Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با ایانا:

جابه‌جایی محموله طیور بدون مجوز دامپزشکی، قاچاق است/ خسارت آنفلوآنزا چندین برابر اعتبار تخصیصی

با وجود اعلام‌های مکرر سازمان دامپزشکی، مبنی بر جلوگیری از نقل و انتقال طیور زنده، اما این موضوع همچنان یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مسئولان سازمان متولی است.

جابه‌جایی محموله طیور بدون مجوز دامپزشکی، قاچاق است/ خسارت آنفلوآنزا چندین برابر اعتبار تخصیصی

با وجود اعلام‌های مکرر سازمان دامپزشکی، مبنی بر جلوگیری از نقل و انتقال طیور زنده، اما این موضوع همچنان یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مسئولان سازمان متولی است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: آنچه که مسئولان سازمان را بیش از همه نگران می‌کند، نقل و انتقال طیور زنده بین استان‌های مختلف است.

فرشاد تهرانی با اشاره به اینکه درگیری ایران با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، سابقه‌ای 11 ساله دارد، افزود: اگرچه پرنده‌های مهاجر برای نخستین‌بار سویه جدید را وارد کشور کردند، اما اکنون این انسان‌ها هستند که با رعایت نکردن موازین بهداشتی و انتقال طیور از استانی به استان دیگر، روز به روز به گسترش کانون‌ها و خسارت‌های بیشتر دامن می‌زنند.

به گفته وی، گزارش‌های متعددی از ورود محموله طیوز زنده، بدون اطلاع اداره دامپزشکی مربوطه، به سازمان رسیده که با یاری دستگاه‌های قضایی، اقدام به معدوم‌سازی آن شده است. با این حال، در مواردی دیده شده که با وجود جلوگیری از تردد بیشتر کامیون‌ها اما باز هم ویروس، راه خود را پیدا کرده و به واحدهای جدید حمله‌ور شده است.

تهرانی اضافه کرد: محموله‌های طیور زنده‌ای که بدون مجوز سازمان دامپزشکی در جاده‌های کشور تردد می‌کنند، حکم کالای قاچاق را داشته و نیروی انتظامی موظف است جلوی آنها را بگیرد.

وی معتقد است: مدتی است بیماری آنفلوآنزای پرندگان توسط برخی استان‌ها مانند اردبیل، آذربایجان شرقی، البرز و مهم‌تر از همه قزوین گزارش نشده، اما تعداد کانون‌ها در استان‌هایی مانند اصفهان، خراسان رضوی، تهران و قم در حال افزایش است؛ دلیل اصلی این اتفاق را هم باید در بی‌توجهی به رعایت موازین بهداشتی جست‌وجو کرد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی، سویه H5N8 آنفلوآنزا را موردی منحصربه‌فرد دانست و ادامه داد: این ویروس، نه‌تنها در ایران، بلکه در کشورهای اروپایی نیز خسارت‌های فراوانی به بار آورده است. به‌طوری‌که طبق آخرین آمارها در آلمان 172 کانون و در فرانسه نیز بیش از 200 کانون گزارش شده است؛ ضمن اینکه آلمان، علاوه بر H5N8 با سویه H5N5 نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

تهرانی تأکید کرد: تفاوت کشورهای اروپایی با ایران در این است که مرغداران آنها تمام موازین بهداشتی را جدی گرفته و به‌طور کامل آن را رعایت می‌کنند؛ علاوه بر اینها تعداد کانون‌های وحشی آن کشورها از ما کمتر است؛ بنابراین بدون شک، میزان خسارت از طریق این بیماری، برای اروپایی‌ها کمتر خواهد بود.

وی درباره اعتباری که دولت برای مهار آنفلوآنزای پرندگان در نظر گرفته است، یادآور شد: تا این لحظه تنها 10 میلیارد تومان به سازمان داده شده که بخشی از این مبلغ، مربوط به بدهی سال گذشته است.

تهرانی بیان کرد: البته هفته گذشته دولت 20 میلیارد تومان دیگر برای این منظور به تصویب رساند که مجموع آنها به 30 میلیارد تومان می‌رسد، اما درخواست سازمان دامپزشکی از دولت این است که در روند تخصیص اعتبار، درنگ نکرده و هرچه سریع‌تر آن را ابلاغ کند؛ زیرا ویروس منتظر رتق و فتق بروکراسی‌های اداری نمی‌ماند و هر لحظه تأخیر در ارائه بودجه، میزان خسارت را به‌صورت تصاعدی افزایش می‌دهد.

وی در پایان عنوان کرد: برخی تصور می‌کنند مشکل آنفلوآنزا با همین مبلغ حل می‌شود؛ در صورتی که این پول تنها بخشی کوچکی از پروژه را تامین کرده و خسارت‌ها بسیار بیشتر از آن است که در قالب مبالغی این‌چنینی بگنجد./

V-951123-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید