Iranian Agriculture News Agency

'کینوا' ظرفیت تامین امنیت غذایی کشوررا دارد


رئیس موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور با اشاره به مزیت های غذایی گیاه کینوا گفت: کشت این محصول در ایران که با مشکل تغییر آب و هوایی روبرو است می تواند در امنیت غذایی مردم تاثیر گذار باشد.

کینوا، دانه ای شگفت انگیز ، معروف به ملکه دانه های دنیا و یک گیاه سنتی با قدمت 5 هزار ساله است که به آن خاویار گیاهی نیز گفته می شود.
این گیاه، بومی رشته کوه های آندز در آمریکای جنوبی است که در ارتفاعات بالای این رشته کوه در کشورهای پرو و بولیوی کشت می شود و به برنج سرخپوستان نیز شهرت دارد.
امروزه کینوا با توجه به ارزش غذایی بسیار بالای آن شامل تمامی اسید آمینه های ضروری، ویتامین ها، عناصر کمیاب و عاری از گلوتن و لاکتوز است و به عنوان یک عنصر کاملا ضروری در الگوی غذایی روزانه هر فرد می تواند باشد.
به گزارش ایرنا، دکتر گودرز نجفیان روز سه شنبه در حاشیه نشست هم اندیشی گیاهان جدید و کم بهره برداری شده که در موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور واقع در کرج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کینوا، گیاهی است که تطبیق پذیری بالایی با شرایط مختلف آب و هوایی و تغییرات اقلیمی دارد به طوریکه نه تنها در استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان حتی در استان های البرز و چهارمحال و بختیاری کشت آزمایشی آن نتیجه بخش بوده است.
وی به اهداف برگزاری این نشست اشاره کرد و اظهار داشت: این نشست به منظور گام برداشتن برای پاسخگویی به چالش های تغییر اقلیم، مسایل زوال منابع آب و خاک، کمبود آب و...برگزار شده است.
نجفیان گفت: دراین نشست سرنخ هایی که برای تدوین و شفاف سازی سیاست های بخش کشاورزی برای ورود به کشت گیاهان جدید و کم بهره برداری شده به صورت جدی تر، شفاف تر و اصولی تر بررسی می شود.
وی با بیان اینکه پیش از این و درسال های دور بسیاری از محصولات زراعی- باغی مانند ذرت، سویا، کلزا و کیوی بومی ایران نبودند لیکن با تلاش محققان اکنون به محصولات اصلی در تولیدات کشاورزی کشور تبدیل شده اند.
رئیس موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر بیان داشت: کینوا به عنوان یکی از محصولات زراعی جدید و با ارزش غذایی بالا است که در تلاش برای معرفی آن به کشاورزان هستیم.
وی اظهار داشت: این گیاه نسبت به خشکی، کم آبی و شوری زمین مقاوم است و می تواند به عنوان یک محصول ارزشمند غذایی به کمک کشاورزان بیاید.
وی افزود: اکنون تولید بذر و مزارع تحقیقاتی و ترویجی این محصول در استان های خوزستان، البرز، چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان انجام شده و در مرحله ایجاد بازار برای عرضه آن هستیم.
نجفیان به برخی دیگر از محصولات جدید تولیدی کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: گیاه گلرنگ از جمله محصولاتی است که هم دانه روغنی است و هم از گل آن در رنگ سازی استفاده می شود و در سال های اخیر به دلیل تنش های کم آبی استان فارس زراعت این محصول به کمک رونق تولید و درآمد کشاورزان جنوب این استان آمد.
وی گفت: کشاورزان استان فارس که این سال ها با مشکل کم آبی شدید مواجه هستند با کشت این گیاه توانسته اند چراغ کشاورزی منطقه را روشن نگه دارند.
این محقق کشاورزی افزود: اکنون با اقبال خوبی که از کشت این محصول شده تقاضای زیادی برای بذر آن به وجود آمده است که موسسه اصلاح بذر و موسسه تحقیقات دیم کشور از موسساتی بوده اند که روی این محصول کار کرده اند و ارقام مختلفی معرفی شده است.
رئیس موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور بیان داشت: هدف از انجام این تحقیقات این است که چنین گیاهانی که پتانسیل بالایی خداوند درآن ها نهفته است به عنوان منابع غذایی جدید برای پاسخگویی به چالش های غذایی کشور استفاده کنیم.
وی افزود: ایران یک کشور خشک و نیمه خشک در طول دوران مختلف بوده و گذشتگان ما از گیاهانی مثل کنجد استفاده کردند و اکنون با توجه به کمبودهایی که در تولید روغن و وابستگی به خارج از کشور داریم ناچاریم به گیاهان جدیدی بپردازیم.
نجفیان با بیان اینکه از توسعه کشت گیاهان روغنی کمتر بهره برداری شده است افزود: محصولاتی چون کنجد و گلرنگ را باید در دستور کار قرار دهیم و با رفع مشکلات فنی، مکانیزاسیون و سیاست های بازار تلاش شود تا کشاورزان برای کشت این گیاهان تشویق شوند.
وی همچنین با تاکید بر اینکه از محصولات متنوعی باید برای تولید غذای کشور استفاده شود، خاطرنشان کرد: حتی در گیاهان زینتی بسیار ضرورت پیش آمده که از درختان کم آب بر در فضاهای تزیینی و پارک ها و جنگل استفاده شود که نیاز به بازنگری با توجه به تغییر اقلیم به وجود آمده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید