Iranian Agriculture News Agency

دروغ شاخدار رسانه ای

انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان در وبلاگ این انجمن، رویکرد برخی از رسانه ها در بازتاب دلایل بازشدن موقت زاینده رود را به نقد کشیده است.

دروغ شاخدار رسانه ای

به گزارش رویش نیوز ، پس از جاری شدن زاینده رود و در حالی که این رودخانه هنوز به شهر اصفهان و پس از آن به کشاورزان شرق اصفهان نرسیده است، شاهد این موضوع هستیم که جریانی با استفاده از امکانات رسانه ای در تلاش است تا دلیل بازگشایی مجدد زاینده رود را زیبایی شهر اصفهان القا کند و آن را امری جنون آمیز و اشتباه بداند. در جواب این افراد ذکر چند نکته لازم است :

نخست این که بازگشایی آب زاینده رود طی چندین سال اخیر هیچ ارتباطی به زیبایی های شهری اصفهان نداشته و دلیل آن کشت کشاورزانی است که در شرق اصفهان سال ها و نسل ها از راه کشاورزی ارتزاق کرده اند ، اما در دوره ای به خاطر برخی مصوبات غلط پیشه خود را از دست داده و در ادامه آن زندگیشان بر باد رفته است. حال این بازگشایی های چند روزه و بعضاً چندماهه زاینده رود در طول سال نمکی بر نان این زحمت کشان است، نه آرایشی برای زیباترشدن اصفهان .

شاید مسخره ترین دلیلی که برای مخالفت با بازگشایی دوباره زاینده رود می توان برشمرد، بحث ایجاد زیبایی شهری است؛ شاید اگر کمی به زمان بازگشایی زاینده رود، مدت آن و حتی تاخیری که این بار به خاطر برخی سازماندهی های بستر رودخانه و آب بندهای قسمتی از رودخانه در غرب اصفهان اتفاق افتاد مراجعه می کردید، متوجه می شدید که دلیل بازگشایی زاینده رود، تنها و تنها کشاورزی شرق استان است .

نکته بعد این موضوع است که دیگر برای اصفهان و اصفهانی ها بازگشایی زاینده رود و جاری شدن آب زیر پل های تاریخی جذابیت آن چنانی ندارد؛ شاید چند سال قبل در زمان بازگشایی زاینده رود شاهد جشن و شادی مردم در مسیر رودخانه در شهر اصفهان بودیم، اما در سال گذشته و احتمالا امسال، دیگر نه از جشن خبری هست و نه از این شادی ها. اصفهانی ها دیگر به این مزمزه آب نه خوشحال می شوند و نه ناراحت و خشکی زاینده رود در بیش از نیمی از سال دردی بر جان اصفهان گذاشته است که تا سال ها درمان نخواهد شد .

بازگشایی زاینده رود بر اساس مصوبات قانونی است و با برگزاری جلسات کارشناسی توسط شورای مدیریت بهم پیوسته حوضه زاینده رود عملی می شود. مطمئناً برای این شورا زیبا بودن اصفهان در اولویت آخر است که چه بسا اگر زیباسازی ارزشی داشت، شاهد جاری بودن زاینده رود در تمامی طول سال بودیم، نه این که در روزهای کوتاهی جاری شود و پس از آن دوباره کف رودخانه آفتاب بخورد .

به دوستانی که این چنین برای این بازگشایی یقه درانیده اند، پیشنهاد می شود که فقط زمانی که قرار است منفعتی از زاینده رود به اصفهان برسد خود را نشان ندهند، بلکه در مقابل برداشت های غیر قانونی در بالادست، برداشت آب زاینده رود برای صنعت یزد در حالی که قرار بوده است تنها مصرف آشامیدنی یزد تامین شود و هزاران بی قانونی و سوء استفاده دیگر در بهره برداری زاینده رود نیز صدایشان در آید و موضع خود را نشان دهند؛ نه این که به خاطر بازگشایی آب برای کشاورزانی که از آن حقابه دارند، موضع گیری کنند و واقعیت را جور دیگری نشان دهند /.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید