Iranian Agriculture News Agency

در پی بارندگی و سیل اخیر صورت گرفت:

خسارت 200 میلیارد تومانی به باغ‌ها، اراضی زراعی، دام و طیور و تأسیسات زیر بنایی استان فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در بارندگی و سیل اخیر بیش از 200 میلیارد تومان به باغات، اراضی زراعی، تأسیسات زیر بنایی، دام و طیور 17 شهرستان استان خسارت وارده شده است. از لحاط نوع محصولات 30.5 درصد در محصولات زراعی، 41.2 در صد در محصولات باغی، 16.2 در صد در تأسیسات و امور زیر بنایی و 12.1 در صد در دام، طیور و شیلات خسارت اتفاق افتاده است.

خسارت 200 میلیارد تومانی به باغ‌ها، اراضی زراعی، دام و طیور و تأسیسات زیر بنایی استان فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از خسارت بیش از 200 میلیارد تومان به باغات، اراضی زراعی، تأسیسات زیر بنایی، دام و طیور 17 شهرستان این استان در بارندگی و سیل اخیر خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمد مهدی قاسمی با بیان این مطلب گفت: بسیار خورسندیم که به یاری خداوند متعال و تلاش و نظارت های مستمر مدیران و کارشناسان این سازمان تمام طرح های کوچک تأمین آب و کنترل سیلاب شهرستان هایی از استان که در معرض سیل قرار گرفته بودند، ضمن پر شدن، با کم ترین خسارت حدود 150 میلیون متر مکعب آب را در جریان سیل اخیر مهار و ذخیره کرد.

وی گفت: از آنجایی که همواره بخشی از آب حاصل از نزولات جوی به صورت روان آب در کوه ها، کوه پایه ها و دشت ها جاری می شود و افزایش شدت و سرعت جریان های سطحی و عبور سیلاب ها باعث فرسایش و نابودی خاک و تخریب مناطق مختلف شده و نیز تخلیه سریع آب باران در مناطق، فرصت نفوذ آب را به خاک از بین می برد، انجام عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری از طریق ایجاد موانع و کاهش سرعت حرکت سیلاب ها قدرت تخریب آنها را کاهش داده و فرصت تغذیه آب به سفره های زیر زمینی را فراهم می آورد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس یادآور شد: بنابراین عملیات آبخیزداری و تقویت پوشش گیاهی از مهم‌ترین راه های مقابله با سیلاب های ویرانگر و فرسایش خاکی به شمار می رود.

قاسمی افزود: از دیگر اقدامات اساسی برای مهار آب های سطحی و سیلاب ها، ایجاد مخازن بزرگ جمع آوری آنها و احداث سدهای مخزنی و اجرای طرح های کوچک تأمین آب در مناطقی است که امکان احداث سدهای بزرگ فراهم نیست.

وی با اشاره به خسارت های وارد شده ناشی از بارندگی و سیل اخیر به استان فارس گفت: در بارندگی و سیل اخیر بیش از 200 میلیارد تومان به باغات، اراضی زراعی، تأسیسات زیر بنایی، دام و طیور 17 شهرستان خسارت وارده شده است. از لحاط نوع محصولات 30.5 درصد در محصولات زراعی، 41.2 در صد در محصولات باغی، 16.2 در صد در تأسیسات و امور زیر بنایی و 12.1 در صد در دام، طیور و شیلات خسارت اتفاق افتاده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: در بین شهرستان های این استان، شهرستان داراب با 31 درصد، قیروکارزین با 20 در صد، لار با 12 درصد، فسا با 11 در صد و جهرم 8 در صد بیشترین خسارت های ناشی از سیل را داشته اند که به حمایت های دولت خدمتگزار نیازمند است.

وی تصریح کرد: بیش از 200 میلیارد تومان خسارت وارد آمده به استان در سیل اخیر در محصولات کشاورزی سبب اتلاف دارایی و سرمایه کشاورزان و باغداران شده است .

وی در پایان با اشاره به چالش اصلی مناطق مشمول سیل اخیر یادآور شد: با عنایت به عدم شمول بیمه در محصولات زیر پلاستیکی، کدو، هندوانه و شمام و همچنین کاهش سطح بیمه در سایر محصولات خسارت دیده به دلیل عدم پرداخت غرامت های سال گذشته تاکنون ارائه هر چه سریع تر تسهیلات حمایتی و کمک به خسارت دیدگان ضروری است.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید