Iranian Agriculture News Agency

راهکارمقابله با بیماری تب کریمه کنگو

به گزارش ایانا، 'محسن مشکوه' روز یکشنبه در نشست یک روزه مدیران گروه مبارزه با بیماری های دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور افزود: طی سال های اخیر، سازمان دامپزشکی با توجه به اقدامات بهداشتی و ایمنی در کنترل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نقش موثری داشته است.

وی با بیان این که، بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری خونریزی دهنده ویروسی است اظهار داشت: این بیماری برای نخستین بار در سال 1944 در کریمه (شوروی سابق) و در سال 1956 در کنگو گزارش شد که به همین دلیل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو لقب گرفته است.

وی با تاکید بر این که، این بیماری در کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپای شرقی به عنوان بیماری بومی گزارش شده تصریح کرد: در سطح منطقه نیز در کشورهای روسیه، کشورهای آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، ترکیه، عراق، کویت، عربستان و ایران به عنوان بیماری بومی شناخته شده است.

معاون سازمان دامپزشکی کشور، افزود: منشاء این بیماری از مهره داران کوچک همچون انواع موش، جوجه تیغی، سنجاب و خرگوش است که کنه ها با گزش این جانداران می توانند ناقل ویروس بیماری تب کریمه کنگو به دام و طیور مانند گاو، گوسفند، بز، شتر و شترمرغ باشد.

وی اضافه کرد: علائم این بیماری در حیوانات فقط با تب مختصر همراه است که پس از گذشت یک هفته نیز به طور کامل از بین می رود و دام بهبود می یابد.

به گفته معاون سازمان دامپزشکی کشور، در صورتی که حیوان بیمار در هفته نخست آلودگی به این ویروس، کشتار شود، خون، خونابه و سایر ترشحات و اندام هایی نظیر کبد می تواند برای افرادی که با این حیوان سر و کار دارند، مخاطره آمیز باشد.

مشکوه گفت: انسان ها از طریق گزش کنه ها، از طریق خون و ترشحات حیوانات آلوده و افراد بیمار آلوده می شوند.

وی افزود: در این راستا مراقبت و مبارزه با این بیماری آموزش، اطلاع رسانی در سطح جوامع در معرض خطر، نمونه برداری دام ها در کانون های گزارش شده، بهسازی و بازسازی دامداری های سنتی، توسعه دامداری ها و کشتارگاههای صنعتی توسط سازمان دامپزشکی کشور در دستور کار قرار گرفته است.

وی، همکاری های بین بخشی در پروژه های مطالعاتی و پژوهشی را از دیگر اقدامات سازمان دامپزشکی کشور در زمینه مراقبت و مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو برشمرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید