Iranian Agriculture News Agency

45 میلیارد ریال برای مرحله نخست پروژه جایکا هزینه شد



معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: 45 میلیارد ریال برای اجرای مرحله نخست پروژه جایکا (آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن) با کمک مشترک ایران و ژاپن هزینه شده است.

به گزارش ایرنا، پرویز گرشاسبی روز دوشنبه در کمیته هماهنگی مشترک جنگل و مرتع در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: از این مبلغ 80 درصد را دولت ژاپن و مابقی را دولت جمهوری اسلامی ایران تامین و هزینه کرده است.
وی افزود: اجرای طرح هایی مانند جایکا در کشورهای درحال توسعه مانند ایران، شمال آفریقا و خاور نزدیک در اولویت است و اجرای مشارکتی آنها باید در دستور کار قرار گیرد.
گرشاسبی تصریح کرد: کاهش فرسایش خاک، افزایش پوشش گیاهی، بهبود شاخص های زیست محیطی و ارتقای توان فکری و اقتصادی آبخیزنشینان براساس 2 مرحله ارزیابی صورت گرفته در میان مدت و انتهای پروژه مطلوب بوده و اهداف پیش بینی شده محقق شده است.
وی یادآور شد: پروژه جایکا در استان های لرستان و کهگیلویه و بویر احمد به صورت پایلوت روستایی اجرا شد.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: پروژه جایکا در هفت استان حوزه کارون بزرگ با هفت میلیون هکتار وسعت بزودی اجرایی خواهد شد.
گرشاسبی تاکید کرد: برای اجرای پروژه جایکا در استان های حاشیه کارون بزرگ، سازمان های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه همکاری می کنند.
این پروژه با مشارکت و همکاری 2 نهاد بین المللی جایکا ژاپن و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در چهارمحال و بختیاری اجرا می شود.
در این مرحله روستاهای دورک و تبرک سفلی، گزستان، مازه رشته، طارم و رباط کوه بخش بازفت شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری مناطق هدف این طرح هستند.
مرحله نخست پروژه جایکا (Japan International Cooperation Agency) از سال 2010 در پنج روستای شهرستان کوهرنگ از توابع چهارمحال وبختیاری با هدف احیا و حفظ مراتع و جنگل ها و با مشارکت مردمی و تیم سازمان ژاپنی جایکا به منظور اجرای طرح های مرتع داری، جنگل کاری، ایجاد مشاغل محلی نظیر زنبورداری و خیاطی برای زنان روستایی به مدت 6 سال اجرا شد.
جایکا به عنوان یک سازمان مستقل در حوزه توسعه ای در جهان فعالیت می کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید