Iranian Agriculture News Agency

در نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای در دانشگاه تهران؛

جدیدترین دستاوردهای هسته‌ای کشور در عرصه کشاورزی اعلام شد/ انرژی هسته‌ای، یاری‌کننده مدرن‌سازی کشاورزی

خبرنگار ایانا در حاشیه بازدید از غرفه کشاورزی نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای در دانشگاه تهران، از جدیدترین دستاوردهای این صنعت برای بخش کشاورزی گزارش داد.

جدیدترین دستاوردهای هسته‌ای کشور در عرصه کشاورزی اعلام شد/ انرژی هسته‌ای، یاری‌کننده مدرن‌سازی کشاورزی

کاربرد فناوری‌های جدید به ویژه فناوری هسته‌ای در پیشرفت کشاورزی، می‌تواند به مدرن شدن این بخش کمک کند.

یکی از محققان پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای، امروز در حاشیه نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای در دانشگاه تهران و در غرفه ارائه توانمندی‌ها و دستاوردهای هسته‌ای در بخش کشاورزی به خبرنگار ایانا گفت: اقدامات زیادی برای کنترل آفات و بیماری‌ها، اصلاح نباتات، افزایش مدت ماندگاری محصول و تعیین جنسیت ماهیان خاویاری و قزل‌آلا از طریق انرژی هسته‌ای، توسط محققان کشور انجام گرفته که بسیاری از آنها به نتایج مطلوبی رسیده است.


محصولات باغی

حسین مصطفوی، با اشاره به اینکه محصول انار به دلیل ارزآوری برای کشور بسیار اهمیت دارد، افزود: یکی از آفاتی که خسارات بسیاری به انار می‌زند، کرم گلوگاه است. با تلاش محققان کشور، عقیم‌سازی نوع نر این حشره ابداع شد و در سه منطقه مختلف به مساحت 100 هکتار باغ، این عمل به صورت پایلوت به مرحله اجرا رسید که خوشبختانه بعد از رهاسازی، نتایج بسیار قابل قبول بود و کشاورزان دیگر از سم استفاده نکردند. اکنون نیز استان‌های بسیاری تقاضا دارند تا برای سال آینده از این روش در مزرعه خود استفاده کنند.


کنترل بیماری‌های خاکزاد گیاهی

به گفته وی، کاربرد اشعه گاما برای القای موتاسیون (جهش) روی قارچ تریکودرما جهت تولید موتان‌هایی از این قارچ که افزایش قابلیت کنترل بیولوژیک را به همراه دارد، از دیگر یافته‌هایی است که محققان کشور به آن دست پیدا کرده‌اند. در حال حاضر مراحل گلخانه‌ای و مزرعه‌ای این روش طی شده و سال آینده به‌صورت وسیع در سطح مزارع استفاده خواهد شد. این قارچ، گستره وسیعی از بیماری‌ها را میزبانی می‌کند که با القای موتاسیون، قدرت کنترل بیولوژیک آن افزایش یافته و از این جهت، مقاومت بالایی پیدا خواهد کرد.


اصلاح نباتات

مصطفوی با بیان اینکه اصلاح نباتات، یکی از مهم‌ترین روش‌هایی است که در ارتقای تولید مؤثر خواهد بود، عنوان کرد: کاربرد اشعه گاما موفقیت در آزادسازی ارقام جدید در محصولات مختلف را رقم زد. به گونه‌ای که رقم جدید سویا یکی از آخرین دستاوردهاست و به‌زودی رقم دیگری در پنبه معرفی خواهد شد. پیش از این نیز در برنج و جو همین اتفاق افتاد که ارقام جدید، به مراتب قدرت و عملکرد بهتری نسبت به گروه شاهد دارند. اجرای پروژه‌ای برای تولید گل نیز به نتایج مطلوبی رسیده که هم‌اکنون تست‌های نهایی روی آن انجام می‌شود.


آبزیان

وی درباره حوزه شیلات یادآور شد: برای افزایش راندمان تولید در مرحله تخم‌ریزی ماهیان خاویاری و قزل‌آلا، پرتودهی جهت تولید ماهیان تک‌جنسی صورت گرفته است. زیرا برای برخی تولیدکنندگان با توجه به نوع ماهی پرورشی، تولید جنس نر و برای عده‌ای نیز تولید جنس ماده مقرون به صرفه است. این طرح در حوزه ماهیان خاویاری تمام شده و با حوضچه‌های پرورش ماهی در کرج به صورت انبوه از سال آینده تولید تجاری آن آغاز خواهد شد.


خاک

این محقق هسته‌ای کشور با اشاره به مشکلی که به واسطه کمبود آب در کشور وجود دارد، بیان کرد: استریل پساب‌ها و استفاده دوباره از آن در مزارع کشاورزی، محل بحث‌های بسیاری است که در این زمینه هم فناوری‌های هسته‌ای به کمک کشاورزان آمده است. برای این منظور، تغییرات مختلف املاح موجود در پساب‌ها پس از پرتودهی با دقت کامل مورد بررسی قرار گرفته و بعد از نتیجه‌گیری کاربرد اشعه گاما در این حوزه نیز مشخص خواهد شد. البته این پروژه، کار مشترکی است که با وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می‌شود که تاکنون نکات مثبتی از طرف محققان طرح، منتشر شده است.


افزایش نگهداری محصولات کشاورزی

مصطفوی ادامه داد: کاربرد این اشعه ارزشمند، به جز مواردی که گفته شد، برای افزایش مدت نگهداری محصولات مختلف نیز به کار می‌رود. هم‌اکنون دستگاه‌های تجاری مختلفی در برخی نقاط کشور مانند تهران، یزد، بناب و شمال کشور دایر شده که در این کار دست دارند. روی انواع محصولات کشاورزی کارهای تحقیقاتی گسترده‌ای انجام گرفته و میزان دز استفاده شده در هر محصول به تفکیک مشخص شده است. ضمن اینکه پرتودهی اگرچه از تخریب انواع میکروارگانیسم‌ها جلوگیری می‌کند، خسارتی هم به محصول وارد نشده و سلامت آن به قوت خود باقی خواهد ماند.


منتقدان هسته‌ای!

وی درباره منتقدان استفاده انرژی هسته‌ای در محصولات کشاورزی تأکید کرد: برخی به‌دلیل ناآگاهی و نداشتن اطلاع کافی از این موضوع انتقاد می‌کنند و آن را با بحث تراریخته اشتباه می‌گیرند. بعضی نیز تصور می‌کنند که محققان یک عنصر رادیواکتیو را وارد محصول کرده و به خورد مردم می‌دهند که مسلما هر دو گروه در اشتباه بوده و دیدگاه‌شان با افزایش علم و آگاهی، نسبت به این موضوع، تغییر خواهد کرد. تعدادی نیز معتقدند شاید تاثیرات احتمالی پرتودهی بعد از مثلاً 200 سال اثرات سوء و مخرب خود را روی مصرف‌کننده بگذارد. در پاسخ به این گروه باید گفت که روش کاربرد این اشعه، همان روشی است که هزاران سال در طبیعت اتفاق افتاده است. به عبارتی، اشعه‌های کیهانی از جنس گاما بوده و تنها فرقی که با اشعه مورد استفاده در محصولات کشاورزی دارد، میزان رقت آن است. یعنی محققان برای کاهش طول مدت اثربخشی، غلظت آن را افزایش داده و به همین دلیل زودتر به نتیجه می‌رسند. بنابراین اگر قرار بود اشعه گاما مضر باشد، باید طی هزاران سال، سلامت محصولات کشاورزی را زیر سوال می‌برد. ضمن اینکه این روش در دنیا سابقه 80 ساله داشته و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر سرطان‌زایی یا بیماری‌های دیگر در انسان از طرف منابع موثق، منتشر نشده است.

شایان ذکر است این نمایشگاه که از شنبه این هفته افتتاح شده بود، امروز چهارشنبه به کار خود پایان خواهد داد./

V-951204-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید