Iranian Agriculture News Agency

مقاومت بیشتر درختان با چوب متراکم‌ در برابر خشکی

خشکسالی جنگل‌های جهان را تهدید می‌کند

محققان دریافته‌اند که جنگل‌های سراسر جهان در معرض خطر خشکسالی گسترده قرار دارند. تجزیه و تحلیل‌های اخیر نشان می‌دهد که جنگل‌ها در سطح جهانی در معرض خطر افزایش تعداد و شدت خشکسالی‌ها هستند.

خشکسالی جنگل‌های جهان را تهدید می‌کند

محققان دریافته‌اند که جنگل‌های سراسر جهان در معرض خطر خشکسالی گسترده قرار دارند. تجزیه و تحلیل‌های اخیر نشان می‌دهد که جنگل‌ها در سطح جهانی در معرض خطر افزایش تعداد و شدت خشکسالی‌ها هستند.

به گزارش ایانا از ساینس‌دیلی ، دکتر سارا گرینوود، محقق فوق دکترا در دانشگاه علوم طبیعی استرلینگ می‌گوید: ما می‌توانیم مرگ بسیاری از درختان را بر اثر خشکسالی در سراسر جهان با محیط‌های مختلف ببینیم. مانند رشد یک درخت تشنه در جنگل‌های استوایی و درخت دیگری که در جنگل‌های معتدل رشد می‌کند. نمونه‌هایی که در اروپا نیز یافت می‌شود، همگی تا حد زیادی همان پاسخ به خشکسالی را از لحاظ افزایش دما و تغییر در الگوهای بارش بر روی زمین دارند.

دانشمندان زیست‌شناس و محیط زیستی ویژگی‌های مختلف و خاصی را در انواع درختان پیدا کرده‌اند که می‌تواند مقاومت آنها در برابر خشکسالی را تغییر دهد. گونه‌های درختی با چوب متراکم تر و کوچکتر، برگ‌های ضخیم‌تر بهتر می‌توانند دوره‌های طولانی مدت غیر منتظره خشک را پشت سر بگذارند.

استاد اکولوژی و یکی از محققان این مطالعه، الستر جامپ، می‌گوید: "با تعیین صفات خاص در درختان که تعیین کننده چگونگی در معرض خطر خشکسالی قرار گرفتن هستند، تحقیقات اخیر توانست به درک بهتری از الگوهای جهانی مرگ درختان و چگونگی واکنش‌های مناطق جنگلی به افزایش دما و کاهش بارش بیانجامد."

شکل بالا مکان‌های مطالعاتی در تجزیه و تحلیل انجام شده را نشان می‌دهد. سایه‌های خاکستری رنگ نشان دهنده این است که مطالعات نرخ سالانه مرگ و میر درختان را بر اساس دو یا چند بررسی نشان می‌دهد و مناطق خاکستری روشن احتمال مرگ و میر درختان متناسب با یک بررسی را نشان می‌دهد. دسته بیوم‌های هر مطالعه با شکل نشان داده شده است: لوزی ها: بازدانگان جنگل‌های معتدل، مثلث‌ها: نهان دانگان جنگل‌های معتدل، دایره‌ها: جنگل‌های مدیترانه‌ای و خشک، مربع‌ها: مناطق گرمسیری


در واقع ادامه افزایش درجه حرارت سیاره زمین در مرگ درختان و مناطق جنگلی دخالت خواهد داشت. جنگل‌ها میزان قابل توجهی از کربن جهان را در خود می‌توانند ذخیره کنند و افزایش مرگ درختان می‌تواند گرمایش جهانی را شدت بخشد. توجه به این مسئله برای درک بهتر تغییر اقلیم در جهان بسیار مؤثر است./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-951207-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید