Iranian Agriculture News Agency

معاون امور تولیدات دامی در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری صنعت و معدن استان سمنان عنوان کرد:

تدوام غفلت از سرمایه‌گذاری در کشاورزی از چند دهه پیش تاکنون، با وجود پتانسیل‌های فراوان

بخش کشاورزی اگرچه درصد بالایی از سهم اشتغال و تولید را به خود اختصاص داده، اما کمتر سرمایه‌گذاران برای ورود به این عرصه تمایل نشان می‌دهند.

تدوام غفلت از سرمایه‌گذاری در کشاورزی از چند دهه پیش تاکنون، با وجود پتانسیل‌های فراوان

بخش کشاورزی اگرچه درصد بالایی از سهم اشتغال و تولید را به خود اختصاص داده، اما کمتر سرمایه‌گذاران برای ورود به این عرصه تمایل نشان می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون امور تولیدات دامی جهاد کشاورزی، در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری صنعت و معدن سمنان، به عنوان نماینده بخش کشاورزی به دفاع از پتانسیل‌های مغفول بخش کشاورزی برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در محصولات مختلف پرداخت و گفت: متأسفانه در سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی، دچار یک غفلت تاریخی شده‌ایم که این موضوع ریشه در قبل از انقلاب دارد و تاکنون ادامه داشته است؛ به‌طوری‌که این عدد معمولاً همیشه کمتر از چهار درصد برآورد می‌شود.

حسن رکنی با اشاره به اینکه پتانسیل‌های موجود در بخش کشاورزی، بسیار بیشتر از آن است که اکنون از آن بهره‌برداری می‌شود، افزود: سهم کشاورزی در ایجاد ارزش افزوده و اقتصاد کشور، بیش از هشت درصد بوده و صنایع وابسته به این بخش، حدود 30 درصد کسب‌وکار کشور را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین ظرفیت‌های بالقوه فراوانی را می‌توان در این عرصه پیدا کرد که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

به گفته وی، البته کارهای خوب و شایسته‌ای در این بخش به صورت کلان انجام گرفته که به‌عنوان مثال، افزایش ضریب خوداتکایی گندم از 65 به بالای 100 درصد و رشد 5 میلیارد دلاری تراز تجاری از نمونه‌های آن به‌شمار می‌رود. البته هرچند که این اقدامات لازم به نظر می‌رسد، اما کافی نیست و باید بیش از اینها برای کشاورزی کار کرد. یا در صنعت طیور هم‌اکنون سالانه بیش از دو میلیون و 100 هزار تن تولید گوشت مرغ داریم که میانگین سرانه مصرف حدود 26 کیلوگرم است در حالی که در دنیا این عدد بین 13 تا 15 کیلوگرم برآورد می‌شود. حال نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر برای توسعه صادرات و حضور در بازارهای بین‌المللی کاملاً ضروری به‌نظر می‌رسد.

رکنی تأکید کرد: از هشت میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور، تنها 2.5 میلیون هکتار آن دارای شبکه آبیاری است که این خود پتانسیلی قابل توجه برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره تولید آبزیان یادآور شد: اتفاقات شایسته‌ای در بخش پرورش ماهی به‌ویژه در قفس افتاده، اما هنوز در بسیاری از زیربخش‌ها از تکنولوژی‌های قدیمی استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، روش قدیمی پرورش قزل‌آلا به ازای هر تن تولید، 10 لیتر آب در ثانیه نیاز دارد. در حالی که با روش‌های جدید از هر لیتر آب، 10 تن محصول برداشت می‌کنند؛ این یعنی تفاوتی 100 برابری. این موضوع هم یکی دیگر از ظرفیت‌هایی است که به‌راحتی می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد./

V-951201-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید