Iranian Agriculture News Agency

دکتر محمدحسین عمادی در همایش بررسی شیوه‌های بهبود و اصلاح سیاستگزاری اجتماعی و فرهنگی مطرح کرد:

ضرورت تغییر نگرش نسبت به صندوق‌های بازنشستگی/ با افزایش حقوق، هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد/ پایین بودن سطح پوشش صندوق‌ها، از معضلات اساسی است

محمدحسین عمادی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و پژوهشگر صندوق‌های بازنشستگی، تغییر نگاه مسئولان نسبت به موضوع سالمندان و بازنشستگان را از مهم‌ترین موارد کلیدی برای بهبود شیوه زندگی آنها دانست.

ضرورت تغییر نگرش نسبت به صندوق‌های بازنشستگی/ با افزایش حقوق، هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد/ پایین بودن سطح پوشش صندوق‌ها، از معضلات اساسی است


محمدحسین عمادی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و پژوهشگر صندوق‌های بازنشستگی، تغییر نگاه مسئولان نسبت به موضوع سالمندان و بازنشستگان را از مهم‌ترین موارد کلیدی برای بهبود شیوه زندگی آنها دانست.

به گزارش خبرنگار ایانا، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و پژوهشگر صندوق‌های بازنشستگی در همایش بررسی شیوه‌های بهبود و اصلاح سیاستگزاری اجتماعی و فرهنگی در حمایت از بازنشستگان ضمن اشاره به مشکلات پایداری مالی صندوق‌های بازنشستگی گفت: باید تغییر ذهنیت مدیریتی نسبت به سالمندان در کشور اتفاق بیفتد، وگرنه با افزایش حقوق ماهانه آنها هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

محمدحسین عمادی با بیان اینکه اصلاح حکمرانی صندوق‌های بازنشستگی بعد از تغییر نگرش باید در اولویت سیاستگزاری‌ها قرار بگیرد، افزود: مدیریتی یکپارچه و پرهیز از مدیریت جزیره‌ای، آموزش سالمندان، توجه به مسئله نگهداری بلندمدت، توجه به اوقات فراغت بازنشستگان و کمک به اشتغال آن ها از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند در راستای بهبود وضعیت این قشر مؤثر باشد.

به گفته وی، در سرشماری سال 1390، جمعیت بالای 60 سال به 8.2 درصد می‌رسید که برآوردها نشان می‌دهد این آمار در سال 1430 خورشیدی یبه 26 درصد افزایش خواهد یافت؛ بنابراین تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگزاری‌ها در طول زمان، بر افزایش امید به زندگی، شرایط زندگی بازنشستگان در آینده و چگونگی توزیع نیروی کار تأثیرگذار خواهد بود.

پژوهشگر صندوق‌های بازنشستگی مشکلات اصلی صندوق‌های بازنشستگی را به سه بخش عمده تقسیم کرد و ادامه داد: مشکلات پایداری مالی صندوق‌ها، سطح ناکافی پوشش بیمه بازنشستگی و عدم انطباق خدمات بیمه بازنشستگی با انتظارات بازنشستگان از مهم‌ترین مسائل این بخش به‌شمار می‌رود. این در حالی است که سلامت، انسجام و اشتغال، ابعاد مختلف سالمند شدن فعال را در جامعه‌ها تشکیل می‌دهد.

عمادی به تجربیات جهانی اشاره کرد و یادآور شد: به‌عنوان مثال در سند اتحادیه اروپا در سال 2014 به رفع تبعیض علیه سالمندان و کمک به استقلال و مشارکت آنها تأکید کرده و حفاظت سالمندان از خشونت و بدرفتاری، ارتقای شرایط اشتغال، مراقبت از سالمندان و عدالت قضایی برای آنها را در اولویت قرار داده است.

وی بیان کرد: البته کشوری مانند چین نیز از قافله عقب نمانده و فرصت آموزش و مشارکت، دریافت خدمات درمانی مناسب، برخورداری از زندگی شاد و تأمین شدن معیشت را حق همه سالمندان دانسته و در این راستا سیاستگزاری می‌کند. این در حالی است که کشوری مانند آمریکا ایجاد شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی برای سالمندان و سوئد ارائه خدمات نگهداری توسط شهرداری‌ها را برای رفاه حال این قشر تدارک دیده است.

افزایش سن قانونی بازنشستگی در کشورهایی مانند لهستان، دانمارک و ایتالیا، تعدیل حقوق بازنشستگی در فنلاند و سوئد و فرصت‌های شغلی اجتماعی‌محور در کره جنوبی و آمریکا از نمونه‌هایی است که مشاور وزیر جهاد کشاورزی در سطح جهانی برای بهبود وضعیت سالمندان معرفی کرد.

عمادی در پایان اضافه کرد: یکی از معضلات صندوق‌های بازنشستگی در ایران، پایین بودن سطح پوشش بازنشستگی در بین گروه‌های آسیب‌پذیر به‌ویژه روستاییان و کشاورزان است. همچنین نهادسازی مؤثر در حوزه سالمندان و بازنشستگان، تدوین حقوق سالمندان و بازنشستگان، تقویت و گسترش نظام تأمین اجتماعی و بازنگری سیاست‌ها و قوانین اشتغال برای این قشر ازجمله اقداماتی است که می‌تواند از طرف حاکمیت تأثیرگذار باشد.

گفتنی است، بیانات ارائه‌شده در این همایش، نتیجه تحقیق بین‌المللی و میدانی 9 ماهه است که توسط محقق انجام شده است./

V-951102-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید