Iranian Agriculture News Agency

توسعه کشت گلخانه‌ای بدون خاک


یک مقام مسئول توسعه گلخانه ها را یکی از مهم ترین اولویت های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: در کشت های گلخانه ای بین ۱۰ تا ۱۲ برابر کارایی مصرف آب افزایش پیدا می کند.

سید رحمت الله پریچهر در نشستی خبری با اشاره به اینکه متوسط تولید محصول گوجه فرنگی در فضای آزاد حدود ۳۵ تن در هکتار است، گفت: این عدد در گلخانه ها به بیش از ۳۵۰ تن افزایش می یابد.

معاون فنی و اجرایی شرکت شهرک های کشاورزی وزارت جهاد افزود: بنابراین کارایی مصرف آب در گلخانه ها به ۱۰ برابر افزایش می یابد.

به کزارش مهر، پریچهر ادامه داد: هرکیلوگرم گوجه فرنگی به طور متوسط بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ لیتر آب مصرف می کند درحالی که این عدد در گلخانه ها به حدود ۴۰ لیتر کاهش می یابد.

معاون فنی و اجرایی شرکت شهرکهای کشاورزی وزارت جهاد با بیان اینکه در حال حاضر سطح گلخانه های کشور حدود ۱۰ هزار هکتار است، گفت: هدفگذاری شده در برنامه ششم توسعه این عدد به حدود ۱۶ هزارو ۷۰۰ هکتار برسد.

پریچهر با تاکید بر اینکه در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی و حل مشکل آب در کشور، ایجاد گلخانه یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است، درباره اعتبار مورد نیاز برای احداث گلخانه ها افزود: اگر گلخانه خاک کشت و مناسب باشد به طور متوسط هکتاری یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اگر گلخانه‌ای ایجاد شده بدون خاک باشد حدود یک و نیم میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد هر هکتار از آن لازم است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی، ردیف مستقل اعتباری برای این کار در نظر گرفته ضمن اینکه اولویت این وزارتخانه در اعطای تسهیلات برای توسعه گلخانه ها و پرورش ماهی در قفس است.

معاون فنی و اجرایی شرکت شهرکهای کشاورزی وزارت جهاد ادامه داد: بر اساس دستورالعمل صندوق توسعه ملی تا ۸۰ درصد تسهیلات برای این منظور در نظر گرفته شده و ۲۰ درصد نیز آورده شخص است که تامین وصایغ نیز باید انجام شود.

پریچهر تصریح کرد: محصولی که در گلخانه تولید می شود درجه یک است و صنعتی نیست، بنابراین قابلیت صادرات دارد. در تولید محصولات گلخانه ای از بذرهای هیبرید استفاده می شود که پتانسیل بالایی دارد و منجر به این می شوند که علاوه بر تامین تولیدات داخل، بخشی از محصولات نیز به خارج از کشور صادر شود.

به گفته این مقام مسئول: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که حدود ۴۰ درصد تولیدات گلخانه ای در بستر شهرکهای کشاورزی و مجتمع های مربوطه باشد.

وی با اشاره به وضعیت آب کشور و با بیان اینکه حدود ۴۰۰ هزار هکتار محصولات زراعی از جمله سبزی و سیفی در فضای آزاد کشت می شود، گفت: این محصولات در هر هکتار بین ۱۲ تا ۱۶ هزار متر مربع آب مصرف می کنند که به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی اولویت خود را به موضوع توسعه گلخانه ها اختصاص داده است.

معاون فنی و اجرایی شرکت شهرکهای کشاورزی وزارت جهاد با اشاره به اینکه در سال ۹۲ مشخص شد ۶۰۵ مجتمع و شهرک کشاورزی در کشور وجود دارد که حدود ۱۸۰ مورد از آنها گلخانه ای بودند، ادامه داد: با بررسی هایی که انجام شد، حدود ۷۰ گلخانه بهره برداری نداشته یا اینکه بهره برداری از آنها به شکل ناقص انجام می شد. بنابراین این مسئله در دستور کار ما قرار گرفت تا بهره وری این واحدها افزایش پیدا کند.

پریچهر با اشاره به اینکه در ۱۵ استان کشور مناطق مستعد برای ایجاد شهرکهای گلخانه ای معرفی شده و ما این کار را در آنجا ادامه می دهیم، گفت: در اراضی بزرگ، مالکین (کسانی که آب و زمین کافی دارند) بخشی را به ایجاد مجتمع های گلخانه ای اختصاص داده اند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: ما در زمینه محصولات شیلاتی نیز کار خود را آغاز کرده ایم و در این زمینه تفاهم نامه هایی با سازمان شیلات ایران و موسسه جهاد نصر منعقد شده است.

وی با بیان اینکه در بحث دامپروری، ظرفیت ها کاملاً متناسب است، گفت: بنابراین ما به این حوزه ورود نکردیم مگر در موارد موردی و یا جاهایی که دامداری ها باید به خارج از بافت شهر خارج شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید