Iranian Agriculture News Agency

فرمانده یگان حفاطت منابع طبیعی کشور خبر داد:

عضویت ایران در شبکه جهانی پایش حریق/ کاهش حریق در جنگل‌های طبیعی طی سه ماهه ابتدای سال جاری نسبت به سال قبل

به گفته فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور، برای استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی در زمینه اطفای آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی، ایران در سال جاری به عضویت شبکه جهانی پایش حریق درآمده است.

عضویت ایران در شبکه جهانی پایش حریق/ کاهش حریق در جنگل‌های طبیعی طی سه ماهه ابتدای سال جاری نسبت به سال قبل


به گفته فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور، برای استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی در زمینه اطفای آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی، ایران در سال جاری به عضویت شبکه جهانی پایش حریق درآمده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، جنگل‌های ایران به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات نقاط صعب‌العبور زیادی دارد. این جنگل ها همواره در معرض وقوع حریق هستند. به این ترتیب در فصول خشک سال، اخبار آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی در صدر همه خبرها جا خوش می‌کند. بر اساس آمارهای ارایه شده توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تعداد دفعات وقوع حریق در جنگل‌های طبیعی طی سه ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش 57 درصدی داشته است. در این مدت وقوع حریق در جنگل‌های دست کاهش با رشد 29 درصدی، مراتع با رشد 15 درصدی و اراضی جنگلی با کاهش 38 درصدی مواجه بوده است. در سه ماهه ابتدای سال 95 در مجموع 270 فقره حریق در عرصه‌های طبیعی کشور رخ داده که این رقم در مدت مشابه سال قبل 363 فقره بوده است.


تجهیز جوامع محلی و استفاده از پتانسیل‌های بین‌المللی

به گفته متولیان سازمان جنگل‌ها، عامل انسانی مهم‌ترین دلیل بروز آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی کشور است. در همین راستا یگان حفاظت این سازمان که با کمبود نیروی انسانی و بودجه روبه‌رو است، تلاش می‌کند تا از طریق جلب مشارکت جوامع محلی و تجهیز آنها به امکانات ابتدایی اطفای حریق، از کمک مردم برای جلوگیری از ورود خسارت بیشتر به عرصه‌های طبیعی در مواقع بروز آتش‌سوزی استفاده کند. البته این سازمان برای به‌کارگیری سایر ابزارها هم تلاش خود را کرده است. یکی از این ابزارها پیوتسن به شبکه جهانی پایش حریق است که سرهنگ قاسم سبزعلی در دومین همایش بین‌المللی مدیریت بحران، خبر آن را اعلام کرده است. به گفته سبزعلی، سالانه 15 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور طعمه حریق می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیش از 90 درصد این آتش‌سوزی‌ها منشاء انسانی دارد، فرهنگ‌سازی و آموزش مردم محلی را بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز حریق درجنگل‌ها و مراتع برشمرد.

وی گفت: 60 هزار جوامع محلی در حاشیه جنگل‌ها و مراتع حضور دارند و تاکنون بخش اعظمی از آنان آموزش‌های لازم را فراگرفته و تجهیزات و امکانات اطفای حریق در اختیار آنان قرار داده شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها همچنین یادآور شد: سازمان جنگل‌ها به‌منظور ایجاد انگیزه بیشتر در میان مردم، تلاش دارد معیشت و زندگی مردم محلی را با منابع طبیعی گره زند تا میزان خسارت به آن کاهش پیدا کند.

وی عنوان کرد: در سال گذشته برای پیشگیری و تأمین و تجهیز ناوگان اطفای حریق درخواست خشن میلیارد تومان اعتبار کردیم، اما تنها بخشی از آن اختصاص یافت.

سبزعلی گفت: در سال جاری بنا داریم با به‌کارگیری بالگرد و راه‌اندازی و تجهیز پایگاه‌های اطفای حریق، میزان آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع را کاهش دهیم زیرا با توجه به ابزارها و تکنولوژی موجود در کشور، این توانمندی وجود دارد تا مخاطرات چالش‌زا در حوزه منابع طبیعی کاهش پیدا کند./

L-950924-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید