Iranian Agriculture News Agency

مدیر آب و خاک جهادکشاورزی خراسان شمالی:

خاک کشاورزی برخی نقاط خراسان شمالی شور شده است

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان شمالی از کاهش کیفیت منابع خاک کشاورزی در استان ابراز نگرانی کرد و گفت: خاک کشاورزی در برخی نقاط در حال شور شدن است.

خاک کشاورزی برخی نقاط خراسان شمالی شور شده است


به گزارش ایانا و به نقل از ایرنا، بهروز عربی اظهار کرد: این مشکل در مناطق جنوبی استان و در شهرستان های اسفراین و جاجرم بیشتر مشاهده می شود .

وی با بیان اینکه هنوز تحقیق کامل و جامع درباره میزان شوری خاک کشاورزی انجام نشده است گفت: کمبود اعتبار دست ما را برای انجام این اقدام بسته است اما نتایج حاصل از آزمایش های موردی از خاک که برای اجرای سامانه های نوین آبیاری انجام می شود، نشان دهنده تغییر کیفیت منابع خاکی است .

وی پایین بودن مواد آلی موجود در خاک را از دغدغه های مهم بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: این مشکل در سطح کشور دامن گیر کشاورزان است اما در خراسان شمالی نمود بیشتری دارد .

عربی اظهار داشت: اکنون هیچ اهرم و ابراز قانونی برای حمایت از منابع خاک در سطح کشور وجود ندارد و به همین لحاظ نمی توان اقدام خوب و موثری برای احیای مواد آلی خاک انجام داد .

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهادکشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: در این زمینه لایحه جامع خاک به مجلس داده شده اما هنوز به تصویب نرسیده است .

عربی با بیان اینکه راهکارها و اعتبارت مورد نیاز برای به کاربستن موارد لازم برای حمایت از خاک در لایحه مزبور دیده شده است اظهار داشت: مصوب شدن این لایحه می تواند در تخصیص اعتبارات لازم برای حمایت از منابع خاکی کمک کند اما هنوز به نتیجه نرسیده است .

وی یکی از برنامه های مهم برای جبران کمبود های مواد آلی خاک را اجرای طرح های خاکورزی حفاظتی عنوان کرد و گفت: در این طرح کشاورزان بخشی از بقایای گیاهی را در زمین کشاورزی باقی می گذارند تا به حاصلخیزی خاک کمک کند .

استان 940 هزار نفری خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد که سالانه 1.2 میلیون تن انواع محصولات از این سطح برداشت می شود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید