Iranian Agriculture News Agency

ثبت جهانی ماهی کور بهبهان



شهروند| گروه تحقیقاتی پژوهشگران ماهی‌شناس کشور توانستند گونه کمیابی از ماهی کور ایران را توصیف و ثبت جهانی کنند؛ گونه‌ای که مردم محلی شهرستان بهبهان اوایل تابستان امسال با پیداکردن این غار، وجودش را به مسئولان محیط‌زیستی گزارش کردند.
این گروه چهارنفره با نمونه‌برداری از ماهیان غار بهبهان و مطالعات ژنتیکی و ریخت‌شناسی توانستند اثبات کنند که ماهی موجود در این غار یک گونه جدید از ماهی کور است. کشف این ماهی دربخش تشان این شهرستان، درحالی است که این‌گونه به‌عنوان تنها «غارماهی» حقیقی موجود درحوضه آبریز دجلهاد می‌شود؛ چراکه دیگر ماهیان کور موجود دراین حوضه آبریز در چشمه‌های آب زیرزمینی زیست می‌کنند و معمولا به هنگام سرریز آب چشمه‌ها دیده می‌شوند.
اینطور که وب‌سایت زیست‌بوم خبر داده است، تیم تحقیقاتی به سرپرستی حامد موسوی ثابت، عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان و با همکاری صابر وطن‌دوست عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، یاسر فاطمی پژوهشگر و کارشناس ارشد زیست‌شناسی دریا و سهیل ایگدری عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران پس از ثبت جهانی ژن این ماهی نام علمی این‌گونه را با توجه به خاستگاه Garra tashanensis که بر گرفته از نام منطقه تشان است، نامگذاری کرد.
پیش از این در ایران سه گونه ماهی کور توصیف شده بودند که هر سه گونه در یک چشمه آب زیر‌زمینی به نام غار آبی لِوِن در بخش پاپی استان لرستان زندگی می‌کنند. دو گونه از سه گونه ماهی کور موجود در غار آبی لِوِن از خانواده کپورماهیان و یک گونه از خانواده سگ ماهیان جویباری هستند.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید