Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام خانه کشاورز ایران به ایانا عنوان کرد:

تجارت کلان کشاورزی با تثبیت نرخ ارز ممکن می‌شود

قائم‌مقام خانه کشاورز ایران می‌گوید: اگر دولت اقدام به تک‌نرخی کردن ارز کند، در این صورت واردکنندگان و صادرکنندگان تکلیفشان را با وضعیت پیش آمده خواهد دانست و همین موضوع تأثیرش را در میان‌مدت و بلندمدت بر تجارت کشاورزی خواهد گذاشت.

تجارت کلان کشاورزی با تثبیت نرخ ارز ممکن می‌شود


قائم‌مقام خانه کشاورز ایران می‌گوید: اگر دولت اقدام به تک‌نرخی کردن ارز کند، در این صورت واردکنندگان و صادرکنندگان تکلیفشان را با وضعیت پیش آمده خواهد دانست و همین موضوع تأثیرش را در میان‌مدت و بلندمدت بر تجارت کشاورزی خواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار ایانا، این روزها تب و تاب افزایش و کاهش نرخ ارز قصه‌ای شده که هر صنعتی به‌ویژه بخش کشاورزی را تحت‌الشعاع قرار داده است. در بازار آزاد نرخ دلار به 39 هزار و ریال رسیده و نرخ دولتی آن 32 هزار و 151 ریال است. همین وضعیت در تولید، صادرات و واردات محصولات کشاورزی نیز تأثیر گذاشته و تا مدت‌ها درگیر تأثیرات حاصل از آن خواهند بود.

عنایت‌الله بیابانی امروز در گفت‌وگو با ایانا، به نوسانات نرخ ارز از دیدگاه واردات مهم‌ترین محصولات کشاورزی اشاره می‌کند و معتقد است: سال‌ها است مهم‌ترین اقلام وارداتی همچون جو، دانه‌های روغنی، ذرت و برنج در بخش کشاورزی با نرخ آزاد و به ندرت با نرخ دولتی وارد ایران می‌شود؛ لذا اگر این محصولات بر اساس نرخ ثابت دولتی و تثبیت شده وارد شوند، هر تولیدکننده‌ای می‌تواند بر اساس نیاز وارداتی، مسائل مربوط به بخش کشاورزی خود را ساماندهی کند.

وی ادامه داد: نوسانات نرخ ارز و دونرخی بودنش، بخش صادرات را آسیب‌پذیر کرده است، در حالی که برنامه‌ریزی صحیحی برای این نوع فعالیت تجاری در بخش کشاورزی وجود ندارد.

قائم‌مقام خانه کشاورز ایران گفت: نوسانات نرخ ارز و تک نرخی نشدن آن، نه‌تنها تأثیر ناخوشایندی در امر صادرات دارد، بلکه در تولیدات نیز تأثیرگذار خواهد بود.

بیابانی با اشاره به اینکه باید برنامه‌ریزی‌های مدونی در صورت تک‌نرخی شدن ارز برای بخش کشاورزی در نظر گرفت، افزود: تک‌نرخی شدن ارز وقتی تصمیم به واردات محصولات تراز اول برای افزایش تولید داشته باشیم یا در شرایطی که قصد صادرات به سایر کشورها را داریم باید با برنامه‌ریزی صحیح و مدونی صورت گیرد تا از این راه، بتوان وضعیت تجارت در کشاورزی را توسعه و مدیریت کرد.

وی به تأثیرات تک‌نرخی شدن ارز و رابطه آن در راستای افزایش پتانسیل‌های ارتباطی با سایر بازار کشورهای هدف پرداخت و خاطرنشان کرد: با تک‌نرخی شدن ارز، نه‌تنها با برنامه‌ای مدون و پتانسیل‌های مشخصی می‌توانیم ارتباط مناسبی با سایر بازاهای هدف در سایر کشورها داشته باشیم، بلکه تولیدات ما در بخش کشاورزی رقابت‌پذیر خواهد بود. به عبارتی، در صورت ساماندهی وضعیت نرخ ارز، می‌توانیم بازار رقابتی ایجاد کنیم و در این زمینه درآمدزایی کلانی داشته باشیم.

بیابانی نبود شفافیت در امر صادرات و واردات را حاصل ابهام در وضعیت نرخ ارز دانست و یادآور شد: با علم به اینکه در صادرات، سال‌ها است از مشوق‌های صادراتی محروم شده، لذا تثبیت یا تک‌نرخی شدن وضعیت ارز می‌تواند تأثیر مناسبی در سود صادرکنندگان و حتی در شرایطی واردکنندگان داشته باشد.

به گفته وی، گرچه شاید شرایط سختی در پی اصلاح نرخ ارز در بازار به وجود آید، اما ایران همیشه ثابت کرده که در شرایط سخت می‌تواند راه‌حل‌های مختلفی برای غلبه بر آن پیدا کند و به‌عنوان مثال می‌توانیم به کاشت برخی محصولات حتی در سردترین مناطق آب و هوایی ایران اشاره کنیم که در نهایت این تولیدکنندگان و صادرکنندگان بودند که از این اقدام درآمدزایی کرده و حتی صادرات نیز انجام می‌دادند در نتیجه با تثبیت نرخ ارز می‌توان اثرات خوب آن را در میان‌مدت و بلندمدت مشاهده کرد.

به گزارش ایانا، چندی پیش دولت اعلام کرد که شرایط برای تک نرخی شدن ارز در سال جاری امکان‌پذیر نبوده و این امر به سال آینده موکول کرده است./

N-950917-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید