وجود دارد که تولید 22 میلیارد لیتر شیر در این کشور را بر عهده دارند. تنها پنج درصد لبنیات تولید شده در این کشور به مصرف داخلی می‌رسد و 95 درصد باقی مانده به دیگر نقاط دنیا صادر می‌شود. به‌طوری‌که هم‌اکنون 33 درصد حجم تجارت لبنیات دنیا در اختیار نیوزیلند است. جالب اینجاست که شیرخام ورودی به شرکت فونترا بیش از 4.5 درصد چربی و 3.7 درصد پروتئین دارد. در حالی که این مقادیر برای شیرخام ایران به‌طور متوسط، در نهایت 3.6 و 3 درصد تخمین زده می‌شود. البته بار میکروبی در نیوزیلند کمتر از 50 هزار و سلول‌های سوماتیک پایین‌تر از 250 هزار است. این اعداد برای شیرخام ایران، در حالت استاندارد حدود یک میلیون برای بار میکروبی و 400 تا 500 هزار برای سلول‌های سوماتیک برآورد می‌شود. البته چنین اختلافات فاحشی را نمی‌توان تنها به اختلاف مدیریتی دو کشور نسبت داد؛ زیرا گاوداری در نیوزیلند به کلی با ایران متفاوت بوده و اقلیم، نقشی تعیین کننده در این راستا دارد. مراتع غنی و سرسبز نیوزیلند، اجازه پرورش گاو شیری در فضای آزاد را می‌دهد و گاوها تنها زمان شیردوشی، وارد سالن‌های مسقف می‌شوند. این مزیت نسبی باعث شده که هم‌اکنون شرکت فونترا درآمدی معادل 20 میلیارد دلار در سال داشته باشد.


لبنیات ایران بر سر دوراهی

حال با امتیازاتی که شرکت فونترا در کشور سرسبزی مانند نیوزیلند در اختیار دارد، آیا ورود مسئولان آن به ایران در جهت ارتقای تولید محصولات لبنی داخلی خواهد بود؟ سهم تولیدکنندگان شیرخام در این میان چیست؟ دبیر انجمن صنایع لبنی پاستوریزه ایران در پاسخ به این پرسش‌ها بسیار خوشبینانه به موضوع نگاه می‌کند و به خبرنگار ایانا می‌گوید: باید از این موضوع استقبال کرد؛ زیرا چنین اتفاقی نمی‌تواند به عنوان یک تهدید برای دامداران یا حتی صنایع لبنی داخلی باشد.

رضا باکری در توضیح این مطلب می‌افزاید: در ایران حدود چهار میلیون تن شیرخام به‌صورت سالانه از گاوداری‌هایی تولید می‌شود که به معنی واقعی مدرن و صنعتی هستند. بنابراین ماده اولیه مورد نیاز شرکت فونترا که باید از مرغوب‌ترین مواد باشد، به عهده همین گاوداری‌ها خواهد بود؛ زیرا صنعتی‌ها با در اختیار داشتن زیرساخت‌های مناسب فنی و نژادی، در عرض کمتر از چند ماه، توانایی تطبیق با استانداردهای مورد نیاز اروپایی را داشته و مشکل خاصی از بابت ارتقای چربی و پروتئین شیرخام وجود ندارد.

به گفته وی، سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگی مانند فونترا، نه تنها به جذب بیشتر شیرخام داخلی کمک می‌کند، بلکه بهبود کیفی این محصول را به سبب رقابت ایجاد شده، رقم می‌زند. بنابراین در صورت رخداد این اتفاق، همه چیز به نفع دامداران ایرانی خواهد بود. حتی صنایع نیز از کنار این رویداد، بهره‌مند شده و در یک میدان رقابتی، به تولید محصول متنوع و با کیفیت می‌پردازند.

از نظر باکری، این سرمایه‌گذاری توانایی بالقوه‌ای دارد که ایران را از وابستگی به فرآورده کره، بی‌نیاز کرده و کمک خواهد کرد تا تنها محصول لبنی وارداتی نیز در داخل تولید شود. زیرا هم‌اکنون عمده کره وارداتی کشور از نیوزیلند و توسط همین شرکت فونترا تأمین و توسط صنایع لبنی داخلی بسته بندی می‌شود./

V-951208-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید