Iranian Agriculture News Agency

دلایل حادثه قطار سمنان اعلام شد



شرق: کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن پس از بررسی سانحه قطار سمنان در سه بخش سانحه ریلی، آتش‌سوزی، امداد و مدیریت بحران، علت حادثه را خطای کارکنان، نقص فنی و صعب‌العبوربودن مسیر اعلام کرد. درهمین‌حال متهمان این پرونده که پیش از این بازداشت شده بودند، با قرار ضمانت آزاد شدند. کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن جمهوری اسلامی اعلام کرد: در بخش سانحه ریلی از کارکرد درست سیستم کنترل اتوماتیک قطار ‌ای‌تی‌سی اطمینان حاصل شد و وقوع سانحه ناشی از خطای انسانی تعدادی از کارکنان راه‌آهن شمال شرق یک که به طور مستقیم در آن نقش داشته‌اند، مشخص و نوع قصور آنها تعیین شد که نظریه این کمیسیون برای ادامه رسیدگی مطابق رویه قانونی به قوه قضائیه ارسال خواهد شد. همچنین این کمیسیون در بخش سانحه آتش‌سوزی با احصای نظرات کارشناسان سازمان آتش‌نشانی شهرداری شاهرود علت بروز آتش‌سوزی را اتصال کوتاه ناشی از برخورد شدید اولیه میان واگن‌ها و ایجاد شوک شدید مکانیکی به سیستم برق موجود در واگن‌ها اعلام کرد. کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن در بخش امداد و مدیریت بحران نیز اعلام کرد: پس از سانحه ریلی، بر اثر صعب‌العبوربودن مسیر منتهی به محل حادثه و نیز سرمای شدید، عملیات امدادرسانی در حد انتظار مقدور نبود. این کمیسیون در بخش دیگری از اطلاعیه خود خاطرنشان کرد: براساس تجربیات حاصل از بررسی و تحلیل حادثه اخیر، پیشنهاداتی به منظور پیشگیری از وقوع سوانح ریلی مشابه تدوین شده و برای اجرا به مراجع مربوطه ارجاع و پیگیری‌های لازم برای تحقق در این موارد انجام می‌شود. در همین حال حمید درباغ‌عنبران، مدیرکل راه‌آهن شمال‌شرق یک گفت: چند نفر از پرسنل راه‌آهن که به دنبال سانحه اخیر با حکم دادستانی دستگیر شده بودند، براساس قوانین با ضمانت و وثیقه‌ای که راه‌آهن شمال‌شرق ارائه داده، آزاد شدند. درباغ‌عنبران هرگونه اظهارنظر قطعی و کارشناسانه درباره مقصران این سانحه را که به مرگ بیش از ۴۵ نفر انجامید، منوط به تکمیل بررسی‌های کارشناسانه دانست و گفت: انتظار می‌رود رسانه‌ها از درج اخبار از مراجع غیرمسئول و گمانه‌زنی در این مورد اجتناب کنند. وی با رد این شایعه که آموزش‌ دوره‌های فنی به پرسنل راه‌آهن شمال‌شرق در چند ماه منتهی به حادثه اخیر برگزار نشده است، افزود: این یک ادعا و خبر کذب است و همه دوره‌های آموزشی به‌روز در موعد مقرر برگزار شده است و عوامل مرتبط در آن حضور یافته‌اند. مدیرکل راه‌آهن شمال‌شرق یک با بیان اینکه صددرصد دوره‌های آموزشی مرتبط با مرکز کنترل ترافیک نیز برگزار شده است، تصریح کرد: آموزش‌ها در این بخش با توجه به اهمیت آن همواره به طور جدی دنبال شده است. مرکز آموزشی راه‌آهن شمال‌شرق از بخش‌های فعال در این منطقه است و چه در چند ماه گذشته و چه درحال‌حاضر همه دوره‌های آموزشی، به‌روز و به‌موقع برگزار شده و همچنان نیز برگزار می‌شود. وی همچنین با رد شایعه استراحت‌نکردن کافی راننده قطار تبریز - مشهد گفت: مقررات راه‌آهن درخصوص استراحت عوامل سیر و از جمله لوکوموتیورانان کاملا کارشناسانه است و به هیچ عنوان به عوامل اصلی سیر اجازه نمی‌دهد زمان سیر قطار به استراحت بپردازند یا حین خواب‌آلودگی سکان هدایت خط را در دست داشته باشند؛ بنابراین این اظهارات صحت ندارد.
مدیرکل راه‌آهن شمال‌شرق همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص صحت نبود تجهیزات مرتبط با ایمنی و شرایط اضطراری در قطارهای سانحه‌دیده از جمله کپسول آتش‌نشانی، چکش و... گفت: گزارش‌های اعلام‌شده از سوی مسئولان ‌ذی‌ربط حکایت از آن دارد که قطارها از جمله دو قطار سانحه‌دیده هر دو مجهز به کپسول آتش‌نشانی بوده‌اند و از قضا در سانحه آتش‌سوزی هفت‌خوان نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
وی با بیان اینکه برخی واگن‌ها عمری بیش از ۴۰ سال دارند، ادامه داد: اگرچه وجود چکش برای استفاده در شرایط اضطراری در حیطه وظایف بنده نیست اما بشخصه در قطارهایی از نوع نور و غزال و سالن‌ها و واگن‌های جدید، این چکش تعبیه‌شده را مشاهده کرده‌ام. درباره واگن‌هایی که چندین دهه مورد استفاده قرار گرفته‌اند و ساخت برخی از آنها به ۴۰ سال پیش برمی‌گردد، اطلاع دقیقی ندارم و ممکن است این وسایل تعبیه نشده باشند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید