Iranian Agriculture News Agency

شوخی‌های «لوکس»



شهروند ، علیرضا کیانپور : کاربران توییتر روزگذشته یک بعدازظهر داغ، پرحاشیه و پرکار را پشت‌سر گذاشتند؛ پخش مستقیم نشست خبری رئیس‌جمهوری علت و انگیزه آنها برای حضور دراین دورهمی مجازی بود. درحالی‌ که گروهی از این کاربران در رقابتی جانکاه با تلویزیون، صرفا زحمت پخش مستقیم نشست خبری روحانی را در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی برعهده داشتند، اکثر میهمانان این ضیافت رسانه‌ای یک چشم به تلویزیون و یک چشم به مانیتور رایانه‌های شخصی و صفحه تلفن‌های همراه، گوش به‌‎ زنگ بودند که رئیس‌جمهوری محترم، کجا سوتی می‌دهند و به کجا کنایه می‌فرمایند! کدام رسانه پا از محدوده‌ها فراتر می‌گذارد و کدام خبرنگار لابه‌لای کدام سوال، به کدام موضوع ممیزی می‌پردازد!
البته نشست خبری روزگذشته روحانی را باید یکی از کم‌حاشیه‌ترین‌ها در دولت یازدهم بدانیم، اما همین حواشی اندک درباره دستاوردهای «لوکس» برجام، تداوم محدودیت‌ها برای «رئیس دولت اصلاحات»، طفره از صحبت درباره کاندیداتوری و کنایه به صداوسیما و ترامپ، سوروسات میهمانی عصرگاهی کاربران را فراهم کرد تا میهمانان یک دل سیر توییت کنند و پست بگذارند.
میهمانی دیروز درعین حال اتفاقی ویژه برای «شهروند» هم داشت و آن چیزی نبود جز قرارگرفتن نام خبرنگارمان درصدر فهرست خبرنگاران سوال‌کننده که از قضا نخستین سوژه دیروز این ضیافت مجازی را نیز رقم زد و پس از آن‌که خبرنگار «شهروند» درتشریح سوال خود درباره دستاوردهای برجام برای قشر ضعیف جامعه و حاشیه‌نشینان به ‌نقل از مخالفان دولت گفت که آنها دستاوردهای برجام «لوکس» را می‌دانند، روحانی هم از این واژه استفاده کرد و گفت: آنهایی که نقد می‌کنند، لوکس نقد می‌کنند! همین اشاره‌ مختصر رئیس‌جمهوری اما برای کاربران کافی بود که سیل شوخی‌های «لوکس» کاربران نیز به ‌راه بیفتد.
با این حال، شاید یکی از مهم‌ترین شکارهای کاربران از نشست خبری روحانی، موضوعی بود که درحاشیه سوال خبرنگاران خبرگزاری ایلنا و روزنامه ابتکار درباره تداوم محدودیت‌ها برای رئیس دولت اصلاحات مطرح شد و این درحالی بود که با وجود تکرار این موضوع در دوسوال، روحانی پاسخ مشخصی دراین‌باره نداد. البته تجربه ثابت کرده؛ کاربران شبکه‌های اجتماعی لزوما منتظر اظهارنظرها و گفته‌ها نمی‌مانند و خیلی اوقات، ناگفته‌ها نیز می‌توانند انگیزه خوبی باشند برای اظهارنظرهای مجازی. میهمانان دیروز روحانی علاوه بر اظهارنظرهای مختلف درباره این قسمت میهمانانی، ویدیوی مربوط به آن‌ را بارها و بارها در توییتر، اینستاگرام، تلگرام و دیگر شبکه‌های مجازی و اپلیکشین‌های ارتباطی تلفن‌همراه بازنشر کردند. علاوه بر اینها، دوشوخی توأم با کنایه یا به بیان صحیح‌تر کنایه توأم با شوخی رئیس‌جمهوری با صداوسیما و ترامپ نیز ازسوی کاربران شبکه‌های مجازی بسیار مورد توجه قرار گرفت. ماجرای کنایه به صداوسیما مربوط به بخشی از نشست بود که روحانی درحاشیه پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه رسالت درباره اعمال تحریم‌های جدید آمریکا بعد از برجام، پس از آن‌که هر دو فرض این سوال مبنی بر «جدیدبودن» و «اجرایی‌شدن» تحریم‌های ISA را زیرسوال برد، به پوشش تلویزیونی سخنرانی ۱۶ آذر خود اشاره کرد و درحالی‌ که نمی‌توانست برق خنده را پشت محاسن خاکستری‌اش پنهان کند، گفت: صداوسیما گاهی می‌خواهد سخنان ما را خلاصه کند، اما زیادی خلاصه می‌کند. البته خلاصه می‌کند تا وقت بیننده‌ها گرفته نشود! کنایه روحانی به ترامپ نیز مربوط به ادامه همین صحبت‌ها بود. آن‌جا که رئیس‌جمهوری گفت: قرآن می‌گوید: ای‌ بسا ازچیزی خوشت نمی‌آید، درحالی ‌که به نفع شماست. رئیس‌جمهوری جدید آمریکا نمی‌داند که برجام به نفعش است!
میهمانی مجازی عصر دیروز علاوه بر کاربران معمولی شبکه‌های مجازی که بعضا خود را «شهروند- خبرنگار» معرفی کرده‌اند، تعدادی میهمان حرفه‌ای‌تر نیز داشت و خبرنگاران رسانه‌های مختلف همزمان با پخش مستقیم نشست خبری رئیس‌جمهوری ضمن بازنشر جملات مهم روحانی، به تحلیل و تفسیر مستقیم و آنلاین این سخنان نیز پرداختند که بعضا جالب‌توجه بود. براین اساس احسان بداغی خبرنگار پارلمانی روزنامه ایران، پس از آن‌که چندین جمله کلیدی رئیس‌جمهوری را توییت کرد، در توییت پایانی خود به توجه بیش ازحد به حواشی این نشست بیش از متن آن اشاره کرد و این درحالی بود که حسین مهرزاد خبرنگار روزنامه اعتماد با انتقاد از نحوه پرسش سوالات خبرنگاران ایرانی درقیاس به همکاران خارجی، در توییتر نوشت: هرچه سوالات خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی دقیق و صریح بود، سوال خبرنگاران ایرانی کلی، مبهم و خنثی ارایه شد. ناهید مولوی همکار مهرزاد در روزنامه اعتماد هم یکی دیگر از خبرنگارانی بود که درمیهمانی دیروز حضور داشت و درنهایت با اشاره به بخشی از صحبت‌های روحانی که همچنان از پاسخ‌دادن به سوالات مربوط به کاندیداتوری‌اش طفره رفت، توییت کرد: «زیرلفظی میخواد، رئیس‌جمهوری؟!» با این همه، شاید جالب‌ترین توییت درمیان خبرنگاران حاضر درمیهمانی دیروز از آن جواد دلیری سردبیر اعتماد بود که بلافاصله پس از اتمام این میهمانی مجازی، با کنایه به همان موضوع دستاوردهای لوکس برجام، درحساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «با عینک لوکس هواپیمای کهنه‌سوار شوید؛ خلاصه حرف‌های روحانی» و هشتگ زد: # شوخی!

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید