Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد:

قیام "واتاشان" در مقابل "طرح تنفس"

گروهی تلاش می‌کنند در فضای مجازی قاچاق چوب در واتاشان را به اجرای شتابزده طرح تنفس نسبت دهند. این در حالی است که قرارداد طرح جنگلداری واتاشان که کمتر از دو ماه است به اتمام رسیده، مجددا با مجری طرح تمدید شده‌ است.

قیام "واتاشان" در مقابل "طرح تنفس"


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - لیلا مرگن:

جنگل واتاشان نور، این روزها خبرساز شده‌ است. گروهی تلاش می‌کنند در فضای مجازی قاچاق چوب در واتاشان را به اجرای شتابزده طرح تنفس نسبت دهند. این در حالی است که قرارداد طرح جنگلداری واتاشان که کمتر از دو ماه است به اتمام رسیده، مجدداً با مجری طرح تمدید شده‌ است؛ اما گویا مجری، نیروهای طرح را به دلایل نامعلوم تعدیل کرده‌ است. به جز طرح جنگلداری واتاشان، در شمال کشور 15 طرح دیگر نیز امسال به اتمام می‌رسند و قرارداد بخشی از آنها به اتمام رسیده اما تاکنون هیچ گزارشی در زمینه قاچاق گسترده از سایر مناطق جنگلی شمال منتشر نشده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایانا، در حالی که رئیس مجلس شورای اسلامی بر اجرای طرح تنفس تأکید داشته و بر تصویب قانونی شفاف برای مقابله با بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال و تاراج این اکوسیستم طبیعی خبر می‌دهد و علی‌محمد شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به‌عنوان نماینده مردم منتخب شمال از تلاش برای اختصاص ردیف بودجه مستقل برای اجرای طرح تنفس خبر می‌دهد، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، نماینده مردم ساری و میان درود در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت اجرای طرح تنفس را عاملی برای بهبود وضعیت جنگل‌ها نمی‌داند، زیرا معتقد است که توقف برداشت چوب؛ واحدهای تولیدی و بهره‌برداری از جنگل را منحل می‌کند!

وی بر خلاف تذکرات مکرر کارشناسان خبره جنگل ازجمله زنده‌یاد دکتر جزیره‌ای در زمینه کاهش توان جنگل‌ها در تولید چوب، باز هم بر طبل بهره‌برداری اصولی از جنگل‌ها می‌کوبد و عنوان می‌کند: در جاهایی از جنگل که بهره‌برداری ممنوع بوده، تخریب بیشتر انجام شده‌ است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در تقابل با دیدگاه‌های رئیس خانه ملت تلاش می‌کند تا کمبود نیروی انسانی سازمان جنگل‌ها را عاملی غیر اجرایی بودن طرح تنفس معرفی کند.

وی در این باره می‌گوید: تخریب غیرقانونی جنگل‌ها در سایه عدم نظارت و کمبود جنگل‌بانان رقم خورده‌ است، کمبود نیروی انسانی در سازمان جنگل‌ها عاملی برای برای بروز آسیب جدی به طرح تنفس است.


تلاش برای منصرف کردن مسئولان

نماینده ساری تنها کسی نیست که تلاش می‌کند مسئولان را از تصمیم بزرگی که برای حفاظت از نوار سبز جنگل‌های شمال گرفته‌اند، منصرف کند. این روزها اداره کل منابع طبیعی ساری، خبرسازترین حوزه منابع طبیعی کشور است. طرح جنگلداری واتاشان که کمتر از دو ماه از اتمام آن می‌گذرد، با تعدیل نیروهای خود، توانسته با دستاویز قرار دادن وضعیت معیشتی نیروهای این طرح‌ نظر برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی را جلب کند. متأسفانه این نمایندگان، بدون توجه به توضیحات مسئولان سازمان جنگل‌ها مبنی بر اینکه " هیچ طرحی قرار نیست تعطیل شود و مدیریت جنگل نیز متوقف نخواهد شد" ، با خبرسازان واتاشان همراه شده‌اند.

بر اساس اطلاعات سازمان جنگل‌ها حوزه اداره کل منابع طبیعی ساری 794 هزار و 14 هکتار جنگل را تحت پوشش قرار می‌دهد که واتاشان فقط قسمت کوچکی از آن را شامل می‌شود، اما این منطقه در مدت کوتاه اتمام قرارداد، با مشکل قاچاق چوب روبه‌رو شده است! پرسش اینجاست که با وجود اجرای طرح تنفس در تمام جنگل‌های شمال، چرا فقط در یکی از طرح‌های اداره کل منابع‌طبیعی ساری مشکل ایجاد شده و قاچاقچیان به سرعت از اتمام طرح جنگلداری در این منطقه مطلع شده‌اند؟

اگرچه هنوز دستورالعمل اجرایی طرح تنفس آماده نشده و سازمان جنگل‌ها در تلاش است تا با همکاری بدنه کارشناسی، طرحی پخته برای آینده جنگل‌های کشور تدوین کند، اما چرا دانشگاه ساری با حضور سمن‌های محیط زیستی همایشی برگزار می‌کند که بیانیه پایانی آن مصداق بارز "نه گفتن" به طرح تنفس است!؟ چرا در همایش ساری به جای واکاوی راهکارهای عملیاتی برای برنامه‌ریزی جدید و نجات جنگل‌های کشور از وضعیت فعلی، فقط تلاش شده بر کمبود نیروی سازمان جنگل‌ها، ناتوانی این سازمان در مدیریت جنگل بدون حضور مجریان و از هم پاشیدن شیرازه طرح‌ها تأکید شود؟ آیا جز این است که گروهی فقط به معیشت جامعه محلی و نه منافع ملی توجه می‌کنند؟ البته حفظ معیشت مردم محلی بسیار مهم است و همه باید تلاش کنند که در اجرای طرح تنفس، برای جامعه محلی شغل جایگزین تعریف شود، اما آیا با عدم اجرای طرح تنفس جامعه محلی در آینده‌ای نه‌چندان دور که توان تولید جنگل‌ها به طور کامل از بین می‌رود، بیکار نخواهد شد؟

سوابق شغلی حبیبی، مجری فعلی طرح واتاشان نشان می‌دهد که وی قبلاً رئیس اداره بهره‌برداری ساری بوده و پس از بازنشستگی به عنوان مجری طرح واتاشان به فعالیت خود ادامه داده‌ است، مدیر کل ساری در طرح انارستان -که در حال تبدیل شدن به طرحی مشکل‌ساز در حوزه ساری است- طی سال‌های 75 تا 78 مجری طرح جنگلداری این منطقه بوده و همچنین بازرس اداره کل ساری نیز در گذشته جنگلدار نور بوده است. در چنین شرایطی که نیروهای کارکشته و قدیمی در اداره‌کل ساری گردهم جمع شده و به همه زوایا و تنگناهای اجرای طرح تنفس واقف هستند و می‌توانند با ارایه نسخه‌های مناسب و معرفی گلوگاه‌ها، میزان خطاهای اجرای طرح تنفس را به حداقل برسانند، آیا عجیب نیست که پست‌های مراقبتی در جنگل‌ واتاشان در امان نباشد و دوربین‌های مدار بسته موجود در این منطقه توسط گروهی شکسته شود؟ چگونه یگان حفاظت اداره‌کل ساری می‌تواند همه‌جا به‌جز منطقه واتاشان نور را مدیریت کرده و جلوی قاچاق گسترده چوب را بگیرد؟

طرح تعطیل نشده‌‌ است

پیش از اجرای طرح تنفس، مسئولان سازمان جنگل‌ها بارها تأکید کردند که شیرازه‌های طرح‌های جنگلداری از هم نمی‌پاشد و قرار است طرح‌های قبلی در دوره گذار ادامه یابند و فقط بهره‌برداری چوب متوقف شود، اما گروهی تلاش می‌کنند چنین وانمود کنند که طرح واتاشان تمدید نشده‌ و جنگل در حال رهاسازی است.

عباسعلی نوبخت، معاون امور جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا می‌گوید: طرح واتاشان تعطیل نشده و با حبیبی به‌عنوان مجری طرح، قراردادی منعقد شده‌ است. وی تأکید می‌کند: هنوز هیچ طرحی در شمال کشور تعطیل نشده‌ است.

نوبخت اضافه می‌کند: 15 طرح جنگلداری تا انتهای امسال به اتمام می‌رسد، اما بر اساس موافقتنامه‌ای دو طرفه بین سازمان جنگل‌ ها و مجری، این طرح‌ها برای انجام امور حفاظتی ادامه می‌یابند. این قرارداد به امضای بنده و مجری طرح خواهد رسید.

وی عنوان می‌کند: برای تداوم قرارداد طرح‌ها، نیازمند قرارداد تیپ هستیم که قرادادهای حفاظتی جدید را برای طرح‌های به پایان رسیده، منعقد کنیم. در همین راستا جلساتی با سازمان جنگل‌ها برای نهایی شدن این قراردادهای تیپ در حال برگزاری است و تصمیم نهایی تا پایان هفته جاری گرفته خواهد شد.

معاون امور جنگلی سازمان جنگل‌ها اضافه می‌کند: در طرح واتاشان موافقتنامه‌ای بین مجری طرح و بنده تبادل شده و به همین دلیل مجری طرح برای مواردی که در منطقه مشاهده شده، باید پاسخگو باشد. دستگاه قضایی، یگان حفاظت و نیروی انتظامی با متخلفان برخورد می‌کنند. حوزه معاونت جنگل هم پیرامون اینکه متخلفان چه کسانی است، موارد را پیگیری خواهد کرد./

L-950928-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید