Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگو با ایانا

مدیر نمونه باغ مادری کشور از حال و روز نهال‌های بازار گلایه کرد

روند توزیع و تخصیص اعتبارات به بخش‌های مختلف صنعت کشاورزی، مصداق ناعدالتی و تبعیض بین بخش‌ها است.

مدیر نمونه باغ مادری کشور از حال و روز نهال‌های بازار گلایه کرد

روند توزیع و تخصیص اعتبارات به بخش‌های مختلف صنعت کشاورزی، مصداق ناعدالتی و تبعیض بین بخش‌ها است.

مدیر نمونه باغ مادری کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه کارهای نو و جدید نیازمند سرمایه‌گذاری و سیاستگزاری متناسب توسط دولت است، گفت: سرمایه‌گذاری در صنعت کشاورزی کشور در قسمت‌های خاصی متمرکز است و در تأمین اعتبار تناسب و عدالت در بین زیربخش‌ها رعایت نمی‌شود.

محسن مرتهب افزود: دولت باید در سیاستگزارهای کلان و راهبردی خود زیربخشهای جدید را مدنظر قرار دهد و بخشی از اعتبارات را به سمت فناوری‌های جدید روز ببرد تا امکان افزایش بهره‌وری، کاهش بیماری‌ها و رقابت‌پذیری محصولات فراهم شود.

وی توسعه باغ‌های مادری در کشور را ازجمله زیربخش‌های نو در صنعت باغبانی کشور دانست و بیان کرد: تولید نهال با استاندارد بین‌المللی بیش از هر چیز به باغ مادری و پیوندک سالم و با اصالت نیاز دارد و هرچه کیفیت این دو بیشتر باشد، کیفیت نهال پایه برای توسعه و اصلاح باغ‌های کشور بیشتر خواهد شد.

این مدیر نمونه باغ مادری با اشاره به خسارات بالای ناشی از بیماری و آفات در باغ‌های کشور، ادامه داد: مواردی مانند انتشار باکتری آتشک و جاروئک جادوگر لیموترش، آفت سوسک حنایی خرما و مگس زیتون ناشی از استفاده نهال ارقامی است که از سلامت و اصالت برخوردار نبود و باعث خسارات بالا در باغ‌های کشور شد.

مرتهب تأکید کرد: نهال‌های آلوده به بیماری‌های ویروسی و ویروئیدی تا ۲۷ درصد تولید را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ضمن اینکه پایداری تولید نیز کاهش یافته و محصول را از لحاظ کمی و کیفی تحت تأثیر قرار می‌دهند.

از شاخص‌های انتخاب محسن مرتهب به‌عنوان مدیر نمونه باغ مادری می‌توان به پیش‌بینی تولید 400 هزار اصله نهال گواهی‌شده از نوع هسته‌دار تا سال 97 برای نخستین‌بار در کشور اشاره کرد.

همچنین مدیریت بهینه نهالستان باغ مادری در سطح هفت هکتار، مدیریت بهینه گلخانه اسکرین هاوس تکثیر به روش هیدورپونیک به مساحت یک‌هزار و 600 مترمربع، مدیریت بهینه مصرف آب با بهره‌گیری از سیستم آبیاری نوین، رعایت اصول تغذیه با سیستم آبیاری، فعالیت روی پایه‌های رویشی، رعایت اصول بهداشتی در نهالستان و گلخانه و شرکت در دوره‌های آموزشی سمینارها و بازدیدهای و انتقال تجارب به سایر تولیدکنندگان از دیگر دلایل انتخاب وی به‌عنوان مدیر نمونه باغ مادری در سال 95 است./

G-951027-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید