Iranian Agriculture News Agency

100 میلیارد تومان مشوق صادرات محصولات باغی مازندران تحت شعاع یخبندان قرار گرفت




معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که امسال دولت 100میلیارد تومان مشوق صادراتی برای محصولات باغی استان در نظر گرفته بود که تحت شعاع یخبندان و سرمای شدید قرار گرفته است .

عزیزالله شهیدفر روز سه شنبه در کارگروه آب و کشاورزی اتاق بازرگانی ،صنایع معادن و کشاورزی مازندران در ساری افزود : وضعیت تولید کیوی و مرکبات امسال استان بسیار مطلوب بود ، اما برف و یخبندان در ابتدای برداشت این محصولات باغی ، برنامه ریزی های صادرات را مختل کرده است.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم به اهمیت تولیدات محصولات کشاورزی مازندران و نقش آن در صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر بویژه روسیه توجه خاصی کرده است ، ادامه داد : تمام امکانات ، نیازهای بسته بندی ،حمل و نقل و بازار مصرف صادرات مرکبات و کیوی استان مازندران مهیا بود.
** ذخیره 500 هزار تنی پرتقال سالم
معاون جهاد کشاورزی مازندران در عین حال به وجود مرکبات سالم و به اندازه نیاز مصرف بازار کشور اشاره کرد و گفت : اینکه برخی در کشور موضوع نبود مرکبات سالم را به بهانه سرمای پائیزی مازندرن مطرح می کنند ، هدفشان واردات است و کمبودی برای تامین مرکبات کشور نداریم .
وی افزود : در حال حاضر حدود 500 هزار تن مرکبات سالم در انبارهای فنی باغداران و سردخانه های استان موجود است.
شهیدی فر وضعیت صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی ، بویژه محصولات باغی را نامطلوب توصیف کرد و اظهار داشت : کارخانه های فراوری مرکبات و کیوی در کل کشور حتی ظرفیت تبدیل حدود 50 هزار تن مرکبات استان مازندران را ندارند.
وی اضافه کرد : دولت با خرید تضمینی پرتقال های دور ریختنی و درجه های 1 ، 2 و 3 توانست مشکل خسارت باغداران و آشفتگی بازار را حل کند ، اما این خریدها برای فراوری با مشکل پائین بودن ظرفیت کارخانجات صنایع تبدیلی مواجه شد.
** ضرورت ساماندهی باغداری مازندران
شهیدی فر گفت : سرما و یخبندان آذر ماه امسال نشان داده است که الگوی کشت کشاورزی مازندران باید ساماندهی شود.
وی با بیان اینکه در یک دهه اخیر حدود 15 هزار هکتار به زمین های باغی استان اضافه شده است ، بیان داشت : 10 هزار هکتار از زمین های زراعی تبدیل به باغ مرکبات و کیوی و پنج هزار هکتار نیز از زمین های شیب دار به باغ سیاه ریشه تبدیل شده است .
مازندران 110 هزار هکتار باغ مرکبات دارد که بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی امسال حدود 2 میلیون و 500 هزار تن مرکبات تولید شد.
200 هزار تن کیوی سالانه در مازندران تولید می شود که 70 درصد آن در تنکابن ، عباس آباد و رامسر سه شهرستان غرب استان حاصل می شود.
بارش برف سنگین پائیزی و کاهش دما تا 16درجه زیر صفر پس از آن سبب یخ زدگی محصولات کشاورزی از جمله مرکبات و کیوی در استان مازندران شده است که بر اساس آمار جهاد کشاورزی 30درصد باغات و محصولات مرکبات و کیوی دچار خسارت شد.
پارسال حدود 80هزار تن مرکبات مازندران صادر شده بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید