Iranian Agriculture News Agency

690 میلیون مترمکعب برداشت از آب زیرزمینی کنترل شد



مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از پیشرفت 69 درصدی طرح احیا و تعادل بخشی و کنترل برداشت 690 میلیون مترمکعب از آب های زیرزمینی از آغاز امسال تاکنون با وجود تخصیص نیافتن اعتبار این طرح خبر داد.

به گزارش ایرنا، طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی با توجه به مصوبه شورای عالی آب، اقدام مشترک وزارتخانه های کشور، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه کشور را نیاز دارد که به همراه وزارت نیرو باید برای مدیریت مصرف آب پیاده شود.
بر اساس این طرح پارسال 475 میلیون متر مکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی کنترل شد و در چهار سال آینده پنج میلیارد و 700 میلیون مترمکعب و پس از 20 سال 110 میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی کنترل می شود.
در همین پیوند، «محمدرضا حاج رسولیها» در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: با همراهی قوه قضاییه، اینک پُر کردن و بستن چاه های غیرمجاز از سرعت خوبی برخوردار شده و از سالیانه چهار هزار حلقه چاه، به بیش از 10 هزار حلقه از آغاز امسال تاکنون رسیده است.
به گفته این مسوول، این آمار در همسنجی با بیش از 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز در سراسر کشور ناچیز است و در صورت همراهی سایر سازمان ها و متولیان امر می توان با سرعت بیشتری به پیشبرد طرح و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز پرداخت.
وی بیان داشت: در این موضوع باید به مساله اشتغال، بیکاری و معیشت افراد و خانواده هایی توجه کرد که بیش از اندازه از چاه های مجاز استفاده می کنند و با ظرافت خاصی به حل مشکل پرداخت.

** تخصیص نیافتن اعتبار چهار هزار میلیارد ریالی طرح احیا و تعادل بخشی
حاج رسولیها گفت: با وجود تخصیص نیافتن اعتبار چهار هزار میلیارد ریالی امسال برای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی، از نظر عملکرد به 35 تا 40 درصد اهداف مربوط به پرسازی چاه های غیرمجاز و نصب کنتورهای حجمی و هوشمند دست یافته ایم.
وی یادآوری کرد: در پنج تا 6 ماه گذشته، این مهم با بخشی از اعتبار پارسال و منابع داخلی شرکت ها پیش رفته است.
به گفته وی، تداوم فعالیت گروه های گشت و بازرسی برای شناسایی چاه های غیرمجاز و سایر برنامه های این طرح بسیار مهم است اما در زمینه پرداخت حقوق آنان مشکلاتی وجود دارد.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد: برنامه امسال این شرکت پُر کردن و بستن دو هزار چاه غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند روی بیش از هفت هزار حلقه چاه بود اما تاکنون بیش از 10 هزار چاه غیرمجاز بسته و روی بیش از سه هزار حلقه چاه کنتور هوشمند نصب شده است.
وی همچنین بیان داشت: در زمینه حفر پیزومترها پیشرفت کار فقط 20 درصد بود.
به گزارش ایرنا، پیزومتر برای اندازه گیری فشار آب زیرزمینی در یک نقطه (عمق) استفاده می شود. پیزومترها به طور معمول از یک لوله باریک تشکیل شده اند که فقط قسمت کوچکی از آن (سر آن) باز است و سطح آب (و فشار) عمق خاصی از آبخوان را نشان می دهد.
حاج رسولیها اضافه کرد: امسال و در ماه های گذشته در مجموع یک هزار و 200 میلیارد ریال برای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی هزینه شده و بدهی ایجاد شده است.
وی گفت: برنامه امسال وزارت نیرو کنترل یک میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی با بستن چاه ها و نصب کردن کنتورهای هوشمند است که 69 درصد آن معادل 690 میلیون مترمکعب انجام شد.
مشاور وزیر نیرو اضافه کرد: یکی از برنامه های وزارت نیرو در این طرح، اطلاع رسانی مناسب و ایجاد تشکل ها و سمن ها (سازمان های مردم نهاد) است. برای نمونه این تشکل ها در استان خراسان رضوی با برگزاری نشست های متعدد با مقام های محلی، کشاورزان، مسئولان قوه قضاییه و... در کاهش بحران آب بسیار تاثیرگذار بودند.
وی بیان داشت: وزارت نیرو تاکنون درخواستی برای دریافت کمک ها و اعتبارات بین المللی برای پیشبرد این طرح نداشته است؛ هرچند وام ها و تسهیلات مراکز بین المللی بیشتر برای پوشش عملیات سازه ای اختصاص می یابد.
به گزارش ایرنا، چندی پیش معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو اعلام کرد در بودجه 96 با احتساب دو هزار و 600 میلیارد ریال در نظر گرفته شده برای ساماندهی انهار، در مجموع هفت هزار میلیارد ریال برای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید