Iranian Agriculture News Agency

جایزه جهانی به احیای چشمه «بل»

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: طرح احیای چشمه بل در استان‌های کرمانشاه و کردستان افزون بر دریافت گواهینامه بین‌المللی، تندیس بنیاد جهانی انرژی و گواهینامه طرح سبز «جامعه مدیریت سبز اروپا» را به خود اختصاص داد.

به‌گزارش وزارت نیرو، این تندیس و گواهینامه دیروز در آیین افتتاحیه یازدهمین همایش بین‌المللی مدیریت سبز در هتل المپیک تهران اهدا شد که در آن رییس بنیاد جهانی انرژی، اعضای جامعه مدیریت سبز ایران و شخصیت‌های ملی کشور حضور داشتند.
گواهینامه طرح سبز نیز همه‌ساله پس از بررسی طرح های رسیده به «جامعه مدیریت سبز اروپا» اهدا می‌شود و به مواردی تعلق می‌گیرد که بتواند شاخص گذاری‌های بسیار سختی را گذرانده و امتیاز لازم را به دست آورند.
در همین پیوند، طرح احیای چشمه بل با کسب امتیاز بیش از 930 از 1000، یکی از موشکافانه‌ترین ارزیابی‌ها را از این نهاد معتبر اروپایی پشت سر گذاشت.
همچنین بنیاد جهانی انرژی تندیس 2016 «مسوولیت اجتماعی» را به طرح احیای چشمه بل داد. این تندیس به طرح های بخش انرژی پاک اهدا می‌شود که به مسوولیت‌های اجتماعی خود در قبال اثرهای جانبی اجرا توجه دارند.
در همین زمینه، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران که کارفرمایی و راهبری طرح احیای چشمه بل را بر عهده داشت، در این باره گفت: در منطقه‌ای که چشمه بل قرار دارد، سدی راهبردی در دست ساخت بود و در وهله نخست، به نظر می‌رسید تکمیل آن، مستلزم صرف‌نظر کردن از چشمه باشد.
«سیدمحمدرضا رضازاده» افزود: پس از مطالعات فراوان حفاری، گمانه‌های متعدد و انجام عملیات غواصی مشخص شد مسیر چشمه، از مسیر آب‌های زیرزمینی منطقه جدا است. همچنین بررسی‌های بیشتر نشان داد چشمه با فشار طبیعی خود، می‌تواند بالاتر بیاید؛ بویژه که در گذشته‌های دور نیز مظهر چشمه در ارتفاع بالاتری قرار داشت.
این مسوول ادامه داد: بر پایه این بررسی‌ها، با ساخت تونل افقی و شفت قائم، کارگذاری لوله داخل آنها و اتصال لوله‌ها به مظهر قدیمی چشمه، آب تا ترازی به میزان 120 متر بالاتر از مظهر پیشین و بدون پمپاژ فقط با فشار طبیعی، بالا آمد و مظهر جدیدی برای آن ایجاد شد.
به گفته وی، با استقرار مظهر جدید کنار جاده، امکان تامین آب شرب روستاهای اطراف و سرمایه‌گذاری برای تولید آب‌معدنی و توسعه جاذبه‌های گردشگری چون زائرسرای امامزاده «عبیدالله (ع)» مشرف ‌به دریاچه این سد در روستای «هجیج» فراهم شد.
چشمه بل آبدهی خوبی دارد و در زمان پرآبی (حداکثر سه هفته در سال)، خروجی آب تا 6 مترمکعب بر ثانیه از مظهر جدید ثبت‌شده است.
به گزارش ایرنا، خردادماه پارسال طرح احیای چشمه بل با حضور معاون پژوهشی شرکت توسعه منابع آب و نیروی کشور، مسوولان آب منطقه ای استان های کردستان و کرمانشاه، فرماندار سروآباد و جمعی از فعالان زیست محیطی به بهره برداری رسید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید