Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور:

تعرفه واردات سموم کم‌خطر صفر می‌شود/ هشدار فائو به ایران درباره هجوم ملخ‌ها

با توجه به افزایش بارندگی در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور و هشدار سازمان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) احتمال طغیان و هجوم ملخ‌ها افزایش یافته است.

تعرفه واردات سموم کم‌خطر صفر می‌شود/ هشدار فائو به ایران درباره هجوم ملخ‌ها

با توجه به افزایش بارندگی در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور و هشدار هشدار سازمان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) احتمال طغیان و هجوم ملخ‌ها افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور امروز در نشست خبری به مناسبت دهه فجر با تأکید بر اینکه این مناطق کانون ملخ‌های صحرایی هستند، گفت: تمام تلاش خود را برای حفظ امنیت غذایی مردم در حوزه تولید محصولات کشاورزی کرده‌ایم، اما برای غلبه بر شرایط به وجود آمده نیازمند همکاری سایر ارگان‌های دولتی هستیم.

محمدعلی باغستانی‌میبدی از هشدار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) درباره احتمال هجوم ملخ‌های مهاجر خبر داد و افزود: ملخ‌های مهاجر از غرب دریای سرخ شروع به حرکت کرده‌اند، سپس وارد عربستان شده و در حال حاضر به یمن رسیده‌اند و بر اساس اطلاعات فائو بعد از این کشور وارد عمان و از آنجا به منطقه جنوبی کشور ما می‌رسند.

وی خواستار تأمین اعتبار بیشتر برای مبارزه با هجوم ملخ‌ها شد و بیان کرد: اعتباری که سالانه سازمان بحران استان‌ها برای مبارزه با ملخ اختصاص می‌دهند حدود چهار تا پنج میلیارد تومان است، اما امسال با توجه به شرایط ویژه‌ای که به وجود آمده است به حدود دو تا سه میلیارد تومان اعتبار بیشتر نیاز است.

باغستانی‌میبدی ادامه داد: در سال زراعی گذشته برای نخستین‌بار در 108 هزار هکتار ار اراضی کشاورزی مناطق شرقی کشور با آفت ملخ آسیایی روبه‌رو شدیم و با اقدامات سریع و به‌موقع توانستیم طی حدود ۱۰ روز آن را کنترل کنیم و خسارتی را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۵۰ هزار هکتار مبارزه با جوندگان صورت گرفته است، عنوان کرد: سال گذشته حدود ۲۳ میلیون هکتار از سطح اراضی زراعی و باغی کشور تحت پوشش عملیات مبارزه با آفات قرار گرفت که در این زمینه پنج میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مبارزه با آفات، یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مبارزه با بیماری‌ها و شش میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مبارزه با علف‌های هرز بود. همچنین در سال زراعی گذشته پنج میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار شبکه‌های مراقبت بخش دولتی و خصوصی انجام شد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با تأکید بر اینکه سال زراعی گذشته پیش‌بینی برای مبارزه با سن غلات در ۸۰۰ هزار هکتار شده بود، یادآور شد: با انجام برنامه‌های پیش‌آگاهی سطح مبارزه ما در ۷۰ هزار هکتار کاهش یافت و حدود ۷۳۰ هزار لیتر سم در این زمینه صرفه‌جویی شد.

باغستانی‌میبدی از کاهش سن‌زدگی گندم طی سه سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: میانگین سن‌زدگی گندم امسال کمتر از نیم درصد بوده که این یکی از مسائل مؤثر در افزایش تولید گندم در کشور بود.

وی اظهار داشت: در سال زراعی جاری حدود ۴۱۸ هزار هکتار مبارزه با علف‌های هرز در ۱۰ استان گرمسیری ازجمله ایلام، خوزستان، بوشهر، لرستان، مازندران، کرمان، جنوب کرمان را انجام شد. ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود حدود ۳.۵ میلیون هکتار مبارزه با علف‌های هرز را در گندم و جو داشته باشیم.

باغستانی‌میبدی با بیان اینکه حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار نیز مبارزه با سن گندم را خواهیم داشت، تأکید کرد: بیش از ۲۰۰ آفت قرنطینه‌ای برای کشور ما وجود دارد که باید مراقب باشیم این آفات وارد کشورمان نشود. بر همین اساس ما در حدود ۱۵ میلیون تن اعمال ضوابط قرنطینه‌ای بر روی محموله‌های وارداتی داشتیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه ۷۵ هزار فقره گواهی بهداشت صادر کرده‌ایم، گفت: مبارزه با آفت قرنطینه‌ای در حدود ۷۲ هزار هکتار و همچنین ۴۶۰ هزار هکتار ردیابی و مبارزه با بیماری‌های قرنطینه‌ای انجام شده است.

باغستانی‌میبدی تسهیل و روان‌سازی فرآیند صادرات با راه‌اندازی سامانه "قرنطینه" را از دیگر اقدامات این سازمان عنوان کرد و افزود: کشور روسیه اصرار به مشخص شدن اصالت کالاهای صادراتی ایرانی به این کشور داشت و به همین دلیل سامانه قرنطینه در سازمان حفظ نباتات راه‌اندازی شد.

وی بیان کرد: از حدود سه ماه قبل که این سامانه شروع به کار کرد، حدود ۱۶ هزار گواهی بهداشت از آن صادر شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از همکاری با دانشگاه تهران برای استفاده از پهپاد خبر داد و عنوان کرد: با استفاده از این پهپاد آلبومی از نقشه تراکنش آفات به‌صورت رنگی تهیه می‌شود تا با مشخص شدن سطح‌های آلوده کنترل و مبارزه با آفات بهتر مدیریت شود.

باغستانی‌میبدی درباره کیفیت سموم تولیدی در داخلی و میزان اثربخشی آنها ادامه داد: در سبد سم کشور سموم پرخطر نداریم و سمومی که عمدتاً برای از بین بردن جوندگانی مانند موش استفاده می‌شود، مستقیم روبروی گیاه مصرف نمی‌شود و حتی هیأت نظارت بر سموم هم برای معرفی هر سم جدیدی نسبت به میزان سرطان‌زایی بسیار حساس است و اگر در رده‌های پرخطر ( A و B ) قرار داشته باشد آن را تأیید نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر 20 قلم از سموم پرمخاطره از سبد سمی کشور حذف شده‌اند، اضافه کرد: علاقه‌مندیم سموم کم‌خطر در سبد مصرفی کشور قرار گیرد و در همین راستا برای پیشگیری از قاچاق و واردات رسمی سموم استاندارد بنا داریم، تا تعرفه واردات سموم کم‌خطر را صفر و سموم متوسط خطر را 15 درصد در نظر بگیریم. مضاف بر آنکه هر فردی که بخواهد در عرصه تولید یا واردات سم وارد شود، ملزم به ثبت حداقل یک سم کم‌خطر باشد.

باغستانی‌میبدی در پایان درباره بحث و ابهامات موجود درباره سموم مصرفی در گلخانه‌های کشور، یادآور شد: در گلخانه‌ها بسته‌ای از مبارزه بیولوژیک و سموم کم خطر استفاده می‌شود، اما برای ارتقاء سموم گلخانه‌ای با دو شرکت بزرگ بین‌المللی تفاهم‌نامه‌هایی به امضاء رسیده است و به زودی اقلام جدیدی از سموم به سبد کشاورزان اضافه خواهد شد./

G-951118-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید