Iranian Agriculture News Agency

در دیدار مدیران کشاورزی دو کشور مقرر شد:

کشت فراسرزمینی ارقام برنج بومی ایرانی در قرقیزستان/ ایران به دنبال تعیین تعرفه های ترجیجی در تجارت کشاورزی با کشورهای اوراسیا

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع گفت: ایران به دنبال تعیین تعرفه های ترجیحی با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا قبل از تجارت آزاد است.

کشت فراسرزمینی ارقام برنج بومی ایرانی در قرقیزستان/ ایران به دنبال تعیین تعرفه های ترجیجی در تجارت کشاورزی با کشورهای اوراسیا
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع گفت: ایران به دنبال تعیین تعرفه های ترجیحی با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا قبل از تجارت آزاد است.
به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، علی اکبر مهرفرد در دیدار امروز چهارشنبه با وزیر کشاورزی، صنایع غذایی و احیای اراضی قرقیزستان افزود: موضوع تعیین تعرفه های ترجیحی میان ایران و کشورهای عضو اوراسیا در قالب یک کارگروه کارشناسی پیگیری می شود تا برای سفر رییس جمهوری کشورمان به مسکو آماده شود.
وی در این دیدار نسبت به کشت فراسرزمینی ارقام بومی برنج ایران در قرقیزستان ابراز علاقه مندی کرد و گفت: میزان تولید برنج در کشور دو میلیون و 300 هزار تن و میزان مصرف داخلی 3 میلیون تن است.
مهرفرد با بیان این که مردم ایران بیشتر ارقام محلی و بومی برنج را می پسندند، اظهار داشت: اگر بخشی از ارقام برنج بومی با کیفیت ایران در قرقیزستان تولید شود بازار داخلی از آن استقبالمی کند.
وی با اشاره به کمبود آب در کشور تصریح کرد: در حال حاضربه علت کم آبی، به جز در استان های شمالی کشت برنج در سایر استان ها متوقف شده است.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که ایران رتبه نخست تولید پسته، انار و زعفران و رتبه سوم کشمش در جهان را در اختیار دارد، در مورد تجارت و صادرات این محصولات با قرقیزستان اعلام آمادگی کرد.
وی ظرفیت های تولید صنعت غذای کشور همچون گوشت، لبنیات، آرد و ماکارونی را بالا عنوان کرد و گفت: میزان تولید در صنعت آرد 3 برابر نیاز کشور است.
مهرفرد در عین حال در مورد اجرای پروژه ها و سرمایه گذاری های مشترک میان ایران و قرقیزستان اعلام آمادگی کرد و اظهار داشت: ایران می تواند در پرورش آبزیان و فرآورده های آن، ایجاد صنایع شیر، کشتارگاه ها، بسته بندی گوشت و انواع کنسروهای حبوبات، فرآورده های سیب زمینی، خوراک دام و طیور با قرقیزستان همکاری کند.
در این دیدار، وزیر کشاورزی، صنایع غذایی و احیای اراضی قرقیزستان نیز با بیان این که ایران در بخش کشاورزی پیشرفت های زیادی به دست آورده است، خواستار سرمایه گذاری مشترک با ایران در بخش تولید، پاکسازی و بسته بندی حبوبات، احداث کشتارگاه، پرورش بچه ماهی، ایجاد مجتمع فرآوری شیر و دامداری با پرورش نژادهای اصیل گاوی شد.
نوربیک موراشف تصریح کرد که کشورش با توجه به ظرفیت های خوب آبی و خاکی به دنبال توسعه تولیدات زراعی و باغداری نیز هست.
وی در ادامه نسبت به توسعه باغات این کشور و ترویج آبیاری قطره ای با همکاری بخش خصوصی ایران ابراز تمایل کرد.
موراشف با اشاره به کشت 10 رقم برنج در قرقیزستان، گفت: امسال سطح کشت این محصول به 10 هزار هکتار افزایش یافته است.
وی افزود: ما برای افزایش تولید برنج به تجربیات و دانش فنی ایران نیازمندیم.
موراشف در مورد کشت فراسرزمینی نیز اذعان داشت: در حال حاضر در قرقیزستان قوانین لازم برای کشت محصولات توسط کشاورزان خارجی وجود ندارد و این موضوع در حال بررسی در پارلمان ملی قرقیزستان قرار دارد.
وی گفت: در صورت تصویب قوانین کشت فراسرزمینی، همکاری در این زمینه را پیگیری خواهیم کرد.
در این دیدار، عباس شهدی کومله رییس مرکز بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی گفت: قرقیزستان به عنوان یکی از اعضای این مرکز دارای ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری در حوزه برنج است.
وی اظهار کرد: بررسی های فنی این مرکز نشان می دهد که با وجود ظرفیت های آبی و خاکی در قرقیزستان، سرمایه گذاری در این زمینه می تواند توسعه یابد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید