Iranian Agriculture News Agency

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان اعلام کرد:

تصفیه خروجی آب‌شیرین‌کن‌ها الزامی است/ پروژه‌های انتقال آب بلای جان خلیج فارس

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان بر لزوم تصفیه آب خروجی از آب شیرین‌کن‌ها تأکید کرد.

تصفیه خروجی آب‌شیرین‌کن‌ها الزامی است/ پروژه‌های انتقال آب بلای جان خلیج فارس

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان بر لزوم تصفیه آب خروجی از آب شیرین‌کن‌ها تأکید کرد.

محمد صدیق‌مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا توسعه صنایع را یکی از مشکلات خلیج فارس دانست.

به گفته وی، این توسعه کیفیت آب در نوار ساحلی را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان با اشاره به اینکه ضرورت تأمین آب شیرین مورد نیاز مردم بر کسی پوشیده نیست، توجه به استانداردهای زیست‌محیطی برای حفظ بقای آبزیان خلیج فارس و دریای عمان را ضروری اعلام کرد.

صدیق‌مرتضوی گفت: باید پساب خروجی صنعت و به‌ویژه آب شیرین‌کن‌ها به نحوی تصفیه شود که با برگشت به دریا، تغییری در اکوسیستم ایجاد نکند.

وی بیان کرد: بیشتر آب‌شیرین‌کن‌های فعلی که با روش اسمز معکوس ( RO ) آب را شیرین می‌کنند پساب تلخ حاوی فلزات سنگین را به دریا وارد می‌کنند که تهدیدی برای آبزیان به شمار می‌رود. سایر آب‌شیرین‌کن‌ها نیز از آب حاوی املاح برای شستشوی سیستم‌های خود استفاده می‌کنند. بنابراین برای مقابله با ایجاد خسارت در دریا، پساب این سیستم‌ها باید به نحوی تصفیه شود.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان اجرای پروژه‌های انتقال آب را مسئله‌ای نگران‌کننده برای اکوسیستم خلیج فارس و دریای عمان اعلام کرد.

به گفته صدیق‌مرتضوی، پروژه‌های انتقال آب نیز از نظر اکولوژیکی برای خلیج فارس و دریای عمان مشکل ایجاد می‌کند. انتقال آب باید تابع معیارهای خاص خود باشد و به نحوی آب منتقل شود که در سواحل نوسان ایجاد نکند.

وی در پایان اضافه کرد: در پروژه‌های انتقال آب باید برداشت‌ها از عمقی انجام شود که موجودات ساحلی آسیب نبینند. عموماً در عمق نفوذ نور لارو ماهی، ماده مغذی و تولید وجود دارد؛ بنابراین باید برداشت آب از اعماق پایین‌تر انجام شود و این معیارها در پروژه‌های انتقال آب باید در نظر گرفته شود./

L-950923-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید