Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه در گفت‌وگو با ایانا:

اتحادیه پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی به تحریک تقاضای جوجه، دامن زد/ باید به شعور مرغدار احترام گذاشت

انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه، تصمیم اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی مبنی بر تعیین نرخ جوجه را عامل اصلی ادامه‌دار شدن قیمت بالای این محصول می‌داند.

اتحادیه پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی به تحریک تقاضای جوجه، دامن زد/ باید به شعور مرغدار احترام گذاشت

انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه، تصمیم اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی مبنی بر تعیین نرخ جوجه را عامل اصلی ادامه‌دار شدن قیمت بالای این محصول می‌داند.

قائم‌مقام انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: دونرخی شدن جوجه یکروزه، به تحریک تقاضا از طرف مرغداران دامن زد و هجوم بیشتر برای خرید این نهاده را موجب شد.

سعید اصغری‌فرد با اشاره به جو نگران‌کننده‌ای که بر بازار جوجه حاکم شده است، افزود: وقتی مرغداران متوجه می‌شوند که قیمت جوجه به یک‌باره افت کرده و می‌توانند این نهاده را ارزان‌تر تهیه کنند، دوباره برای خرید صف می‌کشند؛ بنابراین اصرار اتحادیه بر تعیین نرخ توافقی که بین یک‌هزار و 700 تا یک‌هزار و 800 تومان بود، غیر از به‌وجود آوردن رانت و تنش‌های جانبی، تقاضا را به شدت افزایش داد. به‌طوری‌که اکنون برای یک محموله جوجه شاید پنج مشتری وجود داشته باشد. ضمن اینکه نسبت به چهار ماه گذشته تقاضا برای جوجه، حداقل سه برابر افزایش داشته است.

به گفته وی، قیمت تمام‌شده جوجه در بهترین شرایط، یک‌هزار و 450 تا یک‌هزار و 500 تومان است؛ بنابراین اعتقاد به مکانیسم بازار و واگذاری تمام امور به این نظام، بهترین روش خواهد بود. در حالی که دخالت‌های بی‌مورد، می‌تواند نظم آن را بر هم زده و در ترمیم اختلال به‌وجود آمده، ممانعت ایجاد کند. با این حال و با توجه به شرایطی که هم‌اکنون به‌نظر می‌رسد، قیمت مرغ شب عید تا حدودی افزایش خواهد یافت. البته این افزایش به اندازه‌ای نیست که بتواند هزینه امروز مرغدار را جبران کند.

اصغری‌زاده درباره تأمین سهمیه 20 میلیون قطعه‌ای جوجه برای اتحادیه مرغداران، بیان کرد: این توافق تا 30 بهمن است و مزارع در حال حاضر به نوبت سهمیه خود را تأمین می‌کنند. این دستور از طرف انجمن به مرغ مادری‌ها صادر شده و نمی‌توان چنین حجم عظیمی را یکی، دو روزه فراهم کرد.

قائم‌مقام انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه در پایان ضمن تأکید بر این نکته که باید به شعور مرغدار احترام گذاشت، عنوان کرد: هم‌اکنون ظرفیت سالن‌های مرغداری در کشور، 400 میلیون قطعه در دوره است، اما نهایت تولید جوجه به 100 میلیون قطعه می‌رسد. بنابراین تولید جوجه به‌صورت خطی و تقاضا برای خرید آن، به‌صورت منحنی انجام می‌شود. همین عامل، نوسانات قیمتی این نهاده را موجب می‌شود. پس باید اجازه داد تا خود مرغداران در این زمینه تصمیم‌گیرنده باشند و نیاز خود را بر اساس شرایط بازار، بسنجند./

V-951119-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید