Iranian Agriculture News Agency

با همایش تجاری ایران و آذربایجان در حضور مدیران ارشد دولتی و خصوصی کلید خورد:

آغاز همکاری جدی 24 شرکت فعال تجاری کشاورزی استان اردبیل با 50 شرکت جمهوری آذربایجان

در همایش تجاری ایران و جمهوری آذربایجان، 24 شرکت فعال کشاورزی از استان اردبیل با 50 شرکت جمهوری آذربایجان وارد فاز همکاری جدی شدند.

آغاز همکاری جدی 24 شرکت فعال تجاری کشاورزی استان اردبیل با 50 شرکت جمهوری آذربایجان


در همایش تجاری ایران و جمهوری آذربایجان، 24 شرکت فعال کشاورزی از استان اردبیل با 50 شرکت جمهوری آذربایجان وارد فاز همکاری جدی شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایانا از اردبیل، مجید خدابخش، استاندار اردبیل صبح امروز در همایش تجاری ایران و آذربایجان که در هتل لاله سرعین برگزار شد؛ اظهار کرد: زمینه های لازم برای گسترش همکاری های تجاری و سیاسی فی مابین استان اردبیل و جمهوری آذربایجان کلید خورده است که امیدواریم بیش از پیش با امضاء تفاهم نامه های مشرکی که وزیر ارتباطات با وزیر امور اقتصادی به امضا رساندند، زمینه های همکاری بیش از پیش توسعه یابد.

خدابخش در ادامه سخنان خود افزود: 200 نفر فعال اقتصادی آذربایجان که به استان اردبیل آمده اند در قالب 50 هولدینگ آذری و بین المللی در عرصه تجاری و بازرگانی بین المللی شاهین مصطفی اف وزیر امور اقتصادی کشور آذربایجان را در این همایش همراهی می کردند. در این جمع 24 شرکت فعال تجاری استان در حوزه کشاورزی از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان معرفی شده بود که با 50 شرکت طرف آذری در کنار این همایش وارد مذاکرات تخصصی به منظور مبادله اطلاعات ذی ربط در حوزه واردات و صادرات شدند.

وی گفت: شرکت های تخصصی کشاورزی در استان اردبیل مشغول فعالیت تجاری وبازرگانی هستند شامل شرکت های تولید و صادرات جوجه یک روزه، عسل، انواع محصولات کشاورزی، سیب زمینی، گوشت سفید و قرمز، محصولات گلخانه ای و زینتی و ارائه خدمات فنی و مشاوره ای تحت پوشش نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل است که امیدواریم با ادامه فعالیت موثر این واحدها شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی در استان اردبیل و جمهوری آذربایجان باشیم.

استاندار اردبیل افزود: سعی و اهتمام ما بر این اصل استوار است که از ظرفیت های تجاری و سیاسی در بین دو کشور نهایت استفاده را کنیم. از اینکه دامنه همکاری های مشترک بین استان اردبیل و کشور همسایه در صادرات محصولات کشاورزی تسهیل شده است، خرسندیم و امیدواریم که در سال های آتی صادرات محصولات به کشور همسایه بیش از پیش تقویت شود .

در ادامه سخنان استاندار اردبیل، وزیر امور اقتصادی کشور آذربایجان شاهین مصطفی اف نیز افزود: رئیس جمهوری آذربایجان تاکید بسیار زیادی بر گسترش روابط تجاری و سیاسی با ایران دارد و روز به روز بر اتحاد و همدلی این دو کشور مسلمان و دوست افزوده می‌شود .

این مقام جمهوری آذربایجان افزود: رشد 70 درصدی تراز تجاری ایران با جمهوری آذربایجان گویای این واقعیت است که روابط تجاری و سیاسی این دو کشور روز بروز در حال بهبودی است .

وی با اشاره به اینکه الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان در روزهای آینده با رئیس جمهوری ایران ملاقات خواهد کرد، گفت: این ملاقات در پایتخت ایران انجام می‌شود و تفاهم‌نامه‌های مشترک بین ایران و آذربایجان امضا می‌شود .

وزیر اقتصاد کشور آذربایجان از فعالیت بیش از 518 شرکت ایرانی در آذربایجان خبر داد و افزود: دو کشور ایران و آذربایجان ظرفیت‌های بسیار مشترکی دارند و با برنامه‌ریزی های لازم و تفاهم‌نامه‌های امضا شده این ظرفیت ها به طور همه‌جانبه شکوفا می‌شود که برای هر دو منطقه دستاوردهای بسیار زیادی خواهد داشت .

مصطفی‌اف با اشاره به دیدارش با وزیر ارتباطات و فناورزی اطلاعات در اردبیل بیان کرد : دو طرف با بررسی ظرفیت های ایران و آذربایجان از دیرور رایزنی های خود را برای امضای تفاهم‌نامه در بخ شهای سیاسی و اقتصادی انجام داده‌اند و سفر هیئت آذربایجانی به اردبیل هم برای آذربایجان و هم ایران دستاوردهای خوبی به همراه داشته است .

وزیر اقتصاد کشور آذربایجان با بیان اینکه من علاقه زیادی به شاه اسماعیل ختایی و استان اردبیل دارم، گفت: از اینکه توانستم در استان اردبیل حضور یابم بسیار خوشحالم چرا که این استان در بخش های اقتصادی و تجاری مشترکات زیادی با کشور آذربایجان دارد و رئیس جمهوری آذربایجان نیز خود بر توسعه روابط تجاری با ایران به ویژه استان اردبیل تاکید اساسی دارد .

مصطفی‌اف با بیان اینکه هم اکنون روابط ایران و آذربایجان بسیار خوب پیش می‌رود، اظهار کرد: این امر ناشی از اهتمام و تاکید دو رئیس جمهوری آذربایجان و ایران است که نسبت به سال های گذشته روابط تجاری و سیاسی دو کشور به مراتب افزایش داشته است .

وی با بیان اینکه استان اردبیل یکی از مناطق تاریخی و گردشگری کشور ایران به شمار می‌رود، افزود: ما نیز علاقه زیادی برای ایجاد روابط در بخش های مختلف با استان اردبیل داریم که در پایان سفر هیئت آذربایجانی و وزیر ارتباطات ایران به اردبیل تفاهم‌نامه‌های مختلفی امضا می‌شود .

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان نیز در ادامه سخنان وزیر امور اقتصادی جمهوری آذربایجان افزود: باید صنعت گردشگری فی مابین دو کشور تقویت شود، زیرا اولا ً هردو کشور اشتراکات فرهنگی زیادی دارند از طرف دیگر هر دو کشور مسلمان هستند و از سوی دیگر جاذبه های توریستی زیادی در هر دو کشور وجود دارد تقویت صنعت توریسم اقتصاد هر دو کشور را رونق می بخشد . در حوزه گردشگری سلامت و ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به بیماران آذربایجانی نیز اقدامات خوبی انجام شده و مراکز درمانی و بیمارستان های ایران به ویژه استان اردبیل آماده خدمات‌دهی به مردم آذربایجان هستند .

واعظی افزود: در حوزه صادرات محصولات کشاورزی ایران به آذربایجان بسیار خوب عمل شده و نگرانی ها و دغدغه‌های تجار و صادرکنندگان دو کشور در حوزه صادرات برطرف شده است /.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید