Iranian Agriculture News Agency

معاون رئیس جمهوری در پاسخ به پرسش های ایانا مطرح کرد:

رشد 63 درصدی بودجه بخش کشاورزی نسبت به سال 95/ افزایش قطعی نرخ خرید تضمینی گندم/ جز عذرخواهی از گندم‌کاران، چاره‌ای نبود

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نشستی خبری اعتبارات لایحه بودجه سال 96 را تشریح کرد و در پاسخ به پرسش های خبرنگار ایانا به جزییات تازه ای از نقاط قوت پیش بینی شده و چالش های تامین بودجه حداکثری برای آن اشاره کرد.

رشد 63 درصدی بودجه بخش کشاورزی نسبت به سال 95/ افزایش قطعی نرخ خرید تضمینی گندم/ جز عذرخواهی از گندم‌کاران، چاره‌ای نبود


رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نشستی خبری اعتبارات لایحه بودجه سال 96 را تشریح کرد و در پاسخ به پرسش های خبرنگار ایانا به جزییات تازه ای از نقاط قوت پیش بینی شده و چالش های تامین بودجه حداکثری برای آن اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور امروز در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر چگونگی اختصاص بودجه برای بخش کشاورزی با توجه به اهمیت ملاحظات مسوولان ارشد نظام بر توسعه این بخش گفت: برای سال 96، رشد 63 درصدی در بودجه کل بخش کشاورزی پیش‌بینی شده که برای اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی بیش از 16 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

محمدباقر نوبخت در ادامه با اشاره به رویکرد صرفه‌جویی و استفاده بهینه از آب برای بودجه‌بندی سال 96 افزود: تنها دوهزار و 300 میلیارد تومان برای آبیاری تحت فشار و در قالب ردیف جداگانه پیش‌بینی شده که به‌نظر می‌رسد بخش کشاورزی جزو بخش‌های پیشرو در میان بخش‌های دیگر اقتصاد بوده است.

وی عنوان کرد: اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در سال 95 حدود دوهزار و 100 میلیارد تومان بود که تنها شش درصد کل اعتبارات را تشکیل می‌داد، اما اکنون برای سال 96 این مقدار به بیش از چهارهزار و 700 میلیارد تومان رسیده که سهمی 12 درصدی و رشدی 125 درصدی در این بخش را نسبت به سال قبل داشته است.


پرداخت دستمزد کشاورزان گندمکار با وجود خالی بودن خزانه

نوبخت در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایانا مبنی بر چگونگی پرداخت دستمزد کشاورزان گندمکار بیان کرد: در سال جاری دولت بیش از 14 هزار و 700 میلیارد تومان برای گندم پول پرداخته که این مقدار به خرید حدود 12 میلیون تن گندم از کشاورزان منجر شده است، در حالی که در سال 92 تنها 4.2 میلیون تن گندم خریداری شده بود که پرداخت پول آن بسیار آسان‌تر از امسال صورت گرفت.

وی در ادامه توضیحات مبسوط خود به پرسشی که از سوی خبرگزاری تخصصی بخش کشاورزی مطرح شد، رو به خبرنگار ایانا کرد و ادامه داد: "حال من از شمای خبرنگار رسانه کشاورزی می‌پرسم! اگر شما مسئول سازمان برنامه و بودجه بودید، چه می‌کردید؟ گندمکار محصول خود را در بهار هر سال آماده عرضه می‌کند، اما از یک‌سو پول کافی در خزانه نیست و از سوی دیگر باید مبلغ هنگفتی مانند همان چیزی که در سال جاری یعنی 15 هزار میلیارد تومان اتفاق افتاد، تکرار شود؛ زیرا اعتبارات باید به مرور زمان و در طول سال تأمین شود. آیا چاره‌ای جز عذرخواهی از کشاورزان برای مسئولان دولتی باقی خواهد ماند؟"

اقتصاد ما دولت - بازار است، نه اقتصاد آزاد یا لیبرالیستی

معاون رئیس جمهوری در ادامه توضیحات خود که نشان از اهمیت وی برای پاسخ به پرسش جامعه بخش کشاورزی به ویژه تولیدکنندگان گندم داشت، افزود: حتی بنده معتقدم پول کشاورز را باید همان لحظه و در اسرع وقت پرداخت کرد که البته این خاص تمام مسئولان است؛ به همین خاطر حاضر شدیم حدود 10 هزار میلیارد تومان مورد نیاز برای خرید گندم را از بازار سرمایه و پول با سود 20 تا 22 درصد تأمین کنیم؛ زیرا اقتصاد ما دولت - بازار است، نه اقتصاد آزاد یا لیبرالیستی.

نوبخت در ادامه تأکید کرد: برای افزایش تولید محصولات استراتژیک قول داده‌ایم گندم را از کشاورزان خریداری کنیم؛ بنابراین قیمت این محصول را برای خرید تضمینی از حدود یک‌هزار و 270 تومان برای سال جاری در هر کیلوگرم به یک‌هزار و 300 تومان برای سال آینده ارتقا دادیم.


اگر محیط زیست جدی گرفته نشود، به بحران خواهیم رسید

وی در بخشی از سخنانش با اشاره به مسئله محیط زیست یادآور شد: بارها گفته‌ام اگر محیط زیست جدی گرفته نشود، به بحران خواهیم رسید؛ به همین دلیل 10 هزار میلیارد تومان غیر از منابعی که دیده شده برای چهار موضوع محیط زیست، آب و فاضلاب؛ اولویت‌های برنامه ششم توسعه؛ فراهم کردن سازوکار مقابله با فساد از طریق شفاف‌سازی و پروژه‌های اقتصاد مقاومتی اختصاص دادیم.

نوبخت اضافه کرد: برای بودجه بخش سلامت در سال 96 بیش از 47 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که رشدی 16.5 درصدی را نسبت به سال قبل تجربه خواهد کرد.

وی کل بودجه کشور در سال 96 را بیش از 1085 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرد و اظهار داشت: 371 هزار تومان مخصوص بودجه عمومی و 757 هزار میلیارد تومان نیز برای بانک‌ها و مؤسسه‌های مختلف خواهد بود که کل بودجه با پیش‌بینی تورم هفت تا هشت درصدی، 10.9 درصد نسبت به سال 95 رشد داشته است./

V-950915-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید