Iranian Agriculture News Agency

با هدف یکپارچه کردن تمام واحدها و تشکل‌های صنایع غذایی در زیر یک چتر واحد؛

فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تکمیلی، تبدیلی بخش کشاورزی تشکیل شد/ انتخاب هفت نفر به‌عنوان نخستین هیأت‌مدیره و دو بازرس

فدراسیون تازه‌تأسیس تشکل‌های صنایع غذایی، تکمیلی، تبدیلی بخش کشاورزی، هیأت‌مدیره و بازرسان خود را شناخت.

فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تکمیلی، تبدیلی بخش کشاورزی تشکیل شد/ انتخاب هفت نفر به‌عنوان نخستین هیأت‌مدیره و دو بازرس


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - علیرضا صفاخو:

" بخش زنجیره تولید، گمشده بخش کشاورزی است که متأسفانه در این حوزه نتوانستیم آنطور که باید و شاید قدم برداریم و آنجا هم نمونه می‌خواهیم، پیشرو می‌خواهیم، پیشگام می‌خواهیم و شاید در محافل ما کمتر به آن پرداخته می‌شود. تولید کشاورزی بدون زنجیره، ابتر است. " این جملات، گل‌واژگانی بود که وزیر جهاد کشاورزی در آیین تجلیل از کشاورزان برتر و نمونه در دی‌ماه جاری عنوان کرد. جملاتی که تأکید ویژه حجتی، گویای حساسیت یافتن وزارت جهاد کشاورزی به پویایی تشکل‌های کشاورزی و صنایع غذایی در فرایند افزایش تولید محصولات خام کشاورزی طی سال‌های اخیر و آینده است. تشکل‌هایی فراگیر در زیر یک چتر واحد که به گفته عبدالرضا مسلمی، مدیرکل دفتر امور تشکل‌های کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران -که در غیاب صفایی ریاست این سازمان کلید اعلام موجودیت و تشکیل نخستین هیأت‌مدیره" فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تکمیلی و تبدیلی بخش کشاورزی ایران" را زد- وزارت جهاد کشاورزی به جای انشقاق در تشکل‌ها و مذاکره با تشکل‌های متفرق، از این پس با یک تشکل فراگیر در مختصات فدراسیونی ملی یا فراملی طرف حساب باشد. فدراسیونی که با پیگیری‌های محسن نقاشی، مدیرعامل شرکت "به سبز گلستان" و حمایت‌ها و همراهی‌های جدی امیر ثابت‌پی، بنیانگذار شرکت تعاونی چیپس نور جم که برند "نامی نو" آن برای مردم شناخته شده است، وارد فاز تأسیس شد و شامگاه پنج‌شنبه 16 دی‌ماه، نخستین هیأت‌مدیره خود را هم بدون فوت وقت در حضور ده‌ها فعال صنایع غذایی تعیین کرد و در فضایی عاری از تشنج و حواشی لابی‌های رایج مجامع تشکل‌ها شناخت.

البته مسلمی پیش از آغاز رسمی جلسه مجمع عمومی هیأت مؤسس، کوشید در عین تأکید بر حرمت و هویت همه تشکل‌های موجود و رفع این دغدغه که تأسیس "فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تکمیلی و تبدیلی بخش کشاورزی ایران" به موازی‌کاری منجر نخواهد شد، راه را بر کسانی که احتمال می‌رود مقابل ایجادش گارد گرفته و به تخطئه آن بپردازند، ببندد. او پس از اعلام "به سرانجام نرسیدن ثبت این فدراسیون در اتاق ایران با وجود مذاکرات و پیگیری‌های انجام‌شده" که بر اساس نظر وی پارلمان بخش خصوصی است که بیشتر از تجار تشکیل شده تا تولیدکنندگان، ایجاد این فدراسیون را نقطه قوتی برای تمام تولیدکنندگان صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی دانست که جزو "حلقه تولید" هستند.

وی از تمام تولیدکنندگان و تشکل‌های حاضر و غایب در مجمع نخست این فدراسیون تازه‌تأسیس خواست تا به منافع زودگذری مانند این تصور که ایجاد این فدراسیون مانع دیدارهای انفرادی و رودرروی آنها با قائم مقام بازرگانی و صنایع وابسته وزارت جهاد کشاورزی یا شخص وزیر جهاد کشاورزی می‌شود، ننگرند و منافع بلندمدت کل بخش کشاورزی را در ملاحظات و محاسبات خود بگنجانند.

مسلمی با بیان اینکه در حال حاضر 50 هزار تشکل کوچک و بزرگ در بخش کشاورزی در حال فعالیت هستند که به آنها امکان می‌دهد در 16 کانال حقوقی منافع صنفی خود را پیگیری کنند، گفت: بخش کشاورزی ایران، دموکراتیک‌ترین حوزه اقتصادی کشور است و در صورت یکپارچگی همه صنایع غذایی و کشاورزی در ذیل یک ساختار ملی منسجم، امکان پیگیری و رسیدگی و حل آنها را به ارگان‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر می‌دهد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد تا همه با کنار گذاشتن منیت‌ها برای اولویت‌بندی و حل چالش‌های بخش کشاورزی که با گرفتاری‌های حاکم بر صنعت غذا، می‌توان گفت هنوز زنجیره تولید معیوب و شکننده است، هرچه سریع‌تر وزارت جهاد کشاورزی به لحاظ حقوقی و تشکیلاتی با یک تشکیلات ساختاری یکپارچه و منسجم وارد تعاملات نزدیک و جدی جهت حل مسائل پیرامونی صنعت غذا به‌عنوان یکی از حلقه‌های زنجیره از مزرعه تا سفره شود.

به گزارش ایانا، در ادامه این نشست، برخی مؤسسان فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تکمیلی و تبدیلی بخش کشاورزی ایران پیش از اینکه مجمع وارد فاز عملیاتی انتخاب نخستین هیأت‌مدیره و بازرس‌ها شود، بر اهمیت همدلی و اتفاق نظر تمام فعالان صنعت غذا جهت مطالبه حقوق برآورده نشده این صنعت، تأکید کردند.

در ادامه از بین 15 کاندیدای هیأت‌مدیره و بازرسان بر اساس شمارش آرای صورت گرفته در حضور ناظران سازمان تعاون روستایی، امیررضا ثابت‌پی، محسن نقاشی، سیدمحمد قاضی‌نور، علی فتوت‌احمدی، سیدابراهیم حسینی، رسول قلماقی و محمد حاج‌علیخانی به‌عنوان هفت عضو اصلی هیأت‌مدیره و عبدالنبی جرک و علی سرجی به‌عنوان اعضای علی‌البدل هیأت‌مدیره انتخاب شدند و سپس در رأی‌گیری جداگانه‌ای نیز، افسانه هوشیار و ابوذر ایزدی به‌عنوان بازرسان اصلی و حسن مردانی به‌عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شدند./

S-951017-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید