Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح گندم به ایانا خبر داد:

کاشت 100 درصدی گندم در اراضی کشاورزی/ تصویب نرخ 1380 تومانی گندم، سخاوت دولت را می‌رساند

تاکنون 100 درصد از برنامه ابلاغی برای کشت محصول گندم محقق شده است و پیش‌بینی می‌شود که اندکی از پنج میلیون و 750 هزار هکتار نیز فراتر رویم.

کاشت 100 درصدی گندم در اراضی کشاورزی/ تصویب نرخ 1380 تومانی گندم، سخاوت دولت را می‌رساند


تاکنون 100 درصد از برنامه ابلاغی برای کشت محصول گندم محقق شده است و پیش‌بینی می‌شود که اندکی از پنج میلیون و 750 هزار هکتار نیز فراتر رویم.

مجری طرح گندم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از تحقق 100 درصدی برنامه کشت گندم در کشور خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ابلاغی، پنج میلیون و 750 هزار هکتار از اراضی کشور به زیر کشت گندم رفته است که حدود دو میلیون و 50 هزار هکتار آن را آبی و مابقی را گندم دیم تشکیل می‌دهد.

اسماعیل اسفندیاری‌پور افزود: تا پنجم دی‌ماه سال جاری کشت گندم در تمامی اراضی کشور به پایان می‌رسد و ممکن است اندکی از این سطح نیز افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: گندم در مناطق گرم و خشک جنوب به مرحله داشت نزدیک شده و مبارزه با علف‌های هرز آغاز شده است و در این راستا به گندمکاران توصیه می‌شود که سموم علف‌کش مورد نیاز را از مراکز استانی خود تهیه کنند.


گندم‌کاران خوزستانی، آماده آبیاری دوم و کود سرک شوند

مجری طرح گندم ادامه داد: در استان‌های با اقلیم گرم همچون خوزستان، گندم به مرحله آبیاری دوم و کود سرک نزدیک می‌شود که به کشاورزان توصیه می‌شود کود سرک مورد نیاز را انبار کنند تا در صورت مساعد شدن شرایط آب و هوایی، اقدامات لازم را انجام دهند.

اسفندیاری‌پور تصریح کرد: گندم در مناطق فوق در مرحله ساقه‌دهی و پنجه‌زنی قرار دارد.

وی یادآور شد: با ادامه سرد شدن شرایط آب و هوایی گندم دچار تنش نخواهد شد؛ زیرا این محصول استراتژیک نسبت به شرایط سرد مقاوم است.

اسفندیاری‌پور تأکید کرد: بارش دیرهنگام باران باعث شد که در سال جاری حدود 25 روز کشت گندم به تعویق بیفتد که امیدواریم با ادامه بارندگی‌ها در فصل زمستان، کم‌آبی‌های موجود مرتفع شود.

وی به گندمکاران در مناطق گرم و خشک جنوب و نوار ساحلی خزر توصیه کرد که کود سرک مورد نیاز را انبار کنند تا در زمان نیاز دچار کمبود نشوند.

اسفندیاری‌پور اظهار داشت: تجهیز سم‌پاش‌ها برای مقابله با علف‌های هرز پهن‌برگ و نازک‌برگ نیز مورد تأکید است.


امیدواری برای کمبود بارش در کرمانشاه و خراسان رضوی

مجری طرح گندم درباره کمبود آب در برخی استان‌ها اضافه کرد: استان‌هایی چون کرمانشاه و خراسان رضوی با کمی بارش‌ها روبه‌رو بودند که تاکنون مشکل خاصی نیست، اما امیدواریم که بارش‌های زمستانه نیاز آبی این منطقه را تأمین کند.

وی درباره همکاری‌های دولت برای اعلام نرخ تضمینی گندم نیز گفت: اگر اعلام قیمت تضمینی گندم 9 درصد رشد نسبت به رقم یک‌هزار و 270 تومانی داشته باشد، می‌تواند کشاورزان را راضی کند و در این راستا به‌دنبال همکاری‌های دولت هستیم.

اسفندیاری‌پور گفت: اگر کشاورزان از حمایت‌های دولت راضی باشند، بهتر از آن است که بخواهیم نیاز کشور به گندم را از طریق واردات تأمین کنیم.

وی در پایان بیان کرد: امیدواریم که دولت با نرخ یک‌هزار و 380 تومانی برای هر کیلوگرم گندم موافقت کند./

M-951001-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید