Iranian Agriculture News Agency

در سوگ هاشمی



دنیای اقتصاد: راوی «امیرکبیر» در سالگرد شهادت او، آسمانی شد؛ آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی که دوستدارانش او را به نام سردار سازندگی می‌شناسند، 165 سال پس از میرزا تقی‌خان امیرکبیر که دل در گرو پیشرفت ایران داشت، مقارن با شب شهادت او، دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی عروج کرد تا 19 دی برای جمهوری اسلامی ایران یادآور روزهای تلخ 14 خرداد 68، هفتم تیر و هشتم شهریور 1360شود؛ زیرا یار دیرین امام راحل و رهبری به‌صورت ناگهانی با انقلاب و امت وداع کرد و ایران را در بهت فرو برد. آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی که 82 بار تقویم زندگی را ورق زده بود، عصر روز گذشته بر اثر سکته قلبی به امام راحل پیوست.



ساعت 18: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دچار ایست قلبی و به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد. همزمان عملیات احیای قلبی نیز آغاز شد.

19 و 30 دقیقه: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پس از یک ساعت و نیم احیای قلبی، دار فانی را وداع گفت.

18 و 48 دقیقه: ابتدا «ایرنا» با اعلام خبری در کانال رسمی خود در تلگرام، از بستری شدن آیت‌الله در یکی از بیمارستان‌های تهران به‌دلیل سکته قلبی خبر داد؛ موضوعی که دقایقی بعد یعنی در گفت‌و‌گوی محمد هاشمی با ایسنا تایید شد. البته محمد هاشمی در این گفت‌و‌گو تاکید کرده بود که حال آیت‌الله رو به بهبود است.

19 و 15 دقیقه: اکثر سایت‌های خبری و کانال‌های فعال در فضای مجازی به نقل از حسین مرعشی، از وخامت حال رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر دادند.

19 و 34 دقیقه: خبر فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اعلام شد.

19 و 47 دقیقه: تنها دقایقی پس از اعلام خبر درگذشت آیت‌الله، حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز در بیمارستان شهدای تجریش بر سر پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حاضر شد و با فرمانده دفاع مقدس وداع کرد.

دقایقی بعد کانال‌های خبری از ازدحام مردم مقابل بیمارستان شهدای تجریش خبر دادند. شعار مردم مقابل بیمارستان شهدای تجریش: «عزا عزاست امروز؛ روز عزاست امروز، جمهوری اسلامی صاحب عزاست امروز»، «هاشمی هاشمی راهت ادامه دارد»

20 و 7 دقیقه: کانال‌های خبری اعلام کردند که نیروی انتظامی هر گونه ورود به بیمارستان شهدای تجریش راممنوع کردند حال آنکه لحظه به لحظه به جمعیت مقابل بیمارستان افزوده می‌شود.

20 و 18 دقیقه: معاون روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌و‌گو با ایرنا ضمن تایید خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، به حضور رئیس‌جمهوری و وزرا و مسوولان در بیمارستان بر بالین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهوری و مسوولین این مصیبت را به محمدهاشمی برادر آیت‌الله و فرزندان ایشان تسلیت گفتند.

20 و 20 دقیقه: پیکر آیت‌الله هاشمی به بیمارستان جماران انتقال یافت.

20 و 21 دقیقه: کانال‌های خبری خبر دادند که رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به تیتر یک خبرگزاری‌های جهان تبدل شد.

20 و 29 دقیقه: خبرگزاری فارس به نقل از حسین مرعشی اعلام کرد که مراسم تدفین پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فردا سه‌شنبه ۲۱ دی برگزار می‌شود.

20 و 43 دقیقه: سایت خبری انتخاب اعلام کرد مهدی هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی لحظاتی پیش بر سر پیکر پدر حضور پیدا کرده بود و لحظاتی پیش با ماشین ناجا از بیمارستان خارج شد.

20 و 51 دقیقه: شبکه‌های تلویزیونی صدا وسیما در پی درگذشت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روبان مشکی در سمت چپ تصاویر خود قرار دادند.

20 و 53 دقیقه: ایسنا اعلام کرد که با حضور مردم در اطراف بیمارستان شهدای تجریش وضعیت ترافیکی در محدوده خیابان ولیعصر و دکتر شریعتی سنگین شد.

20 و 56 دقیقه: مردم با شمع‌های روشن از بیمارستان شهدای تجریش به سمت مترو تجریش در حرکت هستند.

20 و 57 دقیقه: هشتگ آیت‌الله هاشمی ترند 3 دنیا شد.

21: ایرنا به نقل از حاجی میرزایی دبیر هیات دولت اعلام کرد که دولت هنوز در مورد تعطیلی، هیچ تصمیمی نگرفته و مردم تنها از طریق اطلاعیه‌های رسمی اخبار مربوط به تصمیمات دولت را دنبال کنند.

21 و 1 دقیقه: دروس مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه فردا به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تعطیل اعلام شد.

21 و 9 دقیقه: سید حسن خمینی قم را به سمت تهران ترک کرد تا در حسینیه جماران و کنار پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حضور یابد.

‏21 و 9 دقیقه: نیروهای امنیتی مقابل منزل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جماران حضور دارند و اجازه نزدیک شدن به خانه را نمی‌دهند.

21 و 12 دقیقه: خبر رحلت یار دیرین امام(ره) اکنون دومین ترند توییتر در سراسر دنیاست.

21 و 26 دقیقه: مقامات لشگری و کشوری در حسینیه جماران حضور پیدا کردند؛ حسن خمینی، جواد ظریف، محسن رضایی، محمدرضا عارف، محمدحسین مرعشی، علی‌عسگری هم‌اکنون در این حسینیه حضور دارند.

21 و 6 دقیقه: توئیت هفته‌نامه آلمانی اشپیگل: رئیس‌جمهوری سابق ایران درگذشت

21 و 37 دقیقه: همزمان با حضور مقامات لشگری و کشوری در حسینیه جماران درب‌های این حسینیه به روی مردم برای ادای احترام به مرحوم هاشمی رفسنجانی و خانواده وی باز شده است.

21 و 39 دقیقه: آماده‌باش تمامی نیروهای پلیس راهور پایتخت؛ ترافیک نیمه‌سنگین در طول خیابان ولی عصر(عج) از سر جام جم تا میدان تجریش

21 و 49 دقیقه: حضور آیت‌الله گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در محل پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی.

21 و 57 دقیقه: حضور علی‌اکبر صالحی، رضا صالحی امیری و عباس آخوندی و بیژن زنگنه در جماران.

22 و 8 دقیقه: جهان در شوک عروج آیت‌الله؛ هشتگ انگلیسی #rafsanjani هم‌اکنون ترند اول دنیاست و خبر رحلت هاشمی رفسنجانی در صدر اخبار تمام خبرگزاری‌های جهان است

22 و 30 دقیقه: خبر درگذشت آیت‌الله، خبر اول شبکه جهانی سی‌ان‌ان شد.

22 و 31 دقیقه: اطلاعیه هیات دولت: ۳ روز عزای عمومی؛ سه‌شنبه 21 دی ماه تعطیل رسمی.

22 و 34 دقیقه: تمام امتحانات دانشگاه‌ها امروز دوشنبه برگزار می‌شود.

22و35دقیقه: مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی سه‌شنبه 21 دی ماه در تهران برگزار می‌شود.


واکنش‌ها

توییت رئیس‌جمهور برای درگذشت آیت‌الله: « روح بزرگمرد انقلاب و سیاست، مظهر صبر و استقامت، به آسمان عروج کرد»

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

سیدحسن خمینی در واکنش اینستاگرامی به درگذشت آیت‌الله نوشت: «انا لله و انا الیه راجعون. تنها لطف الهی می‌تواند تسلی بخش روح و جان ما باشد. هاشمی زنده است، با ما خواهد ماند و در جان و روان ایران جریان خواهد داشت چراکه به فرموده امام، هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.»

پیام تسلیت دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی: «ضایعه درگذشت یار دیرین امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مدظله‌العالی که تکیه‌گاه کم‌نظیری برای انقلاب اسلامی بودند، موجب تاثر و تالم شدید است. ایشان در کنار خدمات ارزشمند در طول سال‌های قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فرماندهی شجاع و مدبر و تصمیم‌گیری ارزشمند در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بودند و نقش محوری هاشمی در کسوت جانشینی فرمانده کل قوا در پیروزی‌های رزمندگان اسلام هرگز از یادها نخواهد رفت.

آیت‌الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت: «خبر رحلت آیت‌الله جناب آقای هاشمی رفسنجانی، مجاهد دوران نهضت اسلامی و یار دیرین حضرت امام خمینی (ره)، موجب تالم و تاثر گردید. آن سفر کرده، در دوران رژیم طاغوتی و وابسته پهلوی، رنج و محنت بسیاری را متحمل شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با قبول مسوولیت‌های مهم همچون ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز مجلس خبرگان رهبری، کوشا بود.»

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت: «ارتحال ناگهانی و جانگداز حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دانشمند بزرگ، عالم عالیقدر، مبارز نستوه و یار دیرین حضرت امام خمینی و رهبری معظم انقلاب که عمر پر برکت خود را در به ثمر نشاندن و بالندگی هرچه تمام‌تر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران سپری کرد، مایه تاسف، تاثر و تالم عمیق اینجانب و کلیه همکارانم در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شد. این یار وفادار انقلاب و مردم، همواره و همیشه و در تمامی دوران‌های پر فراز و نشیب زندگی پر ثمرش و در مسوولیت‌های حساس و خطیر خود در هدایت مسیر توسعه و پیشرفت ایران و تعمیق انقلاب، تلاشی وافر داشتند و همواره با نگاهی ژرف و تیزبین که یکی از ویژگی‌های خاص آن فقید سعید بود، علاوه‌بر توجه و دقت نظر در تمامی عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی کشور در امر پیچیده و دشوار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نقشی بسزا و موثر برای عبور کشور از تنگناهای صعب العبور در مقاطع خاص داشتند. تاریخ معاصر ایران و جهان نقش و خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را همواره به یاد خواهد داشت و بی‌شک مردم بزرگوار و فهیم ایران نیز قدردان تلاش‌های صادق آن بزرگمرد خواهند بود.»

کارل بیلت وزیرخارجه پیشین سوئد با تمجید از جایگاه و نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سیاست ایران درگذشت ایشان را تسلیت گفت.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند از طرف یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر از هموطنانش عمیق‌ترین تسلیت‌ها را برای درگذشت هاشمی رفسنجانی به ملت ایران گفت.

صباح احمد جابر الصباح امیر کویت و جهاد اسلامی فلسطین، در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.

اعضای شورای نگهبان در پیامی رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری را تسلیت گفتند: « رحلت جناب آقای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یار دیرین انقلاب اسلامی و پیوستن ایشان به مقتدای خویش حضرت امام خمینی (ره) موجب تاثر گردید. آقای هاشمی رفسنجانی از دوران جوانی با پیوستن به نهضت اسلامی امام خمینی (ره) راه مبارزه با رژیم طاغوت را در پیش گرفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز خدمات شایانی در عرصه‌های مختلف داشت.»

آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با صدور پیام تسلیتی ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت: خبر درگذشت برادر گرامی و مبارز، مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رحمت‌الله علیه واصل گردیده و موجب اندوه و تاثر عمیق قلبی گشت. این انسان خدوم و مجاهد، از پیشگامان مبارزه و نهضت عظیم امام راحل و از جمله افراد برجسته انقلاب شکوهمند اسلامی به شمار می‌رفت که از عمق جان به ندای قائد عظیم‌الشأن امام راحل قدس‌الله نفسه الزکیه لبیک گفته و به حق در آن دوران سخت مبارزه با رژیم سفاک ستمشاهی در ایثار جان و مال دریغ نورزید و همواره در مسیر اعتلای کلمه طیبه انقلاب اسلامی قبل و بعد از پیروزی و در عصر قیادت آن یگانه دوران، گام برداشت و از جمله افراد مورد اعتماد ایشان بود که بار مسوولیت‌های سنگینی را در آن دوران به شایستگی بدوش کشید.

پیام تسلیت آیت‌الله صانعی درپی درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام: «رحلت عالم ربانی، یار و همراه دیرین امام امت (سلام‌الله علیه) و رفیق صادق و قدیمی‌ام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به محضر ولی عصر (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف)، ملت بزرگوار ایران، علما و حوزه‌های علمیه و همه وابستگان سببی و نسبی مخصوصاً همسر مکرمه و فرزندان گرامی‌شان تسلیت می‌گویم. بی‌شک فقدان این مبارز خستگی‌ناپذیر و ذخیره انقلاب ثلمه‌ای جبران‌ناپذیر در مسیر حق‌طلبی، عدالت‌خواهی، حرکت به سوی مردم‌سالاری حقیقی و تحقق آرمان‌های انقلاب می‌باشد. از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و حشر با اولیائش و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواستارم.»

پیام تسلیت زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهور: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هیچ‌گاه پیمانش با مردم برای آبادانی مملکت را فراموش نکرد.

گری لوییس نماینده سازمان ملل متحد در ایران درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از طرف تمام کارکنان این سازمان تسلیت گفت.

سید احمد خاتمی: مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نماد وحدت مردم ایران خواهد بود.

غلامعلی حداد عادل: نام آیت‌الله هاشمی با انقلاب همراه بوده و هرجا صحبت از انقلاب بود نام ایشان نیز شنیده می‌شد.

خالد بن احمد وزیر خارجه بحرین در پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: از ویژگی‌های بارز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وفاداریشان به مقام معظم رهبری بود

هادی خامنه‌ای: دبیرکل مجمع نیروهای خط امام گفت: هیچ کس نیست که به جایگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی واقف نباشد، ایشان همواره سند معتبری برای انقلاب اسلامی بودند.

محمدکاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه: ملت ما در تکریم شخصیت آیت‌الله رفسنجانی کم نخواهد گذاشت.

صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران: کمتر چهره سیاسی را در انقلاب می‌توانیم پیدا کنیم که همچون هاشمی رفسنجانی در مقابل تندروی‌ها صبورانه ایستادگی کرده و همواره برای انقلاب تلاش کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید