Iranian Agriculture News Agency

در راستای اجرای طرح نظام نوین کشاورزی در شهرستان رفسنجان صورت گرفت:

تشکیل کانون یادگیری آبیاری زیر سطحی در شهرستان رفسنجان

مدیر جهادکشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: صرف جویی در مصرف آب، قابل استفاده برای خرده مالک، نیاز نداشتن به تأسیسات، استخر، برق و...، امکان اجراء در شوری های بالا، امکان کود دهی کودهای محلول و دامی، یکنواختی توزیع در مقایسه با آبیاری سطحی،کاهش رشد علف های هرز، کاهش سمپاشی از مزایای آبیاری کم فشار زیر سطحی به شمار می رود.

تشکیل کانون یادگیری آبیاری زیر سطحی در شهرستان رفسنجان

مدیر جهادکشاورزی شهرستان رفسنجان از تشکیل کانون یادگیری در زمینه آبیاری کم فشار و تحت فشار در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، حسین رضایی با بیان این مطلب گفت: در راستای طرح نظام نوین کشاورزی، کانون یادگیری در زمینه آبیاری کم فشار و تحت فشار تشکیل و در کنار این کارگاه، آموزش عملی با لوله های 63، 90 و 110 میلی متر برگزار شد .

وی افزود: به منظور ارتقاء سطح علمی کشاورزان و آشنایی آنان با علوم جدید روز کانون یادگیری کشاورزی شهرستان رفسنجان اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی در زمینه آبیاری کم فشار زیر سطحی و تحت فشار کرد.

وی با بیان مزایای آبیاری کم فشار زیر سطحی مانند صرف جویی در مصرف آب، قابل استفاده برای خرده مالک، نیاز نداشتن به تأسیسات، استخر، برق و...، امکان اجراء در شوری های بالا افزود: در حال حاضر امکان استفاده از اعتبارات بلاعوض تا سقف 70 میلیون ریال به ازاء هر هکتار در صورت ملی نبودن اراضی و مشکلات قانونی وجود دارد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان رفسنجان دیگر مزایای این روش را امکان کود دهی کودهای محلول و دامی، یکنواختی توزیع در مقایسه با آبیاری سطحی،کاهش رشد علف های هرز، کاهش سمپاشی اعلام کرد.

رضایی در پایان خاطرنشان ساخت: به منظور پیشرفت در این مسیر پژوهشکده پسته کشور طرح های تحقیقاتی را با سایز لوله ها، قطر لوله ها، قطر سوراخ های متفاوت و شوری های مختلف آب و خاک در بافت های مختلف خاک آزمایش می کند تا بهترین نتیجه در باغات اجرا شود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید