Iranian Agriculture News Agency

معاون پژوهشی مؤسسه تحقیقات پسته کشور:

هشدار به باغداران پسته درخصوص آزمایش خاک و برگ قبل از کوددهی

به‌دلیل آنکه باغداران در سراسر کشور هزینه اضافه ندارند، لازم است پیش از کوددهی نسبت به آزمایشات خاک و برگ اقدام کنند.

معاون پژوهشی مؤسسه تحقیقات پسته کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: فصل زمستان زمان مناسبی برای باغداران پسته است تا به تعمیر باغ بپردازند.

دکتر سیدجواد حسینی‌فرد افزود: باغداران باید پس از انجام آزمایش خاک و برگ نسبت به کمبودهای باغ خود اقدام کنند و از کودهای حیوانی و شیمیایی با کاربرد خاکی استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر کوددهی بر اساس آزمایش خاک انجام می‌شود و از آنجایی که کشاورزان پول اضافی برای کار اضافه ندارند، بنابراین آزمایش خاک را جدی می‌گیرند.

حسینی‌فرد ادامه داد: به دلیل افزایش هزینه‌های تولید از قبیل نهاده‌های کشاورزی، هزینه‌های کارگری و... باغداران به این نتیجه رسیده‌اند که باید آزمایشات مربوطه انجام شود تا مشخص شود که به چه نوع کودی نیاز است.

وی تصریح کرد: بهترین زمان کوددهی از اواسط آذرماه تا اواخر بهمن‌ماه است و به‌دلیل طولانی بودن دوره آبیاری در باغ‌های پسته پس از انجام کوددهی حداقل یک نوبت آبیاری باید صورت گیرد تا کود اجازه پوسیدن پیدا کند.

بیشتر کودهای مورد استفاده در باغهای پسته از نوع آلی است

این مقام مسئول یادآور شد: کودهای آلی و حیوانی دارای منشاء آلی هستند و باغداران به روش چالکود نسبت به کوددهی اقدام می‌کنند و اگر کمبودی از لحاظ فسفر، پتاسیم و سایر عناصر وجود داشته باشد، این عناصر شیمیایی به کودهای آلی اضافه می‌شود.

حسینی‌فرد تأکید کرد: باغداران پسته در سراسر کشور نمی‌توانند به تجارب و شنیده‌ها قناعت کنند و محصول تولیدی خود را طی یک سال به این موارد بسپارند. بنابراین پس از انجام آزمایشات خاک، نسبت به کوددهی اقدام می‌کنند.

وی درباره پیش‌بینی تولید در سال زراعی جدید اظهار داشت: به‌دلیل شرایط اقلیمی و بارندگی متفاوتی که در کشور حاکم است، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از روند تولید در سال زراعی جدید داشت. بنابراین سعی می‌شود که باغداران و کشاورزان شرایطی را که در دست خود دارند را با جدیت دنبال کنند و شرایط قهری را که غیرقابل کنترل است به طبیعت بسپارند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید