Iranian Agriculture News Agency

افتتاح بازار جدید و مکانیزه آبزیان برای نخستین بار در خاورمیانه

در فاز نخست، سالن سرپوشیده آبزیان که دارای قسمت‌هایی برای شستشو و یخ‌پوش کردن ماهی‌ها است، به بهره‌برداری می‌رسد و در فاز تکمیلی مراکز بازیافت یونولیت و صنایع شیلاتی دیگر مدنظر است.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)نخستین بازار جدید الگویی که در خاورمیانه بی‌نظیر است، در رشت طی ایام دهه مبارک فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل توسعه بازار سازمان شیلات کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: توسعه بازار آبزیان و کنترل کیفی محصولات از مبداء تا مقصد از مهمترین اهداف شیلات محسوب می‌شود.

دکتر عیسی گلشاهی افزود: این بازار الگویی به شکلی متفاوت است و کاملا مکانیزه و سرپوشیده بوده و مشتمل بر 24 غرفه عمده‌فروشی و 20 غرفه خرده‌فروشی است.
وی خاطرنشان کرد: امکاناتی نظیر اتاق کنترل، بهداشتی و فنی داشته و نقاط بارگیری و تخلیه محصول و همچنین حراج ماهی در آن پیش‌بینی شده است.

گلشاهی ادامه داد: در فاز نخست، سالن سرپوشیده آبزیان که دارای قسمت‌هایی برای شستشو و یخ‌پوش کردن ماهی‌ها است، به بهره‌برداری می‌رسد و در فاز تکمیلی مراکز بازیافت یونولیت و صنایع شیلاتی دیگر مدنظر است.

وی تصریح کرد: رشت یکی از بزرگترین بازارهای منطقه‌ای آبزیان در شمال کشور محسوب می‌شود، بنابراین این بازار می‌تواند مکان مناسبی برای استان‌های همجوار برای مبادله محصولات شیلاتی فراهم آورد.

گلشاهی یادآور شد: همچنین رستوران شیلاتی نیز در حاشیه این بازار پیش‌بینی شده است.

ضایعات زیست‌محیطی یونولیت مهمترین معضل بخش آبزیان

این مقام مسئول تأکید کرد: در فاز دوم این بازار الگویی مرکز بازیافت یونولیت پیش‌بینی شده است، زیرا یونولیت‌هایی که برای نگهداری و بسته‌بندی ماهی و سایر آبزیان به کار می‌رود، بعد از شکستگی به محیط زیست آسیب فراوانی می‌رساند.

وی اظهار داشت: در مرکز بازیافت پیش‌بینی شده، یونولیت‌های قابل استفاده پس از طی مراحل بهداشتی دوباره به چرخه وارد می‌شوند و یونولیت‌های شکسته و ضایع‌شده نیز تبدیل به محصول تازه‌ای شده و مجددا به چرخه بازمی‌گردد.

گلشاهی همچنین گفت: این پروژه بزرگ که برای بهره‌برداری آن 36 ماه پیش‌بینی شده بود، در مدتی کمتر به بهره‌برداری می‌رسد و امیدواریم در سایر استان‌ها نیز شاهد چنین پروژه‌های عظیمی باشیم.

وی در ادامه افزود: همچنین کلنگ‌زنی بازار آبزیان انزلی نیز در ایام دهه فجر انجام می‌شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید