Iranian Agriculture News Agency

وزیر کار اعلام کرد:

اشتغال در صنایع دستی و روستایی، دستور کار جلسه آینده شورای‌عالی اشتغال/ ارائه آموزش‌های مهارتی سیار در روستاها

علی ربیعی، وزیر کار از پیش‌بینی ایجاد ۲۰۰ هزار شغل در سال آینده از طریق اجرای طرح کارورزی دانش‌آموختگان خبر داد.

اشتغال در صنایع دستی و روستایی، دستور کار جلسه آینده شورای‌عالی اشتغال/ ارائه آموزش‌های مهارتی سیار در روستاها

علی ربیعی، وزیر کار از پیش‌بینی ایجاد ۲۰۰ هزار شغل در سال آینده از طریق اجرای طرح کارورزی دانش‌آموختگان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا ، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ٧٠٠ هزار شغلی که در شش ماهه نخست امسال ایجاد شده است، گفت: بررسی مشاغل ایجاد شده نشان می دهد نقش زنان افزایش یافته و جهت‌گیری اشتغال از صنعت نسل دوم به سوی خدمات مولد رفته است. 20 نکته سخنان او در این جلسه به شرح زیر است:

1- در برنامه ششم توسعه مصوبه کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی را داشتیم که اجرای آن را در سال ۱۳۹۶ در دستور کار داریم و پیش‌بینی کرده‌ایم که ۲۰۰ هزار شغل از این طریق ایجاد شود.

2- بخشی از حقوق و دستمزد دانش‌آموختگانی که از طریق این طرح جذب بازار کار شوند را دولت و بخشی دیگر را کارفرمایان می‌پردازند.

3- آموزش‌های مهارتی سیار در روستاها طی سال ۱۳۹۵ ارائه شد.

4- متولی ارائه این آموزش‌ها سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است و تاکنون ۲۰۰ هزار آموزش مهارتی عملیاتی شده و امیدواریم به تعهد ۲۵۰ هزار نفر آموزش تا پایان سال دست پیدا کنیم.

5- اشتغال در صنایع دستی و روستایی، دستور کار جلسه آینده شورای‌عالی اشتغال است.

6- در راستای طرح اشتغال فراگیری جلسه قبل به موضوع آی‌تی پرداختیم و کارآموزی در محیط واقعی کار را به تصویب رساندیم و درصددیم تا رابطه بین مهارت‌آموز و مربی را از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای تعریف کنیم.

7- با افتخار باید بگویم که امروز تولیدات نرم‌افزاری بچه‌های ایرانی و گیم‌های فرزندان ما از بازارهای هند گذشته و به بازارهای اروپایی راه یافته است که نشانگر توانمندی ایرانی در این عرصه است.

8- در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته پیش‌نیاز برنامه‌های توسعه خود را بر فنی و حرفه‌ای استوار کرده‌اند و با اینکه در چند سال گذشته تلاش زیادی صورت گرفته که جایگاه مهارت‌آموزی را در برنامه‌ها، سیاست‌ها و سیاست‌گذاری‌ها افزایش دهیم، اما هنوز مسیر طولانی در پیش داریم و به جایگاه مناسبی از نقش آموزش‌های مهارتی در رشد و توسعه کشور نرسیدیم.

9- در بند یک سیاست‌های کلی اشتغال تقویت و ترویج فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و استفاده از تولید ملی قید شده، اما تأکید شده با بهره‌گیری از نظام آموزش عالی کشور باشد در حالی که آموزش رسمی افراد را با مهارت نمی‌کند.

10- برای ایجاد اشتغال باید سالی هشت درصد رشد اقتصادی داشته باشیم.

11- اگر ظرف پنج یا 10 سال آینده نتوانیم فاصله خود را کم کنیم به سختی می‌توانیم بین رشد و اشتغال تعادل برقرار کنیم.

12- در حال حاضر هر واحد رشد به 100 هزار میلیارد تومان نیاز دارد به نحوی که در بخش نفت با 12 هزار میلیارد تومان یک شغل ایجاد می‌شود، در حالی که چنین پول سنگینی را نمی‌توانیم از منابع بانکی تأمین کنیم و با محدودیت مالی روبه‌رو هستیم.

13- باید به سمت جذب سرمایه‌های خارجی برویم و سرمایه‌های خرد ایرانی را به عرصه‌های کار و تولید بکشانیم و منابع بانکی را به بخش‌هایی وارد کنیم که توسعه و اشتغال را همزمان با هم پیش ببرند.

14- بهره‌وری با نیروی کار ماهر حاصل می‌شود؛ یکی از بخش‌هایی که امیدواریم و می‌خواهیم از طریق آن به رشد و توسعه برسیم بهره‌وری است و باید حداقل 20 درصد به آن سهم بدهیم.

15- بخشی از 100 هزار میلیارد تومان مورد نیاز ما را بهره‌وری تأمین می‌کند و معتقدیم به وسیله آن و بدون تزریق پول می‌توانیم این کار را به ثمر برسانیم.

16- در برخی استان‌ها رابطه معناداری بین خروجی‌های تحصیلی‌ با شغل وجود ندارد و شاید این نسبت به 20 درصد برسد در حالی که بین مهارت و کسب شغل رابطه‌ بالای معناداری به دست آمده است که نشان می‌دهد مهارت راه ورود به بازار کار را هموار می‌کند.

17- سال گذشته 700 هزار شغل ایجاد کردیم و در این فرآیند سه عامل به کمک آمد نخست افزایش نقش زنان، دوم جهت‌گیری اشتغال از صنعت به خدمات مولد و سوم جذب افرادی که تا حدودی مهارت لازم را داشتند.

18- یکی از دغدغه‌های امروز ما گسترش فرهنگ کار و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

19- اگر می‌خواهیم کشورمان توسعه جهشی داشته باشد باید از مسیر فنی و حرفه‌ای بگذریم و الزامات ساختاری و حقوقی را برای بردن مهارت به بطن جامعه دنبال کنیم.

20- امروز هر ایرانی برای بقاء خود مهارت‌آموزی کند. ما نیاز به نوآوری و خلاقیت و خلق ایده در حین کار داریم در غیر این صورت فرهنگ کار شکل نمی‌گیرد./

S-951112-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید