Iranian Agriculture News Agency

عضو شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با ایانا مدعی شد:

حضور زعفران در بورس کالا طرحی خام است/ مخاطره منافع 160 هزار خانواده تولیدکننده

عرضه زعفران در بورس بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم زیان بزرگی به بار خواهد آورد و منافع 160 هزار خانواده تولیدکننده این محصول را به خطر می‌اندازد.

حضور زعفران در بورس کالا طرحی خام است/ مخاطره منافع 160 هزار خانواده تولیدکننده

عرضه زعفران در بورس بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم زیان بزرگی به بار خواهد آورد و منافع 160 هزار خانواده تولیدکننده این محصول را به خطر می‌اندازد.

عضو شورای ملی زعفران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه زعفران محصولی با شرایط ویژه است، گفت: نباید شرایط عرضه زعفران در بورس کالای کشاورزی را همانند سایر محصولات کشاورزی همچون ذرت، گندم یا جو تصور کرد و لازم است قبل از هر اقدامی شرایط مورد نیاز عرضه آن فراهم شود.

علی حسینی بی‌توجهی به شرایط نگهداری، هزینه نگهداری و حجم بسته عرضه شده را از ضعف‌های طرح عرضه زعفران در بورس کالا برشمرد و افزود: زمان، یکی از عواملی است که به‌شدت بر کیفیت زعفران تأثیر می‌گذارد؛ به همین دلیل اگر در مدت کوتاه (10 تا حداکثر 20 روزه) این محصول در بورس به فروش نرسد، قیمت آن افت کرده یا بدون مشتری می‌ماند.

وی بیان کرد: این طرح درحالی آماده اجرا شده است که به‌دلیل نقاط ضعف بزرگی که دارد نگرانی برای قدرت گرفتن دلال‌ها را برای تولیدکنندگان افزایش داده است.

عضو شورای ملی زعفران با تأکید بر اینکه تولید زعفران در کشور بیشتر به‌صورت خرد انجام می‌شود، ادامه داد: برای حضور و عرضه یک محصول در بورس، باید حجم عرضه در سطح قابل قبولی باشد که با توجه به تولید خرد، این امکان برای کشاورزان وجود ندارد، با این شرایط فقط قدرت دلالان در بازار این محصول افزایش می‌یابد.

حسینی یکی از شرایط این طرح را استفاده از قبض انبار به‌عنوان پشتوانه تسهیلات عنوان کرد و یادآور شد: این موضوع در حالی به‌عنوان مزیت طرح مطرح می‌شود که در حال حاضر تولید بیشتر کشاورازن در حجم‌های یک تا پنج کیلوگرمی است و انبار محصول و دریافت قبض معنای ندارد.

وی در پایان تأکید کرد: پیش از این نیز عرضه زعفران در بورس کالا مطرح شده بود، اما به‌دلیل خام بودن طرح و نبود زیرساخت‌های لازم بدون نتیجه باقی ماند و با توجه به مباحث مطرح شده به‌نظر می‌رسد این‌بار نیز در همان ابتدای راه با مشکل روبه‌رو و متوقف شود.

به گزارش ایانا، حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران اواخر هفته گذشته از آغاز معاملات گواهی سپرده زعفران تا پایان دهه فجر با همکاری تعاونی روستایی و تولیدکنندگان زعفران در خراسان خبر داد./

G-951119-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید