Iranian Agriculture News Agency

امروز کارگروه ملی مبارزه با ریزگردها با حضور رییس جمهوری در اهواز تشکیل می‌شود

ماموریت غبارروبی از چهره خوزستان

دولتی‌ها در ماموریتی ویژه عازم خوزستان شدند. محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی که برای کاشت نهال در کانون ریزگردها عازم خوزستان شده است، چهارشنبه‌شب گذشته حاضر نشد به ماموریت خود پایان دهد و به تهران برگردد. 

ماموریت غبارروبی از چهره خوزستان

دولتی‌ها در ماموریتی ویژه عازم خوزستان شدند. محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی که برای کاشت نهال در کانون ریزگردها عازم خوزستان شده است، چهارشنبه‌شب گذشته حاضر نشد به ماموریت خود پایان دهد و به تهران برگردد. برخی کانال‌های خبری نوشتند حجتی بلیت سفر خود به تهران را پاره کرده و گفته است تا اتمام کارش در خوزستان به پایتخت برنمی‌گردد. گرچه شاهرخ رمضان‌نژاد، سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با «شهروند» پاره کردن بلیت را تکذیب می‌کند، اما توضیح می‌دهد وزیر کشاورزی برای به سرانجام رساندن ماموریت خود در این استان اصرار دارد. طهماسبی، معاون پژوهشی سازمان تحقیقات کشاورزی هم به «شهروند» توضیح می‌دهد: قرار است ٣٥‌هزار هکتار از زمین‌های خوزستان که باعث ایجاد گردوغبار می‌شود، نهال‌کاری شده تا خاک روان این منطقه تثبیت شود.
این موضوع درحالی رخ می‌دهد که حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو هم که به تازگی از خوزستان عازم تهران شده است، همچنان برنامه‌های خود را برای رسیدگی به وضع این استان جنوبی دنبال می‌کند. چیت‌چیان دیروز خبر داده است که ٥٨٠‌میلیون مترمکعب آب از سرشاخه‌های کارون برای مصرف آب آشامیدنی مردم جدا می‌شود تا مشکل آب گل‌آلود خوزستانی‌ها حل شود. البته او تأکید کرده است این موضوع با مطالعات کارشناسی و براساس نظر سازمان محیط‌ زیست اتفاق می‌افتد. ضمن این‌که ٣٧ گروه عملیاتی برای شست‌وشوی شبکه برق این منطقه عازم خوزستان شده‌اند و بنا شده است برخی تجهیزات برق منطقه با مواد ویژه سیلیکونی پوشانده شود تا در مواقع بحران قطعی برق کنترل شود.
علاوه بر این دو وزیر اقتصادی، بیژن زنگنه، وزیر نفت و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری هم عازم خوزستان شده‌اند. زنگنه خبر داده است تا ١٥ روز دیگر گازهای اسیدی صنایع نفتی جمع‌آوری و ٢ تا ٣‌درصد درآمد نفت برای بهبود زندگی مردم این منطقه هزینه می‌شود.
٣٥‌هزار هکتار از زمین‌های خوزستان نهال‌کاری می‌شود
خوزستان که این روزها محور توجه کشور واقع شده است، حالا هیأت دولت از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری تا وزرای اقتصادی را به این منطقه کشانده تا مشکلات مردم خوزستان را حل کنند.
«٣٥‌هزار هکتار از اراضی‌ای که مرکز اصلی بحران هستند، شناسایی شده و قرار است نهال‌کاری در آنها انجام شود.» این خبری است که طهماسبی، معاون پژوهشی سازمان تغییرات کشاورزی آن را اعلام کرده است. اما کاشت نهال و مالچ‌پاشی برای تثبیت شن‌های روان و همچنین تعویض برخی از تجهیزات نیروگاه‌ها از جنس سرامیکی به سیلیکونی از دیگر پیشنهادهایی بود که به گفته رمضان‌نژاد، مدیر روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی در کمیته فنی مقابله با آلودگی هوا در استان خوزستان مورد بررسی قرار گرفته است.
این سخنان درحالی مطرح می‌شود که دولت موظف شده ٣٠‌میلیارد تومان برای اجرای برنامه کوتاه‌مدت تثبیت کانون‌های بحرانی گردوغبار با منشأ داخلی استان خوزستان در سطح ٣٠‌هزار هکتار به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص دهد و در مقابل این وزارتخانه هم موظف است ضمن نظارت فنی و اجرایی بر روند انجام کار، گزارش عملکرد اعتبار فوق را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان‌های برنامه و بودجه کشور، حفاظت محیط‌ زیست و وزارت کشور (استانداری خوزستان) ارسال کند.
البته این نخستین‌بار نیست که چنین اعتباری برای مقابله با بحران ریزگردها در خوزستان مصوب می‌شود و پیش از این دولت در سال ٩٣ اعلام کرده بود که حدود ٢٦ هزار هکتار از کانون‌های فوق بحرانی استان خوزستان با اعتباری بالغ بر ١١٣‌میلیارد تومان تثبیت شود اما در عمل تنها ١٥,٥‌میلیارد تومان تخصیص یافت که درنهایت منجر به تثبیت تنها حدود ٣٦٠٠ هکتار از این اراضی شد، اما حالا با آغاز برنامه‌های بیابان‌زدایی و نهال‌کاری در این منطقه که از پنجشنبه گذشته آغاز شده، ابتکار می‌گوید: دولت قصد دارد نهال‌کاری در این مناطق را از اسفندماه تا آخر فروردین با اعتباری معادل ٤٥٠‌میلیارد تومان آغاز کند تا بخشی از چشمه‌های تولید ریزگرد خوزستان کنترل شود.
اعتبارات ناکافی
اما درحالی این روزها نفس‌های خوزستانی‌های به شماره افتاده که احمد مطیعی، مدیرکل منابع طبیعی استان خوزستان در گفت‌وگو با «شهروند» از کاهش اعتبارات بیابان‌زدایی استان در سال‌های گذشته می‌گوید. به گفته او اعتبارات اختصاص‌یافته در سال‌های گذشته متناسب با سطح بیابان‌های این استان نبود. معاون اداره کل منابع طبیعی خوزستان هم پیشتر اعلام کرده بود که اعتبارات بیابان‌زدایی خوزستان در‌ سال ٩٤ حدود ٨٥‌درصد کاهش یافته است.
مطیعی در رابطه با وضع بیابان‌های خوزستان می‌گوید: در حال حاضر حدود ٣٤٥‌هزار هکتار بیابان‌ها در این شهر وجود دارد اما از آنجا که اعتبارات استانی بسیار محدود بود، در سال‌های گذشته تثبیت شنزارها در اولویت قرار گرفته بود و مدت زمان زیادی از آغاز کاشت نهال در سطوح بیابانی استان سپری نمی‌شود. با وجود این در‌ سال گذشته موفق به کشت نهال در ٢٦٠٠ هکتار از بیابان‌های استان شدیم.
به گفته این مقام مسئول، هم‌اکنون مهار ریزگردها در ٢ بخش بیابان‌زدایی و مقابله با بیابان‌زایی انجام می‌شود که علاوه بر کنترل بیابان‌ها، زمین‌هایی که در حال تبدیل‌شدن به بیابان هستند نیز در برنامه قرار داند.
او با بیان این‌که ٣٠‌هزار هکتار از کانون‌های گردوغبار در استان فوق بحرانی است، اظهار کرد: این کانون‌ها در شهرستان‌های اهواز، شوش، دشت آزادگان، هویزه، امیدیه، هندیجان و ماهشهر قرار دارد که به‌عنوان اولویت نخست مهار کانون‌ها در برنامه قرار دارند.
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان اما حالا امیدوار است که با اهتمام پیش آمده در دولت و بودجه مصوب هیأت وزیران کشت نهال در خوزستان با سرعت بیشتری دنبال شود.
او خاطرنشان کرد: مطالعات کانون‌های گردوغبار به پایان رسیده و مساحت آنها تعیین شده است که بنده به‌عنوان مدیرکل جدید منابع طبیعی استان علاوه بر وظایف خود در این اداره کل، به‌عنوان مسئول ویژه بیابان‌زدایی در این کانون‌ها نیز انتخاب شده‌ام.
جمع‌آوری گازهای اسیدی خوزستان تا ۱۵ روز دیگر
«گازهای اسیدی خوزستان تا ۱۵ روز دیگر جمع‌آوری می‌شود» این خبری است که عضو دیگری از کابینه اقتصادی روحانی آن را اعلام کرد. اما این تنها خبر خوش مقام ارشد نفتی کشور برای اهالی جنوب کشور نبود و آن‌گونه که بیژن زنگنه اعلام کرده ۲ تا ۳‌درصد منابع نفتی برای بهبود زندگی مردم در این شهرها هزینه خواهد شد. این خبر درحالی اعلام شده که طی روزهای گذشته گزارش‌های متعددی در انتقاد به وضع زندگی مردم شهرهای جنوبی کشور و فقر در ثروتمندترین شهر کشور منتشر شد؛ انتقاداتی که زنگنه تلویحا آنها را تأیید می‌کند. «اختصاص سهم بیشتری از درآمدهای نفتی به خوزستان و به مناطق نفت‌خیز و گازخیز یک الزام است، بر همین اساس اخیرا از رئیس‌جمهوری اجازه گرفته شده که در مناطقی که وزارت نفت طرح‌هایی اجرا می‌کند، ٢ تا ٣‌درصد از منابع طرح‌ها پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه صرف بهبود شرایط زندگی مردم اطراف محیط‌های فعالیت وزارت نفت شود.»این عضو کابینه دولت با بیان این‌که «از زمان تصدی بنده در وزارت نفت و با دستور بنده هیچ فعالیتی ناسازگار با محیط ‌زیست صورت نگرفته»، گفت: اصل فعالیت وزارت نفت بر این است که فعالیتی ناسازگار و مغایر با محیط‌ زیست انجام ندهد. این وزارتخانه از گذشته به محیط ‌زیست توجه داشته و هم‌اکنون بیشتر توجه کرده، به‌ویژه در حوزه هور هویزه که وزارت نفت در این منطقه فعالیت می‌کند.
او افزود: بنابر دستور بنده محیط هور باید حفظ شود و تمام توصیه‌های زیست‌محیطی برای فعالیت در آب رعایت شود، همچنین هیچ آلودگی و آلایندگی محیط‌ زیستی در فعالیت‌های نفتی نباید وجود داشته باشد، چرا که در ذات فعالیت‌های نفتی آلایندگی وجود دارد و باید در این زمینه دقت کرد.
مقام ارشد نفتی کشور همچنین ادامه داد: این‌که برای فعالیت نفتی زیر پا خشک باشد، از لحاظ اقتصادی برای وزارت نفت خوب است، اما از لحاظ زیست محیطی به کشور آسیب می‌رساند، لذا در دولت گذشته دستور داده شد که هور هویزه که فعالیت میدان آزادگان در آن انجام می‌شد، خشک شود و بنده دستور توقف این اقدام را دادم.
انتقال آب از سرشاخه‌های کارون برای مصرف شرب در صورت تأیید سازمان محیط‌زیست
«حمید چیت‌چیان» که در هفته گذشته پیگیر مشکلات مردم خوزستان از نزدیک شده بود، حالا از تأمین آب شرب مردمان این استان می‌گوید: در گذشته تصمیم گرفته شده که ۵۸۰‌میلیون مترمکعب آب از سرشاخه‌های کارون برای مصرف آب شرب اختصاص یابد که این طرح هم‌اکنون در مرحله مطالعاتی بوده و اگر سازمان محیط‌زیست تأیید کرد، مجوز اجرا و انتقال این حجم آب داده خواهد شد.
این عضو کابینه دولت با بیان این‌که «وزارت نیرو در سراسر کشور از تمام امکانات خود برای رفع مشکلات مردم خوزستان استفاده می‌کند»، گفت: این اقدامات صورت گرفته و در حال حاضر بیش از ٥٠٠ نفر از کارشناسان مجرب از تمام استان‌های کشور در خوزستان و اهواز مشغول به فعالیت هستند.
وی افزود: با پیمانکاران و سازندگان تجهیزات قراردادهای متعددی برای شست‌وشوی مقره‌ها، پست‌ها و تعویض مقره‌ها، پوشش عایقی پست‌ها، ساخت تجهیزات مقره شو، خرید و تجهیز ٤٠ دستگاه مقره شو و تغییر کلیه مقره‌ها در خوزستان به نوع سیلیکون انجام شده است.
اما وزیر نیرو در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که به گفته او در حال حاضر هیچ نوع قطعی آب و برق در خوزستان وجود ندارد. او ادامه داد: در اوج مشکلات، آب اهواز و چند شهر نزدیک به اهواز قطع شد اما در سایر شهرهای استان خوزستان قطعی آب وجود نداشت و قطع برق نیز در سه مقطع در چند ساعت و در چند شهر صورت گرفت که امیدوارم دیگر شاهد قطعی برق حتی از نوع کوتاه‌مدت هم نباشیم.
انتقال آب از کارون در حد مطالعه است
چیت‌چیان با بیان این‌که «مقرر شده بود تونلی ٦٠ تا ٧٠ کیلومتری حفر شود که وزارت نیرو قاطعانه جلوی آن را گرفت»، گفت: طرح انتقال آب از کارون در حد مطالعه است و اگر سازمان محیط‌زیست موافقت کرد، این طرح قابلیت اجرا پیدا می‌کند.
وی افزود: در شبکه‌های اجتماعی اظهاراتی مبنی بر انتقال چند‌میلیون مترمکعب آب از سرشاخه‌های کارون مطرح شده که این موضوع به هیچ‌وجه صحت ندارد.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در گذشته تصمیم گرفته شده که ٥٨٠‌میلیون مترمکعب آب از سرشاخه‌های کارون برای مصرف آب شرب اختصاص یابد که این طرح هم‌اکنون در مرحله مطالعاتی بوده و اگر سازمان محیط‌زیست تأیید کرد، مجوز اجرا و انتقال این حجم آب داده خواهد شد.
ادامه روند شست‌وشوی شبکه فوق توزیع خوزستان با ٣٧ گروه عملیاتی
با بسیج گروه‌های عملیاتی شرکت برق منطقه‌ای خوزستان و دیگر شرکت‌های تابع وزارت نیرو از سراسر کشور بزرگترین مانور عملیاتی مقابله با اثرات ریزگردها بر شبکه انتقال و فوق توزیع برق خوزستان در حال انجام است.با توجه به اهمیت حفظ و افزایش پایداری شبکه، تأمین برق مطمئن و پایدار و پیشگیری از وقوع و یا تکرار بحران بی‌برقی در استان، ٣٧ گروه عملیاتی و تعمیراتی از خوزستان و دیگر استان‌های سراسر کشور شامل اصفهان، تهران، آذربایجان، مازندران، فارس، هرمزگان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، سیستان‌وبلوچستان و... با بسیج تمامی امکانات به‌طور شبانه‌روزی در حال رفع پیامدهای ناشی از شرایط بی‌سابقه آب وهوایی بر شبکه انتقال وفوق توزیع خوزستان و شست‌وشوی تجهیزات این شبکه هستند.
حالا بررسی شیوه‌های مختلف افزایش پایداری شبکه انتقال و فوق توزیع برق خوزستان با استفاده از روش‌های مختلف شست‌وشو و پاکسازی، تعویض تجهیزات شبکه برق ازجمله مقره‌ها و نیز استفاده از RTV و... باحضور مدیرعامل ومسئولان فنی شرکت برق منطقه‌ای خوزستان و شرکت‌های توزیع برق خوزستان و اهواز تشکیل شده بود
منبع:شهروند
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید