Iranian Agriculture News Agency

فائو در پیامی جدید تأکید کرد:

استفاده مجدد از فاضلاب راه‌حل مشکل کم‌آبی کشاورزی/ لزوم فراگیری از نزدیکی شهرها به روستاها

زمان توقف برای دورریز فاضلاب تصفیه‌شده به‌عنوان یک منبع غیرقابل مصرف فرا رسیده است. فاضلاب‌های تصفیه شده را می‌توان برای کشت محصول و مبارزه با کمبود آب در بخش کشاورزی استفاده کرد.

استفاده مجدد از فاضلاب راه‌حل مشکل کم‌آبی کشاورزی/ لزوم فراگیری از نزدیکی شهرها به روستاها

"زمان توقف برای دورریز فاضلاب تصفیه‌شده به‌عنوان یک منبع غیرقابل مصرف فرا رسیده است. فاضلاب‌های تصفیه‌شده را می‌توان برای کشت محصول و مبارزه با کمبود آب در بخش کشاورزی استفاده کرد." این پیامی بود که سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در 19 و 21 ژانویه در انجمن جهانی خواربار و کشاورزی اعلام کرد.

به گزارش ایانا از فائو، استفاده مجدد از فاضلاب‌های تصفیه شده در بخش کشاورزی هنوز به طور گسترده در جهان انجام نمی‌شود و زمانی که مصرف آب در شهرها، فراوان و رایگان است از این منبع تنها برای آبیاری اراضی کشاورزی در نزدیکی شهرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما بر اساس نظر فائو، استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده باید در روستاها نیز در دستور کار قرار گیرد.

بنا به گفته فائو، فاضلاب‌ها اگر به خوبی تصفیه شوند، می‌توانند منبع جایگزین و غیرمتعارفی - مانند پساب شهری و زهکش‌های مزارع- برای کمک به مشکل دسترسی به منابع آب باشند. سازمان‌های بین‌المللی روی تجربه عملی بسیاری از کشورها تاکید می‌کنند. در مصر و تونس، فاضلاب در پروژه‌های احیای جنگل، یا گاهی برای تولید چوب‌های جنگلی و برای مبارزه با بیابان‌زایی استفاده می‌شود. در اردن، آب‌های بازیافتی 25 درصد از آب‌های مصرفی در این کشور را به خود اختصاص می‌دهد، در حالی‌که در ایالات متحده، تصفیه و مدیریت تغذیه آبخوان‌ها با فاضلاب‌های تصفیه شده مانند سایر کشورهای غربی رایج است.

فائو یادآوری می‌کند که بخش کشاورزی در حال حاضر 75 درصد از آب‌های زیرزمینی را برداشت و به مصرف می‌رساند. این در حالی است که تقاضا برای مواد غذایی تا سال 2050 حداقل 50 درصد افزایش خواهد یافت و به همین نسبت تقاضا برای مصارف کشاورزی نیز بالا می‌رود. البته نیاز برای آب شرب و صنعت نیز در آینده بیش تر خواهد شد و این درحالی است که منابع آب جهان کاهش می‌یابد./

ترجمه: شهره صدری‌خانلو

منبع: فائو

L-951109-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید